Purwitasari, Tira (2015) Hubungan kecerdasan emosional dengan motivasi belajar pada siswa kelas VIII di SMP Negeri 20 Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
09410112.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Kecerdasan emosional adalah kemampuan individu untuk mengendalikan emosional yang ada pada dirinya dengan baik serta mengelolanya menjadi emosional yang positif karena emosional selalu identik dengan sesuatu yang buruk. Seseorang yang memiliki kecerdasan emosional yang baik akan cenderung bersikap tenang dan mampu mengendalikan dirinya. Kecerdasan emosi onal sangat penting untuk menumbuhkan motivasi belajar pada siswa. Motivasi belajar adalah dorongan semangat yang ada pada diri individu untuk melakukan proses belajar. Dan proses belajar tersebut membentuk tingkah laku dan pengalaman individu.
Dari sini, peneliti ingin meneliti:1)bagaimana tingkat kecerdasan emosional siswa 2)bagaimana tingkat motivasi belajar siswa 3)apakah ada hubungan tingkat kecerdasan emosional dengan tingkat motivasi belajar siswa. Sedangkan tujuan penelitian ini:1) mengetahui tingkat kecerdasan emosional siswa 2) mengetahui tingkat motivasi belajar 3) mengetahui hubungan tingkat kecerdasan emosional dengan motivasi belajar siswa SMP Negeri 20 Malang.
Penelitian ini menggunakan paradigma penelitian kuntitatif dengan jenis penelitian kolerasional. Adapun sampel dalam penelitian ini adalah siswa kelas VIII di SMP Negeri 20 Malang. Teknik pengambilan data dalam penelitian ini menggunakan angket. Data yang diperoleh dari angket kemudian dianalisa validitas dan reliabilitasnya kemudian dikategorisasikan dan dilakukan analisis kolerasi product moment.
Berdasarkan penelitian yang dilakukan, dinyatakan bahwa kecerdasan emosional siswa SMP Negeri 20 Malang memiliki kategori tinggi dengan prosentase 91%. Sedangkan tingkat motivasi belajar siswa SMP Negeri 20 Malang juga memiliki kategori tinggi dengan prosentase 84%. Dan korelasi antara kecerdasan emosional dengan motivasi belajar siswa yaitu dengan hasil korelasi yang signifikan (rxy: 0,976) dengan angka signifikan (0.000 < 0,05). Artinya, ada hubungan antara kecerdasan emosional dengan belajar pada siswa kelas VIII SMP Negeri 20 Malang.
ENGLISH:
Emotional intelligence is the ability of individuals to control emotional on him properly as well as manage it becomes a positive emotional because emotional always synonymous with something bad. Someone who has a good emotional intelligence will tend to be calm and able to control himself. Emotional intelligence is important to develop an emotional motivation of learning in students. Motivation to learn is the encouragement that there is on the individual to do the learning process. Then the learning process it makes a behavior and individual experience.
From here, the researchers want to examine: 1) how emotional intelligence level 2 students) how the level of student learning motivation 3) is there a level of emotional intelligence relationship with the level of learning motivation of students. Whereas the purpose of this research was: 1) find out the level of emotional intelligence 2 students) knowing the level of motivation to learn 3) relationship with emotional intelligence level of motivation of 8th class of state junior high school 20th of Malang.
This research uses a paradigm of research quantitative research correlational types. As for the sample in this research is student of 8th class of state junior high school 20th of Malang. Data capture technique in this study use the question form. Data acquired from the now and then analyzed the validity and the reliability then it categorized and do the correlation product moment analyze.
Based on the research conducted, stated that emotional intelligence students of 8th class of state junior high school 20th of Malang has 20 categories with high percentage of 91%. While the level of junior high school students ' learning motivation of State 20 Hapless also has categories with high percentage of 84%. And the correlation between emotional intelligence and learning motivation of students with the results a significant correlation (rxy: 0,976) with significant numbers (0000 < 0.05). This means that there is a relationship between the emotional intelligence by learning in students of 8th class of state junior high school 20th of Malang.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Arifin, Zainul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Kecerdasan Emosional; Motivasi Belajar; Emotional Intelligence; Learning Motivation | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi | ||||||
Depositing User: | Zulaikha Zulaikha | ||||||
Date Deposited: | 27 Jun 2016 11:03 | ||||||
Last Modified: | 27 Jun 2016 11:03 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/3078 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |