Hidayah, Nurul (2016) Dongeng sebagai media untuk menanamkan nilai-nilai positif pada anak. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12410179.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan studi fenomenologis. Subjek adalah sebuah keluarga yaitu orangtua yang menggunakan media dongeng. Tujuan penelitian ini untuk menjelaskan bagaimana dongeng dapat digunakan sebagai media untuk menanamkan nilai-nilai positif pada anak
Hasil penelitian menunjukan bahwa penanaman nilai positif yang dilakukan oleh orangtua pada dasarnya timbul dari motivasi ekstrinsik dan intrinsik. Motivasi ekstrinsik berasal dari figur ayah yang telah mewariskan media dongeng. Motivasi intrinsik terdorong atas motivasi ekstrinsik yaitu berupa inspirasi, pengetahuan, prinsip serta keyakinan yang dimiliki oleh orang tua. Dongeng dengan konsep realitas yang diterapkan oleh orang tua menjadikan dongeng sebagai sebuah media yang tepat dalam mendukung tugas-tugas perkembangan anak dan mendorong anak untuk berfikir secara logis dan konkrit. Dongeng juga menjadi bagian dari pengasuhan demokratis hal ini tercermin penyajian dongeng dialogis, berulang-ulang, kreatif dan supportif dengan tujuan agar anak dapat menerima nilai seperti Pengetahuan, nilai moral, nilai agama, nilai social, keterampilan dan kreativitas secara terbuka tanpa adanya dogma dan paksaan.
Respon positif anak dengan adanya media dongeng tercermin dari perkembangan kognisi, afeksi dan psikomotorik menuju ke arah yang positif, diantaranya anak dapat menerapkan nilai-nilai yang disampaikan dalam dongeng yaitu nilai berbagi, anak mulai menjalankan ibadah serta mendukung bakat dan kreativitas anak.
ENGLISH:
This study uses a phenomenological and qualitative study, the subject is a family that parents who use the fairy tale media.The purpose of this study is to explain how a fairy tale can be used as a media to instill positive values in children
The results showed that the cultivation of positive values arise from extrinsic and intrinsic motivation. Extrinsic motivation comes from a father who has left the fairy tale media. Intrinsic motivation compelled on extrinsic motivation in the form of inspiration, knowledge, principles and beliefs held by parents. Fairy tale with reality concept applied by parents make a fairy tale as a proper media in supporting the developmental tasks of children and encourage children to think logically and concrete. Fairy tales also be part of parenting democratic this is reflected in the presentation of a fairy tale democratically by dialogue, repetitive, creative and supportive so that children can receive the value such us knowledge, moral values, religious values, social value, skills and creativity openly without dogma and coercion.
The positive response of children reflected by the development of cognitive, affective and psychomotor heading in a positive direction, of which the child can apply the values presented in the fairy tale that is the value of sharing, children begin to worship and to support the talent and creativity of children.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Mahpur, Mohammad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Dongeng, Motovasi Intrinsik, Motivasi Ekstrinsik, Pengasuhan Demokratis, Nilai-nilai Positif, Perkembangan Positif anak; Fairy Tales, intrinsic and extrinsic motivation, democratic parenting, positive values in the fairy tale, the positive development of children. | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi | ||||||
Depositing User: | Heni Kurnia Ningsih | ||||||
Date Deposited: | 24 Jun 2016 10:27 | ||||||
Last Modified: | 24 Jun 2016 10:27 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/2844 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |