Hartanti, Anis (2021) Pemanfaatan aplikasi Class Dojo sebagai media pembelajaran dalam jaringan di Kelas 8A UPT SMPN 01 Ponggok kabupaten Blitar. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
17130094.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan: (1) Pemanfaatan aplikasi Class Dojo sebagai media pembelajaran dalam jaringan di kelas 8A UPT SMPN 01 Ponggok kabupaten Blitar (2) Hambatan yang terjadi dalam pemanfaatan aplikasi Class Dojo sebagai media pembelajaran dalam jaringan di kelas 8A UPT SMPN 01 Ponggok Kabupaten Blitar (3) Solusi yang dilakukan untuk mengatasi hambatan dalam pemanfaatan aplikasi Class Dojo sebagai media pembelajaran dalam jaringan di kelas 8A UPT SMPN 01 Ponggok kabupaten Blitar.
Penelitian ini dilakukan di UPT SMPN 01 Ponggok pada bulan Februari–Maret 2021. Jenis penelitian ini adalah kualitatif deskriptif dengan jenis penelitian fenomenologi yang mendeskripsikan mengenai pemanfaatan aplikasi Class Dojo sebagai media pembelajaran dalam jaringan di kelas 8A UPT SMPN 01 Ponggok kabupaten Blitar. Data dari penelitian ini diperoleh melalui wawancara bersama wali kelas yang menjadi sumber utama dari penelitian ini, kemudian wawancara bersama enam peserta didik kelas 8A, observasi berupa observasi partisipasi pasif serta dokumentasi sebagai data pendukung dari hasil wawancara.
Hasil penelitian menujukkan bahwa guru telah memanfaatkan Class Dojo sebagai media pembelajaran dalam menunjang kegiatan pembelajaran dalam jaringan (Daring) dengan memanfaatkan berbagai fitur yang tersedia seperti fitur class story, portofolio dan personal chat. Kemudian dalam pelaksanaan pemanfaatan Class Dojo sebagai media pembelajaran terdapat bebarapa hambatan yaitu gangguan sinyal, memori HP penuh, kurangnya interaksi, sulit mengetahui keseriusan belajar peserta didik, kurangnya motivasi belajar peserta didik, fasilitas pendukung pembelajaran online, dan sulit memahami materi yang diberikan, serta pada penelitian ini mendekripsikan solusi yang dilakukan untuk mengatasi hambatan yang terjadi dari pemanfaatan Class Dojo sebagai media pembelajaran dalam jaringan masa pandemi Covid-19.
ENGLISH:
This study aims to describe: (1) the use of the Class Dojo application as a learning medium in the network in class 8A UPT SMPN 01 Ponggok Blitar Regency (2) The obstacles that occur in the use of the Class Dojo application as a learning medium in the network in class 8A UPT SMPN 01 Ponggok Blitar Regency (3) Solutions to overcome obstacles in the use of the Class Dojo application as an online learning medium in class 8A of UPT SMPN 01 Ponggok, Blitar Regency.
This research was conducted at UPT SMPN 01 Ponggok in February–March 2021. This type of research is qualitative descriptive with a phenomenology research type that describes the use of the Class Dojo application as an online learning medium in class 8A of UPT SMPN 01 Ponggok, Blitar Regency. The data from this study were obtained through interviews with the homeroom teacher who became the main source of this research, then interviews with 6 students of class 8A, observations in the form of passive participation observations, and documentation supporting data from the interviews.
The results of the study show that teachers have used Class Dojo as a learning medium in supporting online learning activities by utilizing various available features such as class story, portfolio, and personal chat features. Then in the implementation of the use of Class Dojo as a learning medium, there are several obstacles, namely signal interference, full cellphone memory, lack of interaction, difficulty knowing the seriousness of students learning, lack of student motivation to learn, online learning support facilities, and difficulty understanding the material provided, as well as in This study describe the solutions carried out to overcome the obstacles that occur from the use of the Class Dojo as a learning medium in the network during the Covid-19 pandemic.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Nasith, Ali | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Class Dojo; Learning Media; Learning in Network | ||||||
Subjects: | 13 EDUCATION > 1303 Specialist Studies In Education > 130306 Educational Technology and Computing | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Anis Hartanti | ||||||
Date Deposited: | 01 Jul 2021 14:32 | ||||||
Last Modified: | 01 Jul 2021 14:32 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/28309 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |