Rausyanfikr, M. Burhanuddin Ali (2020) Pengembangan media pembelajaran berbasis Adobe Flash Proffesional CS 6 untuk mengakomodir gaya belajar siswa Kelas VIII MTsN 1 Jombang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
15130050.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (6MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Dewasa ini pembelajaran IPS masih dipandang sebagai pelajaran yang sulit dan membosankan oleh sebagian siswa. Oleh karena itu, guru diharapkan untuk mampu menyelenggarakan pembelajaran yang berpusat pada siswa. Pembelajaran yang berpusat kepada siswa, memberikan kesempatan pada siswa untuk menyesuaikan dengan kemampuanya dan berperilaku langsung dalam belajarnya. Untuk menciptakan pembelajaran IPS yang memacu siswa untuk menjadi aktif, maka seorang guru harus lebih dari sekedar menyajikan informasi. Karena seharusnya guru sebagai fasilitator, motivator, dan pembimbing lebih banyak memberikan kesempatan siswa untuk mencari dan mengolah informasi sendiri. Selain itu, Pada hakikatnya juga, siswa memiliki cara bagaimana menerima informasi berupa ilmu pengetahuan yang berbeda-beda. Maka dibutuhkan kreatifitas guru untuk mengolah dan mengatur informasi yang sesuai dengan gaya belajar siswa.
Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran yang efektif dengan menggunakan Adobe Flash Professional CS 6 yang berfungsi untuk mengakomodir gaya belajar siswa. Penelitian ini merupakan jensi penelitian Research and Development (R&D). Model pengembangan yang digunakan adalah model penngembangan T. Plomp yang meliputi tiga fase yaitu pandahuluan, pembuatan prototype, dan penilaian. Subjek penelitian yang digunakan adalah Kelas VIII B MTsN 1 Jombang.
Hasil penelitian menunjukkan jika pengembangan media ini valid setelah melalui penilaian dari ahli media dengan rata-rata nilai 3.91, serta dari ahli pengguna dengan rata-rata nilai 4.02. Media pembelajaran IPS dengan menggunakan Adobe flash CS 6 yang dikembangkan memenuhi kategori efektif dengan kriteria ketuntasan minimal klasikal yang mencapai 90,33%. Dari 31 siswa yang ada, 29 diantaranya dinyatakan tuntas, sementara 2 siswa dinyatakan belum tuntas.
ENGLISH:
Nowadays social studies learning is still seen as a difficult and boring subject by some students. Therefore, teachers are expected to be able to organize student- centered learning. Student-centered learning provides opportunities for students to adjust to their abilities and behave directly in their learning. To create social studies learning that spurs students to be active, a teacher must be more than just presenting information. Because teachers as facilitators, motivators, and mentors should provide more opportunities for students to find and process information by themselves. Besides that, in essence, students have different ways of receiving information in the form of knowledge. So the teacher's creativity is needed to process and organize information in accordance with student learning styles.
This study aims to develop effective learning media using Adobe Flash Professional CS 6 which functions to accommodate student learning styles. This research is a Research and Development (R & D) type of research. The development model used is the T. Plomp development model which includes three phases, namely introduction, prototyping, and assessment. The research subjects used were Class VIII B MTsN 1 Jombang.
The results show that the development of this media is valid after going through the assessment of media experts with an average value of 3.91, as well as from expert users with an average value of 4.02. The social studies learning media using Adobe Flash CS 6 which was developed fulfills the effective category with the classical minimum completeness criteria reaching 90.33%. Of the 31 students, 29 of them were declared complete, while 2 students were declared incomplete.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Walid, Muhammad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Media Pembelajaran; Adobe Flash Profesional CS 6; Gaya Belajar; Learning Media; Adobe Flash Professional CS 6; Learning Style; أدوات التدريس; أدوبي فالش املهنية ج س ٦; أسلوب الدراسة | ||||||
Subjects: | 13 EDUCATION > 1301 Education Systems > 130108 Technical, Further and Workplace Education | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Muhammad Burhanuddin Ali Rausyanfikr | ||||||
Date Deposited: | 01 Feb 2021 08:48 | ||||||
Last Modified: | 01 Feb 2021 08:48 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/24955 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |