Pertiwi, Cynthia (2020) Kepemimpinan kepala madrasah dalam meningkatkan kedisiplinan peserta didik di Madrasah Aliyah Negeri 3 Kediri. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
16170031.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (6MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Kepemimpinan kepala madrasah adalah kemampuan seseorang dalam proses mempengaruhi orang lain untuk mencapai suatu tujuan yang ada dalam madrasah. Dimana kepala madrasah memiliki tanggung jawab dalam memberdayakan tenaga pendidik untuk mewujudkan proses pembelajaran yang efektif dan efisien serta dalam proses peningkatan lainnya yang ada dalam madrasah. Salah satu proses peningkatan madrasah adalah kedisiplinan peserta didik.
Tujuan penelitian ini adalah untuk (1) Mendeskripsikan nilai-nilai kepemimpinan kepala madrasah. (2) Mendeskripsikan bagaimana pelaksanaan kepemimpinan kepala madrasah dalam meningkatkan kedisiplinan peserta didik di Madrasah Aliyah Negeri 3 Kediri.
Penelitian ini menggunakan jenis penelitian kualitatif dengan menggunakan tiga tahapan yaitu pertama dengan menggali data penelitian di Madrasah Aliyah Negeri 3 Kediri. Dalam hal ini peneliti sebagai instrumen kunci dengan mewawancarai informan kunci dan menggali beberapa dokumen, tahap kedua adalah menganalisis data yang didapatkan dalam penelitian sampai ditemukan sebuah kesimpulan, selanjutnya tahap ketiga adalah melakukan pengecekan keabsahan data dengan mengkonfirmasi kepada madrasah terkait hasil penelitian yang dilakukan apakah sesuai atau tidak.
Hasil penelitian yang dilakukan menunujukan beberapa kesimpulan yang didapat yaitu, (1) Nilai-nilai kepemimpinan kepala madrasah merupakan hal sangat penting dalam menjalankan tugasnya sebagai pemimpin. Nilai kepemimpinan juga merupakan landasan filosofis semangat dalam menggerakkan visi, misi, dan tujuan madrasah. (2) Pelaksanaan peningkatan kedisiplinan peserta didik dimulai dari adanya contoh tauladan dari pemimpin dan tenaga pendidik dalam pembelajaran. Madrasah juga memiliki kegiatan yang menunjang dalam peningkatan kedisiplinan siswa yakni ektrakulikuler akademik dan non akademik yang memiliki tujuan lebih mengembangkan bakat peserta didik diluar pembelajaran yang dilaksanakan di kelas.
ENGLISH:
The leadership of the head of a madrasah is one's ability in the process of influencing others to achieve a goal that exists in madrasahs. Where madrasah heads have a responsibility in empowering educators to realize an effective and efficient learning process and in the process of improving others in madrasahs. One of the processes of improving madrasah is the discipline of learners.
The purpose of this research is to (1) Describe the leadership values of madrasah heads. (2) Describe how the implementation of the leadership of madrasah heads in improving the discipline of students in Madrasah Aliyah Negeri 3 Kediri.
This study uses qualitative research using three stages: first by digging research data in Madrasah Aliyah Negeri 3 Kediri, in this case the researcher as a key instrument by interviewing key informants and digging out several documents, the second stage is analyzing the data obtained in the study until it is found a conclusion, then the third stage is to check the validity of the data by confirming to the madrasa related to the results of the research conducted whether appropriate or not.
The results of the research tended to bring some conclusions, namely, (1) The values of leadership of madrasah heads are very important in carrying out their duties as leaders. The value of leadership is also the philosophical foundation of the spirit in moving the vision, mission, and objectives of madrasah. (2) The implementation of increased discipline of learners begins from the example of tauladan from leaders and educators in learning. Madrasah also has supportive activities in improving student discipline, namely academic and non-academic extracurriculars that aim to further develop the talents of learners outside of learning carried out in the classroom.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Walid, Muhammad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Nilai Kepemimpinan; Kedisplinan; Peserta didik; Value of leadership; Discipline; Learners | ||||||
Subjects: | 13 EDUCATION > 1399 Other Education > 139999 Education not elsewhere classified | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Manajemen Pendidikan Islam | ||||||
Depositing User: | Cynthia Pertiwi | ||||||
Date Deposited: | 20 Jan 2021 17:11 | ||||||
Last Modified: | 20 Jan 2021 17:11 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/24862 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |