Taqiuddin, Achmad Ipnu (2020) Manajemen strategi kepala madrasah dalam peningkatan prestasi akademik dan non akademik siswa di Madrasah Tsanawiyah Nahdlatul Ulama Pakis Kabupaten Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
16170030.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) |
Abstract
INDONESIA:
Seluruh substansi organisasi kehidupan baik sosial, ekonomi, politik maupun pendidikan semuanya dipengaruhi oleh manajemen strategi. Bahkan kualitas pendidikan juga sangat ditentukan oleh proses manajemen strateginya. Begitupun di MTs NU Pakis juga menggunakan manajemen strategi sebagai penentu kualitas pendidikan kususnya prestasi akademik dan prestasi non akademik siswa dengan progam unggulannya 100 piala pertahun tentunya memiliki kepala madrasah yang mampu memberikan suatu gebrakan yang menantang dengan strategi-strateginya.
Tujuan dari penilitian ini adalah: 1). Untuk mendeskripsikan bagaimana formulasi startegi kepala madrasah 2). Untuk mendeskripsikan bagaimana implementasi strategi kepala madrasah 3). Untuk mendeskrispikan bagaimana evaluasi startegi kepala madrasah 4). Untuk mendsekripsikan bagaimana dampak strategi dalam peningkatan prestasi akademik dan non akdemik siswa di MTs NU Pakis.
Untuk mencapai tujuan dari penelitian ini, peneliti menggunakan metode penelitian kualitatif deskriptif, peneliti menjadi instrumen utama, melalui wawancara mendalam, observasi, serta dokumentasi. Data yang sudah diperoleh di analisis lalu dicek keabsahan datanya menggunakan teknik triangulasi.
Hasil dari peneilitian ini adalah 1). fomulasi staretgi kepala madrasah terdapat visi, misi, nilai-nilai dan analisis faktor lingkungan dengan hasil rencana strategi empat tahun dan rencana kerja tahunan yang dirumuskan oleh tim di MTs NU Pakis 2). Implementasi strategi di MTs NU memiliki kegiatan: perumusan kebijakan TASK dalam seluruh progam dan kegiatan siswa dengan penanggung jawabnya. 3). Evaluasi strategi di MTs NU Pakis memiliki kegiatan: penentuan indikator keberhasilan dan penilaian kinerja yang kemudian dievalusi di rapat akhir semester, akhir tahun dan diakhir pariode renstra empat tahunan. 4). Dampak strateginya adalah peningkatan pretasi akademik dengan tingkat pemahaman dan nilai UN, peningkatan prestasi non akademik dengan juara perlombaan tingkat lokal dan nasional.
ENGLISH:
The entire substance of the organization of life, be it social, economic, political or educational, is all influenced by strategic management. Even the quality of education is also very much determined by the strategic management process. Likewise, at MTs NU Pakis also uses strategic management as a determinant of the quality of education, especially academic achievement and non-academic achievement of students with a superior program of 100 trophies every year, of course, having a madrasah principal who is able to provide a challenging breakthrough with his strategies.
The objectives of this research are: 1). To describe how the strategic formulation of the principal of the madrasah 2). To describe how the strategy for the madrasah principal is implemented 3). To describe how to evaluate the strategy of the principal of the madrasah 4). To describe the impact of the strategy in increasing academic and non-academic achievement of students at MTs NU Pakis.
To achieve the objectives of this study, researchers used qualitative methods with descriptive qualitative research. By using descriptive qualitative research methods, the researcher becomes the main instrument, through in-depth interviews, observation, and documentation. The data that has been obtained are analyzed and then checked the validity of the data using triangulation techniques.
The results of this research are 1). In the formulation of madrasah principal, there is a vision, mission, values and analysis of environmental factors with the results of a four-year strategy plan and an annual work plan formulated by the team at MTs NU Pakis 2). The implementation of strategies at MTs NU has activities: formulating TASK policies in all student programs and activities with the person in charge. 3). Strategy evaluation at MTs NU Pakis has activities: determining indicators of success and performance appraisal which are then evaluated at the end of semester meetings, year-end and at the end of the four-year strategic planning period. 4). The impact of the strategy is to increase academic achievement with the level of understanding and UN scores, increase in non-academic achievement with local and national championships.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Walid, Muhammad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Manajemen; Strategi; Kepala Madrasah; Prestasi; Management; Strategy; Principal of Madrasah; Achievement; الإدارة ; الاستراتيجية ; رئيس المدرسة ; الإنجاز | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Manajemen Pendidikan Islam | ||||||
Depositing User: | Achmad Ipnu Taqiuddin | ||||||
Date Deposited: | 14 Jan 2021 14:33 | ||||||
Last Modified: | 14 Jan 2021 14:33 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/24467 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |