Kumala, Aida Nur (2013) Hubungan strategi coping dengan penyesuaian diri mahasiswa baru di Ma'had Sunan Ampel al-Aly Universitas Islam Negeri (UIN) Maulana Malik Ibrahim Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Introduction)
07410139_Pendahuluan.pdf Download (868kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: Indonesia)
07410139_Indonesia.pdf Download (34kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: English)
07410139_Inggris.pdf Download (28kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: Arabic)
07410139_Arab.pdf Download (46kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 1)
07410139_Bab_1.pdf Download (317kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 2)
07410139_Bab_2.pdf Download (536kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 3)
07410139_Bab_3.pdf Download (484kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 4)
07410139_Bab_4.pdf Download (1MB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 5)
07410139_Bab_5.pdf Download (314kB) | Preview |
|
|
Text (References)
07410139_Lampiran.pdf Download (288kB) | Preview |
|
|
Text (Appendices)
07410139_Daftar_Pustaka.pdf Download (170kB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Mahasiswa adalah kelompok orang yang sedang menekuni bidang ilmu tertentu dalam lembaga pendidikan formal. Kelompok ini sering juga disebut sebagai kelompok intelektual muda yang penuh bakat dan berlimpah berbagai potensi. Bagi mahasiswa, menyesuaikan diri dengan lingkungan yang baru adalah langkah awal yang harus dijalani. Karena terdapat beberapa kendala yang dialami oleh mahasiswa ketika pertama kali masuk ke lingkungan baru yang sangat berbeda dengan lingkungan sebelumnya. Memilih strategi coping yang sesuai dengan permasalahannya mahasiswa dapat menyesuaikan diri yang sehat dengan lingkungan barunya. Sehingga dari sini dapat diketahui pentingnya strategi coping dan penyesuain diri bagi mahasiswa dalam menyesuaikan diri dengan lingkungan baru.
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui jenis strategi coping mahasiswa baru, mengetahui tingkat penyesuaian diri mahasiswa baru dan mengetahui hubungan strategi coping dengan penyesuaian diri mahasiswa baru.
Penelitian ini menggunakan metode penelitian kuantitatif, sedangkan analisis data yang digunakan adalah tehnik korelasi product moment dari karl person. Subyek dalam penelitian ini berjumlah 125 responden dan tehnik pengambilan sampel yang digunakan adalah cluster random sampling dengan cara mengundi nomer kamar. Pengambilan data menggunakan dua skala berbentuk skala Likert, yaitu strategi coping terdiri dari 42 aitem dan skala penyesuaian diri terdiri dari 47 aitem.
Hasil penelitian diketahui bahwa Kategori strategi coping jenis problem focused coping memiliki prosentase 47%, sedangkan kategori strategi coping jenis emotion focused coping memiliki prosentase 53%. Sedangkan tingkat penyesuaian diri tingkat tinggi memiliki prosentase 28.8%, kategori sedang memiliki prosentase 4.8% dan kategori rendah memiliki prosentase 66.4%. Dari hasil korelasi diperoleh hasil (rxy = 0.942; Sig = 0.000 < 0.05), yang berarti ada hubungan yang signifikan antara strategi coping dengan penyesuaian diri. Dan dari hasil tersebut juga diketahui koefisien determinannya sebesar r2 = 0.942 =97%, yang artinya antara variabel X dengan variabel Y terdapat sumbangan sebesar 97%, sedangkan sisanya dapat dipengaruhi oleh faktor lain. Hal ini sesuai dengan pendapat Lazarus, Folkman, Cohen, Sarafino dan Taylor, Coping adalah suatu proses di mana individu mencoba untuk mengelola jarak yang ada antara tuntutan-tuntutan (baik itu tuntutan yang berasal dari individu maupun tuntutan yang berasal dari lingkungan) dengan sumber-sumber daya yang mereka gunakan dalam menghadapi situasi stress.
ENGLISH:
Students are a group of people who are pursuing particular science in a formal education institution. This group is also called as young intellectual group who have full of talent and various potential skill. For students itself, adjusting to a new environment is the first step that must be followed. Since there are several constraints experienced by students when first entered into a new environment very different from the previous environment. Choose appropriate coping strategies which related to the problems, students can adjust themselves to their new healthy environment. Therefore, it can be known the important of coping strategies and self adjustment for students in adjusting to the new environment.
The purpose of this study is to determine the types of coping strategies for new students, knowing the level of self adjustment of new students and determine the relation of coping strategies to self adjustment of new students.
This study uses quantitative research method, otherwise, the data analysis technique used is the product moment correlation of karl person. The subjects in this study are 125 respondents and the sampling technique that is used was cluster random sampling by way of raffle room number. Retrieval of data using two scales form of Likert scale, which consists of 42 coping strategies item and scale adjustment consists of 47 item.
Results of this research reveal that coping strategy category especially in problem focused coping type has a percentage of 47%, while the categories of types of emotion focused coping strategies coping has a percentage of 53%. While the level of high-level adjustment has a percentage of 28.8%, medium category has a percentage of 4.8% and a low category has a percentage of 66.4%. From the results obtained correlation results (rxy = 0.942; Sig = 0.000> 0.05), which means that there is a significant relation between coping strategies to adjustment. And of the results of the well known determinant coefficient of r2 = 0.942 = 97%, which means that the variable X to variable Y there is a contribution of 97%, while the rest can be influenced by other factors. This is in accordance with the opinion of Lazarus, Folkman, Cohen, Sarafino and Taylor, Coping is a process in which individual tries to manage the distance that exists between the demands (both derived from individual demands and the demands that come from the environment) with the source- resources they use in dealing with stressful situations.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Sholichatun, Yulia | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Coping Strategies; Self Adjustment; Strategi Coping; Penyesuaian Diri | ||||||
Subjects: | 17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1701 Psychology > 170102 Developmental Psychology and Ageing | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi > Jurusan Psikologi | ||||||
Location: | 170102 | ||||||
Depositing User: | Annas Al-haq | ||||||
Date Deposited: | 11 Sep 2015 08:24 | ||||||
Last Modified: | 06 Apr 2023 13:51 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/1825 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |