Umam, Qomarul (2020) Pemenuhan hak anak difabel dalam keluarga perspektif Undang-Undang No. 35 Tahun 2014 tentang Perlindungan Anak: Studi di Kecamatan Bumiaji Kota Batu. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text
15210182.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) |
Abstract
INDONESIA:
Dalam sebuah keluarga, anak merupakan anugerah yang sudah menjadi tanggungjawab orang tua dalam mengasuh dan memenuhi hak anak. Pemenuhan hak anak merupakan bagian yang harus diutamakan orang tua. Namun bagaimana jika anak yang diharapkan tidak sempurna dan memiliki keterbatasan seperti halnya anak difabel. Disisi lain, bagaimanapun kondisi anak, baik itu normal maupun difabel mempunyai hak yang sama untuk hidup dan berkembang. Dalam hal ini peran orang tua dalam mengasuh anak difabel menjadi kunci utama dalam menentukan pertumbuhan dan perkembangan anak difabel. Hak Anak telah diatur dalam Undang-Undang No. 35 tahun 2014 tentang Perlindungan Anak. Maka dengan demikian, apapun kondisi anak, orang tua memiliki kewajiban untuk melindungi anak dan memenuhi hak anak yang telah tertera dalam dasar hukum Undang-Undang.
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan pemenuhan hak anak difabel dalam keluarga di Kecamatan Bumiaji Kota Batu melalui pola pengasuhan orang tua, serta menganalisis melalui Undang-Undang No. 35 tahun 2014 tentang Perlindungan Anak dalam keluarga anak anak difabel.
Penelitian ini termasuk jenis penelitian Sosiologi Empirik dengan pendekatan kualitatif yang menggunakan teori fenomenologi. Sumber data yang digunakan adalah sumber data primer berupa hasil wawancara dengan orang tua dari anak difabel di Kecamatan Bumiaji Kota Batu. Sumber data sekunder berupa data kepustakaan yang berkaitan dengan teori pola asuh anak, hak anak dan buku-buku yang sesuai dengan tema pembahasan.
Hasil dari penelitian ini menunjukan bahwa bentuk pola asuh orang tua kepada anak difabel cenderung menerapkan pola asuh demokratis, mengingat keadaan anak yang memiliki kekurangan, sehingga peran orang tua lebih intensif dalam merawat dan mengasuh anak sehari-hari. Terlebih anak difabel tidak bisa dibiarkan sendiri tanpa didampingi oleh orang tua. Serta hanya orang tuanya lah yang lebih paham dengan karakter dan kebutuhan khusus anak daripada orang lain. Jika ditinjau dari Undang-Undang No. 35 tahun 2014 tentang Perlindungan Anak, hak anak seperti hak hidup, hak memperoleh pendidikan, hak pengasuhan dan lain sebagainya sudah terpenuhi semua. Akan tetapi masih terdapat beberapa hak anak yang belum terpenuhi yakni hak memperoleh pendidikan karena adanya penghambat yang membuat hak tersebut belum terpenuhi.
ENGLISH:
In a family, children are a gift that has become the responsibility of parents in caring for and fulfilling children's rights. Fulfillment of children's rights is a part that must be prioritized by parents. But what if the child is expected to be imperfect and has limitations as does the disabled child. On the other hand, however the condition of the child, both normal and disabled, have the same right to live and develop. In this case the role of parents in caring for children with disabilities is the main key in determining the growth and development of children with disabilities. Children's Rights have been regulated in Law No. 35 of 2014 concerning Child Protection. So thus, whatever the condition of the child, parents have the obligation to protect the child and fulfill the rights of children that have been listed in the legal basis of law.
The purpose of this study is to describe the fulfillment of the rights of children with disabilities in families in the Bumiaji District of Batu City through parenting patterns, as well as analyzing through Law No. 35 of 2014 concerning Protection of Children in the families of children with disabilities.
This research is a type of Empirical Sociology research with a qualitative approach using the theory of phenomenology. The data source used is the primary data source in the form of interviews with parents of disabled children in Bumiaji District, Batu City. Secondary data sources in the form of library data relating to the theory of child care, children's rights and books in accordance with the theme of the discussion.
The results of this study indicate that the form of parenting to children with disabilities tends to apply democratic parenting, given the situation of children who have deficiencies, so that the role of parents is more intensive in caring for and caring for children everyday. Moreover, children with disabilities cannot be left alone without the assistance of their parents. And only his parents are more familiar with the character and special needs of children than others. If reviewed from Law No. 35 of 2014 concerning Protection of Children, children's rights such as the right to life, the right to education, parental rights and so on have all been fulfilled. However, there are still some children's rights that have not been fulfilled, namely the right to education because there are obstacles that make these rights unfulfilled.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Wahidi, Ahmad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Hak Anak, Pola Asuh, Anak Difabel, Child rights, Parenting, Disability | ||||||
Departement: | Fakultas Syariah > Jurusan al-Ahwal al-Syakhshiyyah | ||||||
Depositing User: | Zulaikha Zulaikha | ||||||
Date Deposited: | 12 Jun 2020 14:08 | ||||||
Last Modified: | 12 Jun 2020 14:08 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/17792 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |