Masyhuda, Muhammad Afyfy (2019) Strategi humas dalam meningkatkan citra madrasah di Madrasah Tsanawiyah Negeri Kota Batu. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text
15170029.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) | Preview |
Abstract
ENGLISH:
This study begins with the author's observation of the phenomenon of the change in Madrasah Tsanawiyah, Preparation of Batu to become MTs Negeri Batu City. This madrasa was originally a madrasa that was sheltered by the Al Ikhlas Education Foundation which then after going through the process of being a Madrasah Tsanawiyah Preparation for 5 years, finally in 2009 the madrasa had become MTs Negeri Batu City. Based on this phenomenon, this study intends to uncover the public relations strategy in improving the image of the State MTs in Batu City with a sub focus: how the public relations strategy in improving the image of madrasas, supporting and inhibiting factors in improving the image of the State Stone City MTs, and the impact of image enhancement by the Deputy Public Relations MTs Negeri Batu City.
This research uses a qualitative approach to the type of case study. Data collection using interview, observation and documentation techniques. While the data analysis technique, researchers used three interrelated components, namely data reduction, data presentation and conclusions. Checking the validity of the findings is done by persistent observation, triangulation and peer testing, using various sources, theories, and methods to obtain objective data.
The results showed that: (1) public relations strategy in improving the image of Batu City Negeri MTs, namely through two steps, (a) inward strategy to strengthen madrassas and (b) outward madrassas strategies to show madrassas to the public. (2) supporting and inhibiting factors of image enhancement: supporters, namely (a) Social media and mass media which are increasingly developing; (b) The togetherness of all parties in terms of publication; inhibitors, namely: (a) Public Relations Public Relations lack mastery of the techniques of using social media and mass media; (b) Lack of time to focus on public relations activities. (3) the impact of improving the image: (a) Increasing the attractiveness of the community to send their children to Batu City State MTs, (b) Increasing the attractiveness of other agencies and universities for comparative studies and research, (c) The community makes the State MTs Batu City as a center for religious activitiesbetween MTs Negeri Batu City with other Agencies such as Batu City Government and TNI.
INDONESIA:
Studi ini berawal dari pengamatan penulis terhadap fenomena perubahan Madrasah Tsanawiyah Persiapan Batu menjadi MTs Negeri Kota Batu. Madrasah ini awalnya merupakan madrasah yang dinaungi oleh YayasanPendidikanAl Ikhlas yang kemudian setelah melewati proses menjadi Madrasah Tsanawiyah Persiapan Negeri selama 5 tahun, akhirnya pada tahun 2009 madrasah telah menjadi MTs Negeri Kota Batu. Berdasarkan fenomena tersebut, penelitian ini bermaksud untuk mengungkap tentang strategi humas dalam meningkatkan citra MTs Negeri Kota Batu dengan sub fokus: bagaimana strategi humas dalam meningkatkan citra madrasah, faktor pendukung dan penghambat dalam meningkatkan citra MTs Negeri Kota Batu, dan dampak dari peningkatan citra yang dilakukan oleh waka humas MTs Negeri Kota Batu.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis studi kasus.Pengumpulan data menggunakan teknik wawancara, observasi dan dokumentasi.Sedangkan teknik analisis data, peneliti menggunakan tiga komponen yang saling berkaitan, yaitu reduksi data, penyajian data dan kesimpulan.Pengecekan keabsahan temuan dilakukan dengan persistent observation, Triangulasi dan Peerderieting, dengan menggunakan berbagai sumber, teori, dan metode sehingga diperoleh data yang objektif.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) strategi humas dalam meningkatkan citra MTs Negeri Kota Batu yaitu melalui dua langkah, (a) strategi ke dalam guna memperkuat madrasah dan (b) strategi ke luar madrasah guna untuk menunjukkan madrasah kepada masyarakat. (2) faktor pendukung dan penghambat dari peningkatan citra: pendukung yaitu (a) Media sosial dan media massa yang semakin berkembang; (b) Kebersamaan dari semua pihak dalam hal publikasi;, penghambat yaitu: (a) Waka humas kurang menguasai teknik penggunaan media sosial dan media massal; (b) Kurangnya waktu untuk fokus dalam melakukan kegiatan humas. (3) dampak dari peningkatan citra: (a) Meningkatnya daya tarik masyarakat untuk menyekolahkan anak-anaknya di MTs Negeri Kota Batu, (b) Meningkatnya daya tarik instansi lain maupun perguruan tinggi untuk studi banding dan penelitian, (c) Masyarakat menjadikan MTs Negeri Kota Batu sebagai pusat kegiatan keagamaan.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Nur, Muhamad Amin | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Strategy of Principal; Image Building; Strategi Humas; Meningkatkan Citra | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Manajemen Pendidikan Islam | ||||||
Depositing User: | Zulaikha Zulaikha | ||||||
Date Deposited: | 11 Apr 2020 09:29 | ||||||
Last Modified: | 11 Apr 2020 09:29 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/16920 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |