Shabrina, Farida Yuan (2019) Pengaruh gaya belajar siswa dan kemampuan kognitif siswa terhadap prestasi belajar IPS Pada siswa kelas V di MIN 1 Kota Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
15140099.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) |
Abstract
ABSTRACT
Learning style is a learning method chosen by each individual in the learning process to select, receive, manage, and process information. Cognitive ability relates to the ability to think in humans which consists of knowledge, understanding, application, analysis, synthesis, and evaluation. Learning achievement is the result obtained which results in changes in individuals as a result of learning activities.
The aim of this research is: (1) To determine the effect of student learning styles on social learning achievement from students of class V at MIN 1 Malang City, (2) To determine the effect of cognitive abilities student on social learning achievement from students of class V at MIN 1 Malang City, (3) To determine the effect of student learning styles and cognitive abilities student on social learning achievement from student of class V at MIN 1 Malang City.
To reach the objective of the research, the researcher used a quantitative research approach. In this research, the researcher took a sample of 63 students. Data collection techniques used were questionnaire, observation, and documentation. Analysis of the data is descriptive statistical analysis, classic assumption test, and multiple linear regression analysis.
The results of this research shows that: (1) There is no effect of student learning styles on social learning achievement from students of class V at MIN 1 Malang City. It is known that the significant value is 0.318 > 0.05. (2) There is an effect of cognitive abilities student on social learning achievement from students of class V at MIN 1 Malang City. It is known that a significant value of 0.001 < 0.05. (3) There is an effect of student learning styles and cognitive abilities student on social learning achievement from student of class V at MIN 1 Malang City. It is known that the significance value of 0,000 < 0.05.
ABSTRAK
Gaya belajar adalah sebuah cara belajar yang dipilih setiap individu dalam proses pembelajaran yaitu menyeleksi, menerima, mengelola, dan memproses informasi. Kemampuan kognitif berhubungan dengan kemampuan berpikir pada diri manusia yang terdiri dari pengetahuan, pemahaman, penerapan, analisis, sintesis, dan evaluasi. Prestasi belajar merupakan hasil yang diperoleh yang mengakibatkan perubahan dalam diri individu sebagai hasil dari aktivitas belajar.
Tujuan penelitian ini adalah: (1) Untuk mengetahui pengaruh gaya belajar siswa terhadap prestasi belajar IPS pada siswa kelas V di MIN 1 Kota Malang. (2) Untuk mengetahui pengaruh kemampuan kognitif siswa terhadap prestasi belajar IPS pada siswa kelas V di MIN 1 Kota Malang. (3) Untuk mengetahui pengaruh gaya belajar siswa dan kemampuan kognitif siswa terhadap prestasi belajar IPS pada siswa kelas V di MIN 1 Kota Malang.
Untuk mencapai tujuan penelitian di atas, peneliti menggunakan pendekatan penelitian kuantitatif. Dalam penelitian ini, peneliti mengambil sampel sebanyak 63 siswa yang terdiri dari 32 siswa dari kelas V-A dan 31 siswa dari kelas V-H. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah angket, observasi, dan dokumentasi. Analisis data yang digunakan adalah analisis statistik deskriptif, uji asumsi klasik, dan uji regresi linear berganda.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa: (1) Tidak terdapat pengaruh gaya belajar siswa terhadap prestasi belajar IPS pada siswa kelas V di MIN 1 Kota Malang. Diketahui bahwa nilai signifikan sebesar 0,318 > 0,05. (2) Terdapat pengaruh kemampuan kognitif siswa terhadap prestasi belajar IPS pada siswa kelas V di MIN 1 Kota Malang. Diketahui bahwa nilai signifikan sebesar 0,001 < 0,05. (3) Terdapat pengaruh gaya belajar siswa dan kemampuan kognitif siswa terhadap prestasi belajar IPS pada siswa kelas V di MIN 1 Kota Malang. Diketahui bahwa nilai signifikansi sebesar 0,000 < 0,05.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Efiyanti, Alfiana Yuli | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Visual Learning Style; Auditorial Learning Style; Kinesthetic Learning Style; Cognitive Ability; Learning Achievement; Gaya Belajar; Gaya Belajar Visual; Gaya Belajar Auditorial; Gaya Belajar Kinestetik; Kemampuan Kognitif; Prestasi Belajar; | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Kholil Rohman | ||||||
Date Deposited: | 12 May 2020 10:40 | ||||||
Last Modified: | 12 May 2020 10:40 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/16873 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |