Hidayah, Naa'imatul (2019) Pengaruh persepsi siswa tentang kompetensi guru PAI terhadap motivasi belajar siswa pada mata pelajaran PAI di SMA Surya Buana Kota Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
15110177.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
Indonesia:
Setiap siswa memiliki persepsi yang berbeda tentang kompetensi guru PAI sehingga dengan perbedaan itu akan menimbulkan motivasi belajar yang berbeda. Seorang siswa yang memiliki motivasi belajar tinggi akan konsentrasi dalam mengikuti pelajaran, memiliki inisiatif dan semangat dalam mengerjakan tugas. Tetapi sebaliknya, siswa yang tidak memiliki motivasi belajar, dia akan cenderung bermalasan, dan tidak memiliki semangat untuk belajar.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui 1) Bagaimana kompetensi guru PAI menurut persepsi siswa di SMA Surya Buana Malang 2) Bagaimana motivasi belajar siswa di SMA Surya Buana Malang 3) Apakah terdapat pengaruh persepsi siswa tentang kompetensi guru PAI terhadap motivasi belajar siswa pada mata pelajaran PAI di SMA Surya Buana Malang.
Penelitian ini merupakan penelitian lapangan, dengan pendekatan kuantitatif dan jenis penelitian korelasional. Teknik dalam pengumpulan data menggunakan angket dan dokumentasi, dengan populasi berjumlah 63 siswa. data yang sudah terkumpulkan dianalisis dengan koefisiensi determinasi dan regresi linier sederhana dengan bantuan program SPSS 15 For windows.
Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa 1) Persepsi siswa tentang kompetensi guru PAI di SMA Surya Buana Malang sangat tinggi dengan prosentase 65, 1% dengan pengelompokan interval 105-130. 2) Motivasi belajar PAI di SMA Surya Buana Malang dengan kategori tinggi dengan di peroleh rata-rata 61,9 % dengan interval 55-72. 3) Adanya pengaruh signifikan antara persepsi siswa tentang kompetensi guru PAI terhadap motivasi belajar PAI sebesar 40, 6% sedangkan 59, 4 % di pengaruhi oleh faktor lain.
English:
Students have various perception on the competence of Islamic education teacher. The perception difference influences their learning motivation. Students with high learning motivation highly focus on their lessons and eagerly do their assignments. On the other hand, students with low learning motivation tend to be lazy and are not excited doing their assignments.
The study aims to find out 1) How the Student’s perception are on the competence of Islamic education teacher, 2) How the students’ learning motivation are in SMA Surya Buana Malang, 3) Whether students’ perception on the competence of Islamic education teacher has an influence on their learning motivation in SMA Surya Buana Malang.
The study is a field research using a quantitative approach and correlational design. To collect the data, the researcher employed questionnaire and documentation technique. The population of the study consists of 63 students. The data was analyzed using determination coefficient and simple linear regression with SPSS 15 for Windows.
The result of the study showed that 1) The competence of Islamic education teacher according to students’ perception was high with the percentage of 65.1% and interval range 105-130. 2) The learning motivation on Islamic education was high with the mean of 61.9% and interval 55-72. 3. Students’ perception on the competence of Islamic education teacher had a significant influence on their learning motivation for 40.6% meanwhile the rest, 59.4%, was influenced by other factors.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Wahyuni, Esa Nur | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Persepsi; Kompetensi; Motivasi Belajar; Perception; competence; learning motivation | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Rizal Fahlafi | ||||||
Date Deposited: | 09 Apr 2020 13:03 | ||||||
Last Modified: | 09 Apr 2020 13:03 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/16837 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |