Az Zahra, Widad 'Afifah (2019) Pembinaan sikap religius siswa melalui laboratorium masjid di Madrasah Aliyah Negeri 2 Kabupaten Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
15110168.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Dalam suatu pembinaan maka sangatlah dibutuhkan sebuah sarana untuk menunjang kesuksesan dalam mencapai suatu tujuan yang diharapkan. Seperti halnya adanya Masjid yang menjadi fasilitas dalam membantu suatu kegiatan keagamaan terutama dalam lembaga pendidikan, maka sebuah masjid disini menjadi fasilitas yang dibutuhkan dalam pembinaan religius yang mana bisa disebut sebagai laboratorium, karena pada dasarnya laboratorium juga sebuah tempat untuk menjalankan suatu pembelajaran atau praktik. Dengan adanya lembaga yang memiliki laboratorium maka akan sangat membantu dalam menjalankan kegiatan yang di rencanakan oleh lembaga tersebut terutama di MAN 2 Kabupaten Malang. Laboratorium masjid di MAN 2 Kabupaten Malang merupakan tempat dalam menunjang kesuksesan pembinaan sikap religius siswa. Sehingga tujuan penelitian ini adalah (1) mengetahui program keagamaan pembinaan sikap religius siswa melalui laboratorium masjid di MAN 2 Kabupaten Malang. (2) mengetahui bentuk-bentuk kegiatan dalam pembinaan sikap religius siswa melalui laboratorium masjid di MAN 2 Kabupaten Malang. (3) mengetahui dampak pembinaan sikap religius siswa melalui laboratorium masjid di MAN 2 Kabupaten Malang.
Untuk mencapai tujuan-tujuan tersebut, Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dengan jenis penelitian lapangan (field research). Teknik yang digunakan dalam penelitian ini yaitu dengan observasi, wawancara, dan dokumentasi.
Penelitian ini menunjukkan hasil bahwa pembinaan sikap religius siswa melalui Laboratorium Masjid di MAN 2 Kabupaten Malang yang diterapkan dengan adanya program keagamaan dan kegiatan pembinaan sikap religius, kemudian terlihat siswa menunjukkan beberapa perubahan sikap seperti sikap Jujur, Adil, bermanfaat bagi orang lain, disiplin, dan rendah hati. Terbentuknya beberapa sikap religius tersebut disebabkan adanya beberapa metode yang diterapkan diantaranya metode Uswah (teladan), metode ta’widiyah (pembiasaan), metode mau’izah (nasehat), metode qishshah (cerita), metode itsab (ganjaran). Pada dasarnya sikap religius juga berkaitan dengan keempat hubungan diantaranya hubungan manusia dengan Tuhannya, hubungan manusia dengan sesama, hubungan manusia dengan Lingkungan, dan hubungan manusia dengan dirinya. Dengan adanya pembinaan sikap religius membantu siswa dalam membentuk karakter baru, tentunya harus adanya pengawasan sehingga siswa bisa terarah dengan baik.
ENGLISH:
Tools are very important to build up students’ religious character. One of tools for building up students’ religious character is a mosque. A mosque can be a facility to hold religious programs in educational institution. A mosque as a facility is very important to build religious character, the mosque is a laboratory. It is because a laboratory is a place to hold a learning process or a practice. An institution with a laboratory will help to hold programs which are planned by an institution, especially State Islamic Senior High School 2, Malang District. Mosque laboratory in State Islamic Senior High School 2, Malang District is a place for supporting a success of religious character building. So, the aims of this research are (1) to know the religious program of religious character building on students through mosque laboratory in State Islamic Senior High School 2, Malang District. (2) to know the kinds of program of religious character building on students through mosque laboratory in State Islamic Senior High School 2, Malang District. (3) to know religious character building on students through mosque laboratory in State Islamic Senior High School 2, Malang District.
To reach the aims, this research uses descriptive qualitative research with the kind of field research. The techniques which are carried out by the researcher are observation, interview, and documentation.
This research shows that religious character building on students through mosque laboratory in State Islamic Senior High School 2, Malang District is held by religious program and religious character building. Then, the students also show the character change. The changes are the students are honest, fair, useful for others, discipline, and humble. The character change is caused by some methods that are applied by teachers. The methods Uswah (model), ta’widiyah (habituation), mau’izah (advice), qishshah (telling), itsab (reward). Basically, religious character is related to four relations. They are the relation of human and their God, the relation of human and human, the relation of human and environment, and the relation of human and their selves. Religious character building helps the students to build the new character, absolutely, the supervision is very important to direct the students to have the better character.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Ulum, Mohammad Samsul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | pembinaan sikap religius; laboratorium masjid; religious character building; mosque laboratory | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Rizal Fahlafi | ||||||
Date Deposited: | 09 Apr 2020 13:28 | ||||||
Last Modified: | 12 May 2023 10:39 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/16833 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |