Rahmah, Zakia (2019) Pengaruh penerapan jarimatika pada materi perkalian terhadap peningkatan prestasi belajar siswa di kelas III MIN 4 Jombang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
15140008.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Dalam menjalankan perbaikan pendidikan sebagai antisipasi kepentingan masa depan, maka harus disertai strategi belajar mengajar pada kegiatan proses pembelajaran. Pembelajaran merupakan suatu proses penyaluran informasi dari pendidik ke peserta didik dengan tujuan adanya perubahan tingkah laku dari peserta didik. Melalui kegiatan pembelajaran, siswa diharapkan mampu mengembangkan beberapa aspek yaitu, aspek kognitif yang berkaitan dengan hasil belajar intelektual, aspek afektif yang berkaitan dengan sikap dan karakter, kemudian aspek psikimotorik yang berkaitan dengan hasil belajar keterampilan dan kemampuan bertindak.
Tujuan penelitan ini adalah untuk: (1) mendiskripsikan penerapan jarimatika pada materi perkalian di MIN 4 Jombang, (2) mengetahui apakah terdapat pengaruh jarimatika terhadap peningkatan prestasi belajar siswa pada materi perkalian di MIN 4 Jombang.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif, dengan jenis penelitian semu (quasi eksperimen). Penelitian dilakukan pada siswa kelas III di MIN 4 Jombang yang terdiri atas dua kelas (3.1 dan 3.2). Kelas 3.1 sebagai kelas eksperimen melakukan penerapan jarimatika, sedangkan kelas 3.2 sebagai kelas kontrol melakukan penjumlahan berulang. Teknik pengumpulan data yang digunakan diantaranya; kuesioner (angket), tes, dan observasi. Data dianalisis dan diuji hipotesis menggunakan Independent Sampel T-Test dengan bantuan program SPSS 16.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa, (1) hasil perhitungan nilai pretest dan posttest kelas eksperimen yaitu 21,67 lebih tinggi dari selisih nilai pretest dan posttest kelas control yaitu 8.48, (2) hasil observasi menunjukan bahwa siswa senang dan termotivasi untuk selalu tekun dalam mengikuti pembelajaran dengan menggunakan jarimatika, (3) dari pengujian hipotesis diperoleh dari nilai signifikasi 0,000 (< 0,05) dan thitung > ttabel (4,391 > 0,998) sehingga Ho ditolak dan Ha diterima. Hal tersebut terdapat pengaruh yang signifikan antara penerapan jarimatika pada materi perkalian terhadap peningkatan prestasi belajar siswa kelas III di MIN 4 Jombang.
ENGLISH:
In carrying out education improvement in anticipation of future interests, it must be accompanied by teaching and learning strategies in the learning process activities. Learning is a process of channeling information from educators to students with the aim of changing the behavior of students. Through learning activities, students are expected to be able to develop several aspects, namely, cognitive aspects related to intellectual learning outcomes, affective aspects related to attitudes and character, then psychimotor aspects related to learning outcomes skills and ability to act.
The purpose of this research is to: (1) describe the application of Jarimatika on multiplication material at MIN 4 Jombang, (2) find out whether there is an influence of Jarimatika on improving student learning achievement on multiplication material at MIN 4 Jombang.
This research uses a quantitative approach, with quasi-experimental research. The study was conducted on third grade students at MIN 4 Jombang consisting of two classes (3.1 and 3.2). Class 3.1 as an experimental class performs the application of Jarimatika, while class 3.2 as a control class performs repeated calculations. Data collection techniques used include; questionnaire, test, and observation. Data were analyzed and tested hypotheses using Independent Sample T-Test with the help of SPSS 16 program
.
The results of this study indicate that, (1) the results of the calculation of the pretest and posttest scores of the experimental class are 21.67 higher than the difference in the pretest and posttest scores of the control class that is 8.48, (2) the results of the observation show that students are happy and motivated to always persevere in following learning by using mathematics, (3) from hypothesis testing is obtained from the significance value of 0.000 (< 0.05) and tcount > ttable (4,391 > 0,998) so that Ho is rejected and Ha is accepted. This has a significant influence between the application of Jarimatika on multiplication material on the improvement of students' learning achievement in third grade students at MIN 4 Jombang.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Irawan, Wahyu Henky | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | metode jarimatika; peningkatan prestasi belajar siswa; jarimatika method; improving student learning achievement | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Abdul Malik Fajar | ||||||
Date Deposited: | 02 Apr 2020 14:53 | ||||||
Last Modified: | 13 Jun 2023 14:45 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/16766 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |