Umrah, Kholifatul (2019) Upaya guru dalam mengatasi kesulitan belajar siswa kelas I mata pelajaran Bahasa Indonesia MI Tarbiyatul Athfal Gunting Pasuruan. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
15140114.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Adanya kesulitan siswa dalam proses pembelajaran merupakan masalah yang harus segera diselesikan oleh guru. Adapun kesulitan ini dikarenakan kemampuan membaca siswa yang masih lemah. Membaca merupakan kemampuan mendasar yang harus dimiliki oleh siswa. Dengan membaca dapat memperoleh banyak informasi serta pemahaman-pemahaman baru. Oleh karenanya guru harus sesegera mungkin menyelesaikan masalah ini dengan cara yang menarik agar siswa bersemangat mengikuti kegiatan khusuusnya dalam membaca.
Penelitian ini bertujuan untuk: (1) Menjelaskan faktor-faktor yang mempengaruhi kesulitan belajar siswa. (2) Mendeskripsikan strategi yang digunakan guru dalam mengatasi kesulitan belajar siswa. (3) Mendeskripsikan dampak dari strategi yang digunakan guru dalam mengatasi kesulitan belajar siswa kelas I Mata Pelajaran Bahasa Indonesia MI Tarbiyatul Athfal Gunting Pasuruan
Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kualitatif dengan jenis deskeritif. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah menggunakan teknik observasi, wawancara,dan dokumentasi. Tahap analisis data meliputi Pembatasan kajian penelitian dengan mereduksi data, display dan verifikasi data. Uji keabsahan data menggunakan observasi yang diperdalam serta triangulasi.
Hasil penenlitian mengenai upaya guru dalam mengatasi kesulitan belajar siswa kelas I MI Tarbiyatul Athfal Gunting Pasuruan yaitu : (1) faktor yang mempengaruhi kesulitan belajar siswa adalah kurang intnsifnya pembelajaran khusus untuk membaca, peran orang tua yang kurang maksimal dalam membimbing siswa selama di rumah, serta kurangnya kesadaran diri siswa akan pentingnya membaca. (2) strategi guru yang digunakan adalah dengan memberikan jam tambahan yang di khususkan untuk melajar membaca dan menulis dengan metode klasikal baca simak, penugasan, dan menghafal. Jam tambahan ini dilakukan setelah siswa pulang sekolah sesuai dengan kelompok (3) dampak dari upaya tersebut adalah adanya peningkatan kemampuan membaca siswa, selain itu proses pembelajaran juga dapat berlangsung secara maksimal karena suasana kelas kondusif, siswa lebih percaya diri dalam pembelajaran serta meningkatnya nilai hasil belajar siswa.
ENGLISH:
The existence of student difficulties in the learning process is a problem that must be immediately solved by the teacher. The difficulty is due to the reading ability of students who are still weak. Reading is a fundamental ability that must be possessed by students. Reading can get a lot of new information and understandings. Therefore the teacher must resolve this problem as soon as possible in an interesting way so that students are eager to participate in their special activities in reading.
This study aims to: (1) Explain the factors that influence student learning difficulties. (2) Describe the strategies that teachers use in overcoming student learning difficulties. (3) Describe the impact of the strategies that teachers use in overcoming learning difficulties in grade I students of Indonesian Language Subjects MI Tarbiyatul Athfal Gunting Pasuruan
The method used in this study is qualitative with a descriptive type. The data collection technique used is using observation, interview, and documentation techniques. The data analysis phase includes the limitation of research studies by reducing data, displaying and verifying data. Test the validity of the data using deepened observation and triangulation.
The results of the study on the efforts of teachers in overcoming the learning difficulties of class I students of MI Tarbiyatul Athfal Gunting Pasuruan, namely: (1) factors that affect students' learning difficulties are lack of specific learning specifically for reading, the role of parents who are not maximal in guiding students while at home, and lack of awareness of students about the importance of reading. (2) the teacher's strategy used is to provide additional hours specifically for learning to read and write with the classical method of reading, assigning, and memorizing. This additional hour is done after students go home from school according to the group (3) the impact of these efforts is an increase in students' reading skills, besides that the learning process can also take place optimally because the classroom atmosphere is conducive, students have more confidence in learning and increased learning outcomes students.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Sholeh, Achmad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | upaya guru; kesulitan belajar; teacher's efforts; learning difficulties | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Haya'ul Fatachi | ||||||
Date Deposited: | 24 Mar 2020 12:02 | ||||||
Last Modified: | 12 Apr 2023 09:38 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/16538 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |