Wahdah, Muwafiqul (2019) Pengembangan media ular tangga berbasis model snowball Throwing dalam meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran bahasa arab kelas III di SD Islam As-Salam Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
15140113.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) |
Abstract
INDONESIA:
Pengembangan media ular tangga berbasis model snowball throwing untuk kelas III SD Islam As-salam Malang ini merupakan pengembangan media yang membantu siswa untuk meningkatkan hasil belajar dalam materi Bahasa Arab alat tulis. Sebab materi alat tulis merupakan materi yang bersifat menghafal, sehingga diperlukan sebuah media yang dapat memudahkan siswa dalam proses pembelajaran. Media ini menyajikan berbagai tulisan arab, Indonesia dan gambar yang konkrit di dalam media ular tangga tersebut. Selain itu terdapat kotak yang kosong untuk menjawab kartu snowball throwing.
Tujuan dari penelitian ini adalah : 1) mengembangankan produk berupa media ular tangga, 2) mengetahui tingkat kemenarikan media ular tangga, 3) mengetahui keefektifan media ular tanggan dengan menggunakan model Snowball Throwing terhadap hasil belajar siswa. Jenis penelitian pengembangan ini adalah Research and development yang mengacu pada model Borg and Gall. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini menggunakan angket, hasil pre-test dan post-test, dan observasi.
Hasil penelitian pengembangan media ular tangga berbasis model snowball throwing dalam pembelajaran alat tulis di kelas III memenuhi kriteria valid dengan hasil uji ahli materi mencapai tingkat kevalidan 98%, ahli pembelajaran mencapai 78%, ahli desain 87%, dan praktisi mencapai 88%. Hasil belajar siswa antara kelas yang menggunakan media dan tidak menggunakan media menunjukkan adanya perbedaan. Hal ini dapat dilihat dari rata-rata kelas eksperimen yaitu 80,48 dan kelas kontrol yaitu 65,08, maka dapat dikatakan bahwa terdapat perbedaan hasil belajar siswa antara kelas yang menggunakan media dan tidak menggunakan media. Hasil uji t pada perhitungan manual dengan tingkat kemaknaan 0,05 diperoleh hasil thitung ≥ ttabel yaitu 3,136 ≥ 5,537 artinya Ho ditolak dan Hα diterima. Sehingga terdapat perbedaan hasil belajar yang signifikan antara kelas yang menggunakan media pembelajaran dan kelas yang tidak menggunakan media pembelajaran. Hal ini menunjukkan bahwa produk yang dikembangkan memiliki kualifikasi tingkat efektivitas yang tinggi, sehingga media pembelajaran layak digunakan dalam pembelajaran.
ENGLISH:
The Development of Snakes and Ladders Media through Snowball Throwing media for third class of As-Salam students is the develepment which helps students to improve learning outcomes in Arabic stationery materials. because arabic stationery is a memorized materials so its need a media which can facilitate students in the learning process. This media seg fbcrves a variety of Arabic writing, Indonesian and concrete image in the snake ladder media.
The purpose of this research are: 1) development of media products such as snakes and ladders, 2) know the level of attractiveness of snake ladder media, 3) determine the effectiveness of media using the Snowball Throwing model on students learning outcomes. This type of research is research and development, which refers to the model of Borg and Gall. Data collection techniques in this research using a questionnaire, the results of pre-test and post-test, and observation.
Results of research development The Development of Snakes and Ladders Media through Snowball Throwing media in third grade is valid criteria with results of subject matter experts test reached the 98% level of validity, learning experts reached 78%, 87% from design experts, and practitioners reached 88%. Learning outcomes of students between classes which is use the media and do not use the media show any differences. It can be seen from the experimental class average is 80.48 and 65.08 in the control class, it can be said that there are differences in learning outcomes of students between classes which is use the media and do not use the media. T test results on the manual calculation with a significance level of 0.05 was obtained results that t ≥ ttable3.136≥5.537means Ho rejected and Hαbe accepted. So that there are significant differences in learning outcomes between classes using instructional media and classes that do not use the medium of learning. This indicates that the product developed qualified high level of effectiveness, so that decent learning media used in learning.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Hasanah, Mamluatul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | media ular tangga; berbasis model snowball throwing; materi bahasa arab “alat tulis”; hasil belajar siswa; snakes and ladders media; throwing snowball model-based; arabic language materials "stationery" student learning outcomes | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Haya'ul Fatachi | ||||||
Date Deposited: | 24 Mar 2020 15:15 | ||||||
Last Modified: | 24 Mar 2020 15:15 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/16537 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |