Sulastri, Endang (2019) Penanaman nilai toleransi beragama siswa melalui budaya sekolah di SD Negeri 2 Petungsewu Kecamatan Wagir Kabupaten Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (fulltext)
15110121.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Penelitian ini dilator belakangi oleh pentingnya penanaman nilai toleransi beragama. Dalam masyarakat yang memiliki keberagaman agama, maka sering timbul pertentangan satu sama lain. Untuk itu pendidikan sesuai dengan fungsi sebagai wadah proses alih nilai di harapkan agar masyarakat memiliki moral yang lebih baik terutama dalam hal toleransi beragama.
Fokus penelitian ini adalah tentang penanaman nilai toleransi beragama melalui budaya sekolah dan kendala serta solusi dalam penanaman nilai toleransi beragama melalui budaya Sekolah Dasar Negeri 2 Petung sewu.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana penanaman nilai toleransi beragama melalui budaya sekolah dan kendala serta solusi dalam penanaman nilai toleransi beragama melalui budaya Sekolah Dasar Negeri 2 Petung sewu.
Metode penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif, dengan jenis penelitian deskriptif kualitatif untuk mendeskripsikan kejadian sesungguhnya dalam bentuk uraian kalimat. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini yaitu: wawancara, dokumentasi, dan observasi. Untuk analisis data penulis menggunakan 3 tahap yaitu :reduksi data, display data, dan penarikan kesimpulan.
Berdasarkan hasil penelitian, penanaman niali toleransi beragama siswa melalui budaya Sekolah Dasar Negeri 2 Petung sewu terdiri dari 3 tahap yaitu: pertama diintegrasikan dalam kebijakan sekolah, kedua guru member teladan yang baik, ketiga siswa terbiasa memiliki nilai toleransi beragama. Kendala dalam penanaman nilai toleransi beragama memalui budaya sekolah terletak pada siswa yang memiliki sikap terlalu fanatik, karena berasal dari keluarga yang terlalu fanatic juga. Solusi dalam hal ini adalah harus ada hubungan dan komunikasi yang baik antara guru dan orang tua dalam menanamkan nilai toleransi beragama.
ENGLISH:
This research is motivated by the importance of cultivating religious tolerance values. In a society that has a diversity of religions, conflicts often arise with another. So, education is in accordance with its function as a place for the process of transfer of values.
The Focus of this research is how to instill religious tolerance through school culture and the constraints and solutions to instill religious tolerance through school culture of elementary school 2 at Petungsewu
.
This research aims to find out how to instill religious tolerance through school culture and the constraints and solutions to instill religious tolerance through school culture.
Method of this research used qualitative approaches with types research descriptive qualitative to describe the real event in the form of sentence description. Data collection techniques are: interview, documentation, and observation. Researcher used three stages: data reduction, data display, then conclusions are drawn.
Based on the results, the inculcation of students' religious tolerance values through the school culture of State Elementary School of 2 at Petungsewu School, Wagir, Malang consisted of three stages: First, integrated into school policy, Second, teachers are being good example, Third, students are accustomed to having religious tolerance values. The obstacle in cultivating the religious tolerance values through school culture lied in students who are too fanatical, because they c from families that are too fanatical. The solution in this case is that there must be a good relationship and communication between teachers and parents in cultivating the value of religious tolerance.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Maimunah, Siti Annijat | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | penanaman nilai; toleransi beragama; budaya sekolah; values cultivation; religious tolerance; school culture | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Maimanah Kholidah | ||||||
Date Deposited: | 12 Apr 2020 15:55 | ||||||
Last Modified: | 12 Apr 2020 15:55 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/16431 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |