Fitroh, Nur Lailatul (2019) The Attempts Of Social Studies Teachers to improve students’ reading interest/habit at SMP Negeri 23 Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
15130143.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Pendidikan saat ini tidak hanya fokus dalam mengembangkan intelektual atau kemampuan kognitif saja. Namun, juga mengembangkan kemampuan siswa yang dibutuhkan di abad ke 21 salah satunya yaitu kemampuan literasi. Dalam literasi, membaca merupakan kemampuan penting yang harus dikuasai siswa. Namun, di dalam membaca masih dijumpai beberapa permasalahan salah satunya yaitu minat baca yang masih rendah.
Tujuan penelitian ini adalah untuk: 1) Mendeskripsikan minat/kebiasaan membaca siswa di SMP Negeri 23 Malang, 2) Menjelaskan upaya-upaya guru IPS dalam menumbuhkan minat/kebiasaan membaca siswa di SMP Negeri 23 Malang, 3) Mendeskripsikan faktor-faktor pendukung dan penghambat dalam menumbuhkan minat/kebiasaan membaca siswa di SMP Negeri 23 Malang.
Untuk mencapai tujuan di atas, peneliti menggunakan pendekatan penelitian kualitatif dengan jenis penelitian studi kasus. Peneliti sebagai instrumen kunci dengan menggunakan teknik pengumpulan data wawancara, observasi, dan dokumentasi. Proses analisis data dilakukan dengan mereduksi data, menyajikan data dan menarik kesimpulan. Pengecekan keabsahan data dilakukan dengan triangulasi dan meningkatkan ketekunan.
Hasil penelitian ini adalah: 1) Minat/kebiasaan membaca siswa di SMP Negeri 23 Malang masih rendah yang didasarkan pada beberapa indikator. 2) Upaya-upaya yang dilakukan oleh guru IPS dalam menumbuhkan minat/kebiasaan membaca siswa di SMP Negeri 23 Malang antara lain mendukung program literasi, pemberia tugas, menerapkan metode menyimak, menerapkan metode diskusi, menerapkan tugas wajib membaca bagi siswa, dan memotivasi siswa untuk membaca dengan kegiatan tanya jawab dan pemberian hadiah. 3) Faktor pendukung dalam menumbuhkan minat baca siswa antara lain perkembangan teknologi dan tersedianya fasilitas sekolah berupa perpustakaan yang memadai, sedangkan faktor penghambat dalam menumbuhkan minat baca siswa antara lain rendahnya motivasi siswa untuk membaca, latar belakang siswa yang berhubungan dengan minat baca siswa dan pengalaman siswa dalam membaca, serta faktor keluarga yang kurang mendukung siswa dalam membaca.
ENGLISH:
Now, education not just focus in develop cognitive and intelectual skill. But, also develop the students’ skill which needed in this 21st century one of which is literacy skill. In literacy, reading is important skill hat must mastered by students. But, in reading still find some problem one of which is the low of reading interest.
The objectives of this research is: 1) To describe the reading interest/habit of students at SMP Negeri 23 Malang, 2) To explain the social studies teachers’ attempts in improving students’ reading interest/habit at SMP Negeri 23 Malang, 3) To describe the restracting and supporting factors in the improvement of students’ reading interest/habit at SMP Negeri 23 Malang.
To reach that objectives, researcher using qualitative research approach with case study research. Researcher as the key instrument which use interview, observation, and documentation as collecting data technique. Data analysis process is doing by reducting data, data presentation, and drawing conclusion. Data verification techniques is triangulation and increase perseverance.
Research results is: 1) The reading interest/habit of students at SMP Negeri 23 Malang is low based on some indicator. 2) The social studies teachers attepmts in improving students’reading interest/habit at SMP Negeri 23 Malang such as supporting literacy program, give an assigment, applying listening method, applying discussion method, applying compulsory reading task, and motivating students to read with doing question and answer activity and give the reward. 3) Supporting factors in improvement students reading interest/habit such as the development of technology and the school facilities especially library, the restracting factors in improvement of students’ reading interest/habit is students’ motivation is low, students beackground that related with their interest in reading and experential in reading, and family factor that not support sudents in reading.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Yahya, Mokhammad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | upaya guru ips; minat/kebiasaan membaca; siswa; social studies teachers attempts; reading interest/habit; student; | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Anisa Putri | ||||||
Date Deposited: | 17 Mar 2020 11:51 | ||||||
Last Modified: | 17 Mar 2020 11:51 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/16271 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |