Khuzaima, Thifliatul (2019) The existence of Koperasi Tengah in empowering community’s economy arrounding Nurul Huda Islamic Boarding School of Singosari Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (fulltext)
15130040.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) |
Abstract
ABSTRACT
In order to empower the economy of the surrounding community, The Islamic Boarding School actually has facilities that can be used, namely through the formation or optimization of the role of the boarding school cooperative, as a food supplier in the Islamic Boarding School Cooperative. The spirit contained in the community to continue to supply food in Islamic boarding school cooperatives increasingly exist. Islamic boarding school cooperatives are one of the ways of empowerment to improve the economy of the community around Islamic boarding schools in an effort to improve welfare by optimizing the use of resources inside and outside the boarding school environment. Cooperative is a collection of people who work together to meet one or more economic needs.
This research objectives (1) to explain Koperasi Tengah operate at Nurul Huda Islamic Boarding School (2) to explain types of economic empowerments at Central Cooperative that have been taken place at Nurul Huda Islamic Boarding School (3) to explain to find out results of Cooperative Middle in Islamic boarding schools to empowering the economy of community.
The approach in this research is qualitative with the type of case study research. Data collection techniques using interviews, observation and documentation. The data analysis that is carried out is by means of data reduction, data presentation and conclusion making or data verification.
The results showed that: (1) Koperasi Tengah operates in Islamic boarding schools in the form of a process of buying and selling food that runs every day at Islamic boarding schools, (2) Types of economic empowerment in Islamic boarding schools cooperatives namely: one makes agreements with suppliers of surrounding communities, two cooperatives carry out business partners in developing their duties and functions, three creating economic improvements to the communities involved (3) The results of cooperatives in empowering the economy of the surrounding community show that cooperatives run trades every day, in the form of buying, selling, and supplying food from surrounding residents.
ABSTRAK
Dalam rangka memberdayakan ekonomi masyarakat sekitar, pesantren sebenarnya memiliki fasilitas yang dapat digunakan yaitu melalui pembentukan atau optimalisasi peran koperasi pondok pesantren, sebagai pemasok makanan di Koperasi Pesantren. Semangat yang terkandung dalam masyarakat untuk terus menyuplay makanan yang ada di koperasi pondok pesantren semakin eksis. Koperasi pondok pesantren adalah salah satu cara pemberdayaan untuk meningkatkan ekonomi masyarakat di sekitar pondok pesantren dalam upaya meningkatkan kesejahteraan dengan mengoptimalkan penggunaan sumber daya di dalam dan di luar lingkungan pesantren. Koperasi adalah kumpulan orang yang bekerja sama untuk memenuhi satu atau lebih kebutuhan ekonomi.
Penelitian ini dibuat bertujuan untuk: (1) menjelaskan Koperasi Tengah beroperasi di pondok pesantren Nurul Huda (2) menjelaskan jenis pemberdayaan ekonomi di Koperasi Tengah yang telah terjadi di pondok pesantren Nurul Huda (3) menjelakan hasil Koperasi Tengah d pondok pesantren Nurul Huda dalam memberdayakan ekonomi masyarakat sekitar.
Pendekatan pada penelitian ini adalah kualitatif dengan jenis penelitian studi kasus. Teknik pengambilan data menggunakan interview (wawancara), observasi dan dokumenasi. Adapun langkah-langkah penelitian atau analisis data yang dilakukan adalah dengan cara reduksi data, penyajian data dan pengambil kesimpulan atau verifikasi data.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1)Koperasi Tengah beroperasi di pondok pesantren berupa adanya proses jual beli makanan yang berjalan setiap harinya di pondok pesantren, (2) Jenis pemberdayaan ekonomi di koperasi pondok pesantren ini yaitu: satu membuat perjanjian dengan para supplier masyarakat sekitar, dua koperasi melakukan mitra usaha dalam mengembangkan tugas dan fungsinya, tiga menciptakan perbaikan ekonomi terhadap masyarakat yang terlibat (3)Hasil dari koperasi dalam memberdayakan ekonomi masyarakat sekitar menunjukkan bahwa koperasi setiap hari, menjalankan perdagangan, baik berupa jual beli, maupun menyuplay makanan dari penduduk sekitar.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Zainuddin, M | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | pemberdayaan; ekonomi; koperasi; pondok pesantren; empowerment; economy; cooperatives; islamic boarding school | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Anisa Putri | ||||||
Date Deposited: | 02 Mar 2020 10:59 | ||||||
Last Modified: | 19 Jun 2023 09:53 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/16149 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |