Makhmudah, Tri Ayu Siti (2019) Pengembangan media pembelajaran pop up book mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) kelas VIII MTS Negeri 1 Mojokerto. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
14130023.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) merupakan mata pelajaran yang mengkaji tentang isu-isu sosial dengan unsur kajiannya dalam konteks peristiwa, fakta, konsep, dan generalisasi. Dari beberapa kajian ilmu pengetahuan sosial dapat dijadikan dasar besikap untuk menjadi warga negara Indonesia yang demokratis, dan bertanggung jawab, serta warga dunia yang cinta damai. Hal ini bertolak belakang dengan lapangan serta kondisi siswa yang terlalu aktif ketika pembelajaran berlangsung yang dinilai pembelajaran tersebut menjadi kurang efektif. Sehingga media pembelajaran sangat dibutuhkan, salah satunya yaitu dengan digunakannya media tiga dimensi berupa pop up book dalam kegiatan pembelajaran.
Tujuan penelitian ini, yaitu (1) Menjelaskan proses media pembelajaran pop up book pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) Kelas VIII MTs Negeri 1 Mojokerto. (2) Menjelaskan keefektifan penggunaan media pembelajaran pop up book pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) VIII MTs Negeri 1 Mojokerto.
Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian dan pengembangan (Research and Development). Produk yang dihasilkan adalah media pembelajaran berupa pop up book pada mata pelajaran IPS untuk kelas VIII MTs Negeri 1 Mojokerto. Model pengembangan yang digunakan adalah model pengembangan Borg and Gall.
Hasil penelitian ini adalah (1) Proses pengembangan media pembelajaran menggunakan sepuluh langkah, yaitu pengumpulan informasi awal, perencanaan, pengembangan format produk awal, uji coba awal, revisi produk, uji coba lapangan, revisi produk, uji lapangan, revisi produk akhir, desiminasi dan implementasi. (2) Keefektifan penggunaan media pembelajaran dipaparkan dari hasil perhitungan uji-t secara manual dengan taraf signifikansi 0,05 diperoleh hasil yaitu 11.294010>2.032 maka dapat disimpulkan H0 di tolak dan H1 diterima. Hal ini menunjukkan bahwa media pembelajaran yang dikembangkan sangat efektif untuk digunakan sebagai salah satu media pembelajaran.
ENGLISH:
Social Science subject is a subject that examines social issues with its study elements in the context of events, facts, concepts, and generalizations. Based on several studies of social science, it can be used as a basis for being a democratic and responsible citizen not only for Indonesia but also for the world. But in the fact, the students’ condition is contrast with the theory. They are too active and make the instructional less effective. So the media is needed. One of the media is three-dimensional media. In this study, pop up book is used for learning activities.
This study aims to (1) explain the process of pop up book instructional media in Social Science Subject for Eighth Grade Students of MTs Negeri 1 Mojokerto, and (2) explain the effectiveness of using pop up book instructional media in Social Science Subject for Eighth Grade Students of MTs Negeri 1 Mojokerto.
This study used Research and Development. The product was a instructional media in the form of a pop up book in Social Science Subject for Eighth Grade Students of MTs Negeri 1 Mojokerto. The development model used the development model of Borg and Gall.
It shows that (1) The process of developing instructional media uses ten steps, namely initial information gathering, planning, development of initial product formats, initial trials, product revisions, field trials, product revisions, field tests, final product revisions, dissemination and implementation. (2) The effectiveness of the utilizing of instructional media is presented from the results of manual t-test calculations with a significance level of 0.05. It is obtained results of 11.294010 > 2.032. It can be concluded that H0 is rejected and H1 is accepted. This shows that instructional media developed are very effective to be used as one of the instructional media.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Susilawati, Samsul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | pengembangan; media pembelajaran; pop up book; development; instructional media | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Anisa Putri | ||||||
Date Deposited: | 17 Feb 2020 15:00 | ||||||
Last Modified: | 17 Feb 2020 15:00 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/16077 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |