Muthia, Zahro (2019) Implementasi strategi guru sejarah dalam meningkatkan keaktifan belajar siswa dengan metode outdoor learning kelas XI IPS di MA Raudlatut Thalabah Kediri. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
13130037.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Pentingnya strategi guru dalam proses pembelajaran tidak lepas dari munculnya berbagai hambatan yang dirasakan oleh siswa. Terlebih lagi pada mata pelajaran sejarah dimana mata pelajaran tersebut sudah dikenal sebagai mata pelajaran yang banyak mengandung teori dan cerita. Oleh karena itu, untuk menjadikan proses belajar mengajar menjadi aktif dan tidak membosankan, maka guru diharuskan untuk menggunakan strategi-strategi yang tepat saat mengajar terutama pada mata pelajaran sejarah.
Dalam penelitian ini terdapat rumusan masalah yaitu : (1) Bagaimana implenetasi strategi guru sejarah dalam meningkatkan kekaktifan belajar siswa kelas XI IPS dengan metode outdoor learning di MA Raudlatut Thalabah Kediri?. (2) Apa hasil dari implementasi strategi guru sejarah dalam meningkatkan keaktifan belajar siswa kelas XI IPS dengan menggunakan metode outdoor learning di MA Raudlatut Thalabah Kediri? (3) apa kendala yang dihadapi oleh guru sejarah dalam meningkatkan keaktifan belajar siswa kelas XI IPS dengan metode outdoor learning di MA Raudlatut Thalabah Kediri?.
Penelitian strategi guru sejarah dengan metode outdoor learning dalam meningkatkan keaktifan belajar siswa di MA Raudlatut Thalabah Kediri ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif. Suatu bentuk penelitian yang ditujukan untuk mendeskripsikan fenomena-fenomena yang ada, baik fenomena alamiah maupun fenomena buatan manusia. Penelitian ini bertujuan untuk memperoleh informasi-informasi dan mendeskripsikan hasil penelitian.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa, (1) strategi guru sejarah dalam meningkatkan keaktifan belajar siswa kelas XI IPS yaitu dengan menerapkan metode pembelajaran di luar kelas (outdoor learning). (2) hasil dari strategi guru sejarah dalam meningkatkan keaktifan belajar siswa kelas XI IPS dengan menggunakan metode otudoor learning adalah siswa menjadi lebih aktif dan tidak mudah bosan dengan materi yang diajarkan oleh guru serta proses pembelajaran lebih menyenangkan dan kegiatan siswa lebih komunikatif. (3) kendala yang dihadapi oleh guru sejarah dalam meningkatkan keaktifan belajar siswa kelas XI IPS dengan metode outdoor learning yaitu terganggunya konsentrasi siswa akibat pandangan yang tidak fokus kepada guru saat menyampaikan materi pelajaran, penempatan jam mengajar sejarah di akhir kegiatan belajar mengajar di sekolah serta pengelolaan siswa yang sulit terkondisi sehingga waktu menjadi kurang efektif.
ENGLISH:
The importance of the teachers’ strategic in the learning process can not be separated from the emergence of various obstacles perceived by students. Moreover, on the subject of history, it has already known as a subject that contains lots of theories and stories. Therefore, to make the learning process becomes active and not boring, the teachers are required to use appropriate strategies when teaching, especially on the subject of history.
In this study there is formulation of the problem, namely: (1) How does the strategy of history teachers in improving students’ learning activeness by using outdoor learning method in MA Raudlatut Thalabah of Kediri? (2) What does the outcome of the strategy of history teachers in improving students’ learning activeness by using outdoor learning methods in MA Raudlatut Thalabah of Kediri? (3) What are the constraints faced by history teachers in improving students’ learning activeness with outdoor learning method in MA Raudlatut Thalabah of Kediri?
The study of the strategy of history teachers by using outdoor learning methods in improving students’ learning activeness in MA Raudlatut Thalabah of Kediri is a qualitative descriptive study. It is a form of study that aimed at describing the phenomena that exist, whether a natural phenomenon or human-made phenomenon. This study aimed to obtain information and describe the results of study.
The results showed that, (1) the strategy of history teachers in improving students’ learning activeness is by applying the outdoor learning method. (2) the result of the strategy of history teachers in imporving students’ learning activeness by using outdoor learning method is students become more active and not easily get bored with the material being taught by the teacher and the learning process becomes more fun and students’ activities become more communicative. (3) the constraints faced by history teachers in improving students’ learning activeness by using outdoor learning method is the disruption of students’ concentration, due to the view of them that do not focus on the teacher in delivering the course material, and setting of history teaching hours at the end of teaching and learning activites in school as well as the management of students who are difficult to be conditioned so that time becomes less efective.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Rachmaniah, Aniek | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | keaktifan belajar; outdoor learning; learning activeness | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Anisa Putri | ||||||
Date Deposited: | 17 Feb 2020 15:01 | ||||||
Last Modified: | 17 Feb 2020 15:01 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/16074 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |