Albardi, Rizi (2019) Pengaruh konformitas kelompok terhadap prestasi belajar akademik mahasiswa aktif UKM Seni Religius Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
13410046.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) |
Abstract
INDONESIA:
Konformitas kelompok merupakan salah satu faktor penting yang seharusnya dimiliki oleh mahasiswa, disamping karena sebagai makhluk sosial, mahasiswa merupakan individu yang perlu menyesuaikan diri dengan orang lain untuk meraih tujuan utamanya yakni prestasi belajar, karena menurut teori yang ada prestasi belajar dipengaruhi oleh beberapa faktor yang salah satunya ialah faktor lingkungan sosial khususnya teman kelompok. Keberadaan kelompok diharapkan dapat meningkatkan prestasi belajar yang lebih baik. Fenomena saat ini cukup menarik untuk diteliti, dikarenakan subjek kelompok penelitian ini berbasic minat bakat bukan berbasic akadamis maka jika merujuk ke teori apabila tingkat konformitas rendah maka prestasi belajarnya akan tinggi dan jika tingkat konformitas kelompoknya tinggi maka secara tidak langsung prestasi belajarnya akan menurun. Sedangkan pada kenyataannya baik tinggi rendahnya konformitas kelompok hanya sedikit pengaruhnya terhadap prestasi belajar
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tingkat konformitas kelompok mahasiswa di UKM Seni Religius UIN Malang, mengetahui tingkat prestasi belajar mahasiswa di UKM Seni Religius UIN Malang, serta mengetahui pengaruh konformitas kelompok terhadap prestasi belajar mahasiswa di UKM Seni Religius UIN Malang
Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif. Variable dalam penelitian ini meliputi Konformitas Kelompok (variabel bebas) dan prestasi belajar (variabel terikat). Subjek dalam penelitian ini adalah mahasiswa aktif di UKM Seni Religius UIN Malang angkatan 2015-2018 yang berjumlah 100 mahasiswa. Metode pengambilan data yang digunakan adalah skala konformitas kelompok dan nilai IPK mahasiswa. Analisis dalam penelitian ini menggunakan pengelolahan statistik dengan bantuan Microsoft Excel for Windows versi 2007 dan SPSS for Windows versi IBM 20,00
Dari hasil penelitian diperoleh niali R Square (koefisien determinasi) sebesar 0,074 dengan nilai P= 0,065 (P > 0,05). Ini berarti bahwa terdapat sumbangan efektif yang diberikan konformitas kelompok terhadap prestasi belajar, yakni 7,4% sedangkan sisanya yaitu 92,6% dipengaruhi oleh faktor-faktor lainnya. Faktor-faktor tersebut dapat berupa faktor internal atau eksternal.
ENGLISH:
Group conformity is one of the key factors that students should have, as social beings, students are individuals who need to adjust themselves among others to achieve their main goals, namely learning achievement, because the theory said that learning achievements are influenced by several factors such as social environment factor, especially group friends. The existence of groups is expected to improve students’ learning achievement. The phenomenon nowadays is quite an interesting subject for a research, because the subject of this research group were based on talent and interest and were not based on academic, so we could refer to the theory that said that if the level of conformity is low, the learning achievement will be high and if the level of group conformity is high then their learning achievement will indirectly decline. While in reality, the degrees of high and low of group conformity have so little effect on learning achievement
The purpose of this research was to determine the level of group conformity among the students of Religious Art UKM of UIN Malang, to find out the level of students’ learning achievement in Religious Art UKM of UIN Malang, and to know the effect of group conformity towards students’ learning achievement in Religious Art UKM of UIN Malang.
This research was a quantitive research. The variables in this research included Group Conformity (free variable) and learning achievement (bound variable). The subjects in this research were active students in Religious Art UKM of UIN Malang class of 2015-2018 which number 100 students. The data collecting method used were group conformity scale and Grade Point Average (IPK) of the students. The analysis in this research used statistical processing with the help of Microsoft Excel for Windows 2007 version and SPSS for IBM version 20.00 for Windows
From the research, the results of the study obtained the value of R Square (coefficient of determination) of 0.074 with a value of P = 0.065 (P> 0.05). It means that the effective contribution given by group conformity on learning achievement, namely 7.4% while the remaining 92.6% is influenced by other factors. These factors can be either internal or external factors.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Mulyadi, Mulyadi and Hidayah, Rifa | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | konformitas kelompok; prestasi belajar | |||||||||
Departement: | Fakultas Psikologi | |||||||||
Depositing User: | Dian Anesti | |||||||||
Date Deposited: | 04 Mar 2020 09:32 | |||||||||
Last Modified: | 04 Mar 2020 09:32 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/15679 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |