Syaifullah, M. Bagus (2019) Simulasi gerak hewan gajah menggunakan metode inverse kinematics dalam pembuatan animasi 3D asbabun nuzul al-Fiil. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
13650092.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Teknologi multimedia saat ini berkembang begitu pesat, termasuk di dalamnya adalah film animasi 3D. Dalam produksi animasi 3D ada beberapa tahapan yaitu : modelling, rigging, texturing, animating, visual effects technician, dan rendering. Rigging adalah salah satu tahapan dalam pembuatan animasi 3D atau pipeline. Proses rigging bertujuan untuk menggerakan objek 3D dengan cara memasukkan rig kontrol ke dalam objek geometrik sehingga animator dapat memindahkan objek tersebut. Terdapat beberapa metode yang diterapkan dalam proses rigging salah satunya adalah metode inverse kinematics. Inverse kinematics adalah metode untuk menghitung nilai-nilai rotasi bersama derajat kebebasan individu melalui rotasi dan posisi yang telah ditetapkan. Penelitian ini berfokus untuk membuat add on rigging yang dapat di generate menjadi kerangka gajah dan dapat dikombinasikan dengan add on menggunakan metode inverse kinematics dan untuk mengetahui derajat kebebasan tulang hewan gajah yang dihasilkan dengan metode inverse kinematics. Pengujian add on dilakukan nilai kesalahan derajat kebebasan tulang pada simulasi gerak gajah saat berjalan. Hasil pengujian add on Elephant Rig yang diimplementasikan dengan metode inverse kinematics pada software blender dapat berjalan dengan baik dengan rata-rata error 8,03% dari 16 data. Data tersebut berupa 2 bone dari masing-masing kaki dari gajah dengan 2 pose yang membentuk pola berjalan gajah. Add on tersebut dapat digunakan dalam pembuatan animasi dengan objek gajah.
ENGLISH:
Multimedia technology is currently developing so rapidly, including 3D animation films. In the production of 3D animation there are several stages, such as: modelling, rigging, texturing, animating, visual effects technician, dan rendering. Rigging is one of the stages in making 3D animations or pipelines. The rigging process aims to move 3D objects by entering the control rig into a geometric object so that the animator can move the object. There are several methods applied in the rigging process, one of which is the inverse kinematics method. Inverse kinematics is a method for calculating rotation values along with the degree of individual freedom through a predetermined rotation and position. This research focuses on making add on rigging that can be generated into an elephant framework and can be combined with add on using the inverse kinematics method and to determine the degree of freedom of elephant animal bones produced by this method. Testing of add on is done by the error value of bone freedom in the simulation of elephant motion while walking. The results of testing the add on Elephant Rig implemented by the inverse kinematics method on the blender software can work well with an average error of 8.03% from 16 data. The data is in the form of 2 bones from each leg of an elephant with 2 poses that form an elephant's walking pattern. These add-ons can be used in making animations with elephant objects.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Faisal, Muhammad and Nurhayati, Hani | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | animasi 3d; rigging; gajah; inverse kinematics; add on; 3d animation; elephant | |||||||||
Departement: | Fakultas Sains dan Teknologi > Jurusan Teknik Informatika | |||||||||
Depositing User: | Heni Kurnia Ningsih | |||||||||
Date Deposited: | 30 Apr 2020 14:34 | |||||||||
Last Modified: | 30 Apr 2020 14:34 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/15306 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |