Wahyudi, Imam (2019) Pembelajaran berintegrasi life skills dalam mata pelajaran prakarya dan kewirausahaan untuk mengembangkan potensi diri siswa kelas XI IPS di MAN kota Batu. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
14130099.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (7MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Pendidikan menjadi hal paling penting dalam memperbaiki kualitas sumber daya manusia terutama dalam era globalisasi ini, sehingga perlu adanya inovasi di dalamnya. Para tamatan suatu jenjang pendidikan khususnya SLTA di Indonesia cenderung belum memiliki keterampilan yang mumpuni untuk diberikan sesuai dengan standar seharusnya, dan juga tidak semua pasti melanjutkan ke Perguruan Tinggi. Maka perlu adanya tambahan model pendidikan keterampilan. Sehingga sudah bagian tugas guru-guru memaksimalkan mata pelajaran yang berkaitan dengan keterampilan, khususnya pada mata pelajaran prakarya dan kewirausahaan. Pembelajaran di sekolah diharapkan tidak hanya secara teoritis saja, tetapi secara praktik dan kontekstual yang berguna untuk mampu survive menuju kualitas hidup lebih baik.
Peneliti merumuskan tujuan penelitian ini yaitu untuk: (1) mendeskripsikan pembelajaran berintegrasi life skills dalam mata pelajaran prakarya dan kewirausahaan kelas XI IPS MAN Kota Batu, (2) mendeskripsikan implikasinya untuk mengembangkan potensi diri pada siswa kelas XI IPS 1 di MAN Kota Batu.
Untuk mencapai tujuan diatas, digunakan pendekatan penelitian kualitatif dengan jenis penelitian studi kasus. Narasumber kunci yaitu guru (pr) prakarya dan kewirausahaan kelas XI IPS MAN Kota Batu dan peserta didik kelas XI IPS 1 MAN Kota Batu. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara, observasi, dan dokumentasi. Data dianalisis dengan cara mereduksi data yang tidak relevan, memaparkan data, dan menarik kesimpulan.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa, (1) Pembelajaran berintegrasi life skills dalam mata pelajaran prakarya dan kewirausahaan kelas XI IPS di MAN Kota Batu yaitu: menggunakan tahap perencanaan dengan RPP berbasis literasi yang diintegrasikan dengan muatan aspek-aspek life skills; tahap pelaksanaan dengan mengaplikasikan konsepnya (dasar teoritis) pada kegiatan unjuk kerja (proses dan hasil produk), baik praktek didalam kelas (di sekolah dan di rumah), maupun praktek lapangan (di masyarakat); dan tahap penilaian dengan aspek afektif, aspek kognitif, dan aspek psikomotorik yang diharapkan dapat membantu peserta didik untuk meningkatkan perspektif kemampuan berpikir tingkat tinggi. (2) Implikasinya untuk mengembangkan potensi diri pada siswa kelas XI IPS 1 MAN Kota Batu yaitu meliputi berupa: peserta didik menjadi lebih memiliki tentang sikap yang baik khususnya disiplin, antusias dan aktif, kreatif, dan peduli terhadap potensi yang ada di lingkungan sekitar mereka, serta terlatih jiwa kewirausahaannya.
ENGLISH:
Education is the most important thing in improving the quality of human resources, especially in this era of globalization, it needs more innovation in it. The investigation of a level of education, particulary on senior high school in Indonesia tends to have no skills which are qualified to be given in accordance with the standard, and also not all of students are continuing their study to the college. Therefore, it will be needed the additional model of skill education. Beside, it includes in the part of teachers assignments to optimize the subjects related to the skills, especially on the subjects of craft and entrepreneurship. Learning in schools will be expected not only in theoretically, but also in practice way and contextual which will be able to survive for getting better quality of life.
The researchers formulated the objectives of study to: (1) describing learning integrated life skills in the subjects of craft and entrepreneurship class XI Social Sciences at State Islamic Senior High School Batu City, (2) describing the implications for developing self-potential on graders XI Social Sciences 1 at State Islamic Senior High School Batu City.
To achieve the goals, a qualitative research approach is used with the type of case study research. The key informants were the teacher craftsmanship and entrepreneurship class XI Social Sciences at State Islamic Senior High School Batu City and students of class XI Social Sciences 1 at State Islamic Senior High School Batu City. Data collection techniques used were interviews, observation, and documentation. Data were analyzed by reducing irrelevant data, describing data, and drawing conclusions.
The results showed that, (1) Learning integrated life skills in the subjects of craft and entrepreneurship class XI Social Sciences at State Islamic Senior High School Batu City, namely: using the planning stage with literacy based Lesson Plan integrated with the contents of aspects of life skills; the implementation stage by applying the concept (theoretical basis) to performance activities (product processes and results), both in class practice (at school and at home), or in field practice (in the community); and assessment stage with affective aspects, cognitive aspects, and psychomotor aspects that are expected to help students to improve their perspective of higher level thinking skills. (2) The implications for developing self potential in students of class XI Social Sciences 1 at State Islamic Senior High School Batu City include covering: students become more possessed of good attitudes especially disciplined, enthusiastic and active, creative, car for the potential that exists in the environment around them, and trained entrepreneurial spirit.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Ali, Nur | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | life; skills; mata; pelajaran; prakarya; kewirausahaan; potensi diri; craft; entrepreneurship; lesson; self-potential | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Heni Kurnia Ningsih | ||||||
Date Deposited: | 26 Feb 2020 09:33 | ||||||
Last Modified: | 26 Feb 2020 09:33 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/14794 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |