Irwinsyah, Praptaningtyas Julaikha (2019) Pengembangan media komik untuk meningkatkan hasil belajar siswa pelajaran matematika materi penaksiran pada siswa kelas IV MI Nuris Sulakdoro Wuluhan Jember. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12140143.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (8MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
matematika merupakan salah satu mata pelajaran yang sangat penting yang diajarkan di sekolah tingkat dasar baik SD maupun MI. karena matematika merupakan salah satu mata pelajaran yang termuat dalam kurikulum Sekolah Dasar. Di antara beberapa mata pelajaran yang lain, yang implementasinya berbasis pada matematika kompleks. Siswa sekolah dasar yang psikologinya masuk pada tahap konkret operasional, kurang maksimal apabila pembelajarannya dan pemahamannya jika penyampaian materinya hanya bersifat abstrak. Oleh karena itu pembelajaran harus disesuaikan dengan psikologi anak untuk memaksimalkan pemahaman dan pembelajaran yang berlangsung.
Fokus penelitian dan pengembangan ini meliputi: 1) Respon penggunaan media pembelajaran matematika berupa komik untuk meningkatkan hasil belajar tematik materi penaksiran khususnya dalam menyelesaikan permasalahan yang berkaitan dengan penaksiran operasi hitung bilangan cacah pada siswa kelas IV MI Nuris Sulakdoro Wuluhan Jember 2) Hasil penggunaan media pembelajaran matematika berupa komik untuk meningkatkan hasil belajar tematik materi penaksiran khususnya dalam menyelesaikan permasalahan yang berkaitan dengan penaksiran operasi hitung bilangan cacah pada siswa kelas IV MI Nuris Sulakdoro Wuluhan Jember.
Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian dan pengembangan atau Research and Development (R&D). Prosedur pengembangan menggunakan desain penelitian model penelitian dan pengembangan menurut Borg and Gall yaitu suatu proses yang dipakai untuk mengembangkan dan memvalidasi produk pendidikan.
Penelitian ini menghasilkan perangkat pembelajaran dengan sumber belajar media komik materi penaksiran. Kualitas komik berdasarkan penilaianahli materi/isi, yaitu diperoleh hasil presentase 90% adalah sangat valid, ahli pembelajaran/guru, yaitu diperoleh hasil persentase 92% adalah sangat valid, ahli desain media diperoleh hasil persentase 68% adalah valid, dan berdasarkan respon siswa diperoleh hasil persentase 90% adalah sangat valid.
ENGLISH:
Mathematics is one of the most important subjects taught in elementary schools both elementary and MI. because mathematics is one of the subjects contained in the elementary school curriculum. Among several other subjects, the implementation is based on complex mathematics. Elementary school students whose psychology enters the operational concrete stage, is less than optimal when learning and understanding if the delivery of the material is only abstract. Therefore learning must be adapted to children's psychology to maximize understanding and ongoing learning.
The focus of this research and development includes: 1) Response to the use of mathematical learning media in the form of comics to improve the thematic learning outcomes of assessment material especially in solving problems related to estimating count counting operations in fourth grade students of MI Nuris Sulakdoro Wuluhan Jember 2) Results of the use of learning media Mathematics in the form of comics to improve the thematic learning outcomes of assessment material, especially in solving problems related to the estimation of counting operations in class IV MI Nuris Sulakdoro Wuluhan Jember.
The type of research used is research and development or Research and Development (R & D). The development procedure uses a research design and development research model according to Borg and Gall, a process used to develop and validate educational products.
This study produced a learning device with learning resources for comic material assessment material. The quality of comics is based on the assessment of material content, which is obtained by the percentage of 90% is very valid, learning experts / teachers, namely the results of the percentage of 92% are very valid, media design experts obtained results 68% percentage is valid, and based on student responses obtained the percentage of 90% is very valid.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Djunaidi, Arif | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | media; komik; materi penaksiran; comics; assessment materials | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Heni Kurnia Ningsih | ||||||
Date Deposited: | 06 Mar 2020 09:44 | ||||||
Last Modified: | 06 Mar 2020 09:44 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/14786 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |