Mufidah, Zahrotul (2019) Strategi guru pendidikan agama Islam dalam membina toleransi beragama siswa di SMP Negeri 03 Sumbermanjing Wetan. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
15110045.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Secara umum pendidikan agama islam adalah pendidikan yang mengajarkan ajaran yang terdapat didalam Al-Qur’an dan Hadist. Pelajaran tersebut tidak hanya menghantar untuk menguasai berbagai ajaran Islam, tetapi yang penting bagaimana mengamalkan pengajaran tersebut dikehidupan sehari-hari. Oleh karena itu guru PAI diharapkan mampu mengamalkan nilai-nilai toleransi demokrasi, keadilan, dan nilai-nilai kemanusiaan lainnya. Dengan demikian, dapat mengatasi segala problematika dalam pendidikan dan sebagai salah satu komponen dalam pembelajaran.
Tujuan penelitian ini adalah untuk : (1) Mendeskripsikan Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam membina Toleransi Beragama Siswa di SMP Negeri 03 Sumbermanjing Wetan. (2) Mendeskripsikan Kendala Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membina Toleransi Beragama Siswa di SMP Negeri 03 Sumbermanjing Wetan. (3) Mendeskripsikan Solusi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membina Toleransi Beragama Siswa di SMP Negeri 03 Sumbermanjing Wetan.
Penelitian ini menggunakan penelitian deskriptif kualitatif yang menggunakan metode pengumpulan data yaitu, observasi, wawancara dan dokumentasi, analisis data dalam penelitian ini menggunakan analisis deskriptif kualitatif yaitu dengan menggambarkan data-data yang ada untuk kenyataan yang ada.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) Strategi guru Pendidikan Agama Islam dalam membina toleransi beragama siswa adalah : (a) guru menjadi suri tauladan (b) menghargai dan menghormati perbedaan agama (c) memberi kebebasan dalam beragama (d) memulai dialog beragama ketika ada permasalahan mengenai perbedaan keyakinan (2) Kendala guru pendidikan agama islam dalam membina toleransi beragama siswa kurang terbuka atau kurang bersahabat dalam menerima keadaan sekolah dan lingkungan yang memiliki latar belakang yang berbeda terutama perbedaan agama (3) Solusi guru pendidikan agama islam dalam membina toleransi beragama siswa adanya kesadaran beragama, menghargai dengan kesadaran beragama yang tinggi maka siswa akan semakin baik dalam menghormati dan menghargai antar beragama.
ENGLISH:
In general, Islamic religious education is education that taught the doctrines contained in the Qur'an and Hadith. These lessons not only lead to mastering various Islamic doctrines, but what is important is how to practice these doctrines in everyday life. Therefore teachers of Islamic religious education are expected to be able to practice the values of tolerance of democracy, justice and other human values. Thus, it can overcome all problems in education and as one component in learning.
The purposes of this research were to: (1) Describe the Strategiy of Islamic Education Teachers in fostering Religious Tolerance of Students in State Junior High School 3 Sumbermanjing Wetan. (2) Describe the Constraints of Islamic Education Teachers in Fostering Religious Tolerance of Students in State Junior High School 3 Sumbermanjing Wetan. (3) Describe the Solution of Islamic Education Teachers in Fostering Religious Tolerance of Students in State Junior High School 3 Sumbermanjing Wetan.
This research used descriptive qualitative research that used data collection methods, namely, observation, interviews and documentation. Data analysis in this research used qualitative descriptive analysis that is by describing existing data for the existing reality.
The results showed that (1) Islamic Education teacher strategies in fostering religious tolerance of students are: (a) teachers become role models (b) respect religious differences (c) give freedom of religion (d) initiate religious dialogue when there are problems regarding differences in beliefs (2) Constraints on Islamic religious education teachers in fostering religious tolerance students are less open or unfriendly in accepting the condition of schools and environments that have different backgrounds, especially religious differences (3) Islamic religious education teacher solutions to fostering religious tolerance religious awareness, appreciating with high religious awareness, students will be better at respecting and respecting interfaith.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Maimunah, Siti Annijat | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | strategi guru pendidikan agama Islam; toleransi teragama; islamic education teacher strategy; religious tolerance | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Heni Kurnia Ningsih | ||||||
Date Deposited: | 29 Jan 2020 15:34 | ||||||
Last Modified: | 29 Jan 2020 15:34 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/14739 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |