Putri, Fadhlurrohmi Komala (2018) Hubungan kelekatan dengan kecerdasan moral pada santri Pondok Pesantren Hasyim Asy’ari Tegal. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
14410145.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Rendahnya kecerdasan moral memicu ketidakselarasan perilaku remaja dengan norma di masyarakat. Membangun kecerdasan moral sangat penting dilakukan agar suara hati anak bisa membedakan mana yang benar dan mana yang salah, sehingga mereka dapat menangkis pengaruh buruk dari luar. Kecerdasan moral menjadi otot kuat yang diperlukan untuk melawan tekanan buruk dan membekali anak kemampuan untuk bertindak benar tanpa bantuan orangtua ketika mereka beranjak remaja. Kecerdasan moral merupakan kemampuan seseorang dalam memahami hal yang benar dan yang salah. Dalam hal ini, dibutuhkan kerjasama yang baik antara orangtua dan lembaga pendidikan baik formal maupun non-formal.
Penelitian ini bertujuan untuk: (1) Mengetahui tingkat kecerdasan moral santri, (2) Mengetahui tingkat kelekatan santri, (3) Mengetahui hubungan antara kelekatan dengan kecerdasan moral santri.
Subjek penelitian berjumlah 45 santri yang tinggal di Pondok Pesantren Hasyim Asy’ari Tegal. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan menggunakan cluster rondom sampling. Instrument yang digunakan dalam pengambilan data adalah skala kecerdasan moral yang diadaptasi dari Doug Lennick & Fred Kiel dan skala kelekatan yang diadaptasi dari Gay Armsden & Mark T. Greenberg. Penelitian ini menggunakan teknik analisis korelasi pearson.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa tingkat kecerdasan moral santri Pondok Pesantren Hasyim Asy’ari 78% berada pada kategori sedang, 11% berada pada kategori tinggi, dan 11% berapa pada kategori rendah. Sedangkan pada tingkat kelekatan 71% berada pada kategori sedang, 20% berada pada kategori tinggi, dan 9% berada pada kategori rendah. Hasil analisis hubungan antara kelekatan dengan kecerdasan moral menunjukan r hitung sebesar 0.955, p=0.000 (p˂0.05). Hasil penelitian menunjukkan bahwa hipotesis penelitian ini (Ha) diterima dan terdapat hubungan antara kelekatan dengan kecerdasan moral.
ENGLISH:
The low level of moral intelligence triggers an inconsistency in the behavior of adolescents with norms in society. Building moral intelligence is very important to do so that the child's conscience can distinguish what is right and what is wrong, so they can fend off bad influences from outside. Moral intelligence becomes the strong muscle needed to fight bad pressure and equip children the ability to act right without the help of parents when they get older. Moral intelligence is a person's ability to understand the right and wrong. In this case, good cooperation is needed between parents and educational institutions both formal and non-formal.
This present study tries to: (1) Know the level of moral intelligence of students, (2) Knowing the level of attachment of students, (3) Knowing the relation between attachment to moral intelligence of students.
The subjects of the present study accounts as 45 students who lived at the Hasyim Asy'ari Tegal Islamic Boarding School. This study uses quantitative methods using cluster rondom sampling. The instrument which is used in this present study in the data collection is a moral intelligence scale adapted from Doug Lennick & Fred Kiel and the attachment scale adapted from Gay Armsden & Mark T. Greenberg. This study uses Pearson correlation analysis as techniques of the research.
The results showed that the level of moral intelligence of 78% of Hasyim Asy'ari Islamic Boarding School’s students were in the medium category, 11% were in the high category, and 11% were in the low category. Meanwhile, the results at the level of attachment the students are accounted into 71% are in the medium category, 20% are in the high category, and 9% are in the low category. Those results between attachment and moral intelligence shows that r accounted as 0.955, p = 0.000 (p˂0.05). The results of the study showed that the hyphothesis of the research (Ha) is accepted and encompasssed relation between attachment and moral intelligence.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Aziz, Rahmat | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | kelekatan; kecerdasan moral; attachment; moral intelligence | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi | ||||||
Depositing User: | Ahmad Zaky Rozini | ||||||
Date Deposited: | 25 Apr 2019 16:28 | ||||||
Last Modified: | 25 Apr 2019 16:28 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/13783 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |