Hasfi, Mutia Zakia (2018) Pengaruh dukungan sosial terhadap self efficacy pada santri putri kelas tahfidz di Pondok Pesantren Ar-Rohmah Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.
Text (Fulltext)
14410127.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) |
Abstract
INDONESIA:
Setiap manusia hendaknya memiliki judgement atas kemampuan untuk mengorganisasikan dan melaksanakan sesuatu yang mengarah pada pencapaian tujuan tertentu. Karena apa yang manusia pikirkan, percaya, dan rasakan dapat mempengaruhi bagaimana mereka bertindak. Judgement seseorang atas kemampuan dirinya disebut dengan istilah self efficacy. Keyakinan kemampuan diri berkenaan dengan kompetensi seseorang untuk dapat sukses menyelesaikan tugastugasnya. Disamping itu manusia sebagai makhluk sosial tidak lepas dari kebutuhan kehadiran orang lain dalam kehidupannya. Dukungan sosial sangat dibutuhkan dalam upaya mengembangkan kepercayaan atas kemampuan diri seseorang.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tingkat dukungan sosial pada santri putri kelas tahfidz di Pondok Pesantren Ar-Rohmah Malang, mengetahui tingkat self efficacy pada santri putri kelas tahfidz di Pondok Pesantren Ar-Rohmah Malang, dan menjelaskan adanya pengaruh yang signifikan dari dukungan sosial terhadap self efficacy pada santri kelas tahfidz.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif yang diukur menggunakan dua skala yaitu skala dukungan sosial yang diadaptasi dari bentuk-bentuk dukungan sosial oleh Cohen & McKey dan skala self efficacy yang diadaptasi dari dimensi self efficacy oleh Bandura. Adapun responden dalam penelitian ini adalah 66 santri putri kelas tahfidz yang diambil dengan menggunakan teknik purposive sampling. Analisis yang dilakukan adalah analisis deskriptif dan regresi linier sederhana.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa tingkat dukungan sosial santri putri kelas tahfidz masuk dalam kategori tinggi (63,6%) sedangkan self efficacy santri putri kelas tahfidz masuk dalam kategori sedang (53%). Hasil analisis regresi sederhana menunjukkan hasil nilai R2 sebesar 0,238 artinya sumbangan efektif yang diberikan dukungan sosial terhadap self efficacy yaitu sebesar 23,8%. Dan nilai signifikansinya adalah 0,000 (p < 0,05), hal tersebut menunjukkan adanya pengaruh yang signifikan dari dukungan sosial terhadap self efficacy pada santri kelas tahfidz di Pondok Pesantren Ar-Rohmah Malang Artinya semakin tinggi dukungan sosial maka semakin tinggi pula self efficacy.
ENGLISH:
Every human being should have judgment capability to organized & implement something that leads to particular achievements. As human reflections, convictions, and attentions can determine actions. That judgement capability is called self-efficacy. The assumption of self capabilty is regarding towards one's competency to complete the task successfully. Furthermore, human as social being rely on other's existance in this life. Social support are highly needed to develop conviction of one's capabilty. Social support is individual perception related to encouragement, attention & appreciation as available within family, friends, partner, or the love ones to give those feelings communicativeky and the obligation cooperatively.
The aim of this research is to determine the level of social support on female students in tahfidz class of Islamic Boarding School Ar-Rohmah Malang, to determine the level of self efficacy on female students in tahfidz class of Islamic Boarding School Ar-Rohmah Malang and to analyse the significant effect of social support towards self efficacy of female students in tahfidz class of Islamic Boarding School Ar-Rohmah Malang.
This research is using quantitive research methode, measured with two scales: social support scale adopted from social support forms by Cohend & McKey, and self efficacy scale adopted from self efficacy dimensions by Bandura. The respondents of this research are 66 female students in tahfidz class taken with purposive sampling technique. Descriptive analysis & simple linear regression are used for the analysis methods.
The results of the research show that the social support of female students in Tahfidz Class receive high level (63,6%) while self efficacy of female students in Tahfidz Class receive medium level (53%). Simple linear regression analysis result shows R2 in the amount of 0,238 it means that the effective contribution given by social support to self efficacy is 23,8%. And significance 0,00 (p<0,05) explains that the effect of social supports towards self efficacy on female students in Tahfidz Class is detected. Which is the more social support is given, the more self efficacy is received.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Mahmudah, Siti | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | dukungan sosial; self efficacy; social support | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi | ||||||
Depositing User: | Muhammad Dzikrullah Hanafi | ||||||
Date Deposited: | 08 May 2019 14:22 | ||||||
Last Modified: | 08 May 2019 14:22 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/13780 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |