Sukaningati, Dinda Putri (2018) Penerapan balanced scorecard sebagai metode pengukuran kinerja pada Rumah Sakit TNI AU Lanud Abdulrahman Saleh Kota Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
13520076.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Balanced Scorecard merupakan suatu konsep pengukuran kinerja bisnis yang menyeimbangkan pengukuran atas kinerja sebuah organisasi bisnis yang mengukur kinerja keuangan dan non keuangan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kinerja Rumah Sakit TNI AU Lanud Abdulrahman Saleh kota Malang dengan pendekatan metode Balanced Scorecard.
Jenis penelitian ini adalah kualitatif deskriptif. Teknik pengumpulan data berupa dokumentasi, kuesioner, wawancara, dan observasi. Teknik analisis data yang digunakan adalah (1) rasio-rasio keuangan yang terdiri dari rasio ekonomis, rasio efektivitas, rasio efisiensi untuk perspektif keuangan, (2) tingkat kepuasan dan rasio retensi dan akuisisi untuk perspektif pelanggan, (3) tingkat kepuasan untuk perspektif proses bisnis internal menggunakan analisis deskriptif, (4) tingkat kepuasan karyawan untuk perspektif pertumbuhan dan pembelajaran.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa: pertama, perspektif keuangan rumah sakit dikategorikan cukup ekonomis, rasio efisiensi dikategorikan efisien, dan rasio efektifitas dikategorikan efektif. Kedua perspektif pelanggan untuk kepuasan sangat tinggi sedangkan retensi dan akuisisi tergolong cukup baik. Ketiga perspektif proses Bisnis Internal tergolong baik. Keempat perspektif pertumbuhan dan Pembelajaran kepuasan karyawan tergolong baik. Jadi, Rumah Sakit TNI AU Lanud Abdulrahman Saleh Malang lebih meningkatkan lagi pelayanan kepada pasien agar supaya dapat meningkatkan status rumah sakit menjadi lebih baik.
ENGLISH:
The Balanced Scorecard is a business performance measurement concept that balances measurements on the performance of a business organization that measures financial and nonfinancial performance. This study aims to determine the performance of the Hospital TNI AU Lanud Abdulrahman Saleh Malang city with Balanced Scorecard method approach..
This type of research is qualitative descriptive. Techniques of collecting data in the form of documentation, questionnaires, interviews, and observation. Data analysis techniques used are (1) financial ratios consisting of economic ratio, effectiveness ratio, efficiency ratio for financial perspective, (2) satisfaction level and retention and acquisition ratio for customer perspective, (3) satisfaction level for process perspective internal business using descriptive analysis, (4) the level of employee satisfaction for growth and learning perspective.
The results of this study indicate that: first, the financial perspective of the hospital is categorized quite economically, efficiency ratio is categorized as efficient, and effectiveness ratio is categorized effective. Both customer perspectives for satisfaction are very high while retention and acquisition are quite good. The three internal business process perspectives are good. The four perspectives of growth and learning of employee satisfaction is good. So, TNI AU Hospital Lanud Abdulrahman Saleh Malang further improve the service to the patient in order to improve the hospital class for the better.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Setyaningsih, Nina Dwi | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | akuntansi manajemen; pengkuran kinerja; management accounting; performance tracking; balanced scorecard | ||||||
Departement: | Fakultas Ekonomi > Jurusan Akuntansi | ||||||
Depositing User: | Dian Anesti | ||||||
Date Deposited: | 13 Mar 2019 11:23 | ||||||
Last Modified: | 13 Mar 2019 11:23 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/13187 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |