Fadlilah, Syarifah Nurul (2018) Peran guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa pada pembelajaran tematik di kelas IV SDI As-Salam Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
14140130.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Keberhasilan suatu pembelajaran tak lepas dari seorang guru karena guru mempunyai peran yang sangat penting. Guru adalah orang yang bekerjanya mengajar, membimbing, mengarahkan, melatih, menilai, dan mengevaluasi peserta didik. Walaupun peranannya sangat menentukan, namun harus disadari bahwasanya guru bukan satu-satunya penentu keberhasilan atau kegagalan pembelajaran. Sebab, keberhasilan atau kegagalan pembelajaran dipengaruhi oleh beragam faktor yang saling berkaitan. Salah satu faktor penentu keberhasilan adalah adanya motivasi yang dimiliki siswa. Penelitian ini dilaksanakan dengan tujuan untuk: (1) Mengetahui dan mendeskripsikan peran guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa pada pembelajaran tematik di kelas IV SDI As-Salam Malang. (2) Mengetahui dan mendeskripsikan upaya guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa pada pembelajaran tematik di kelas IV SDI As-Salam Malang.
Untuk mencapai tujuan penelitian di atas, digunakan pendekatan penelitian yaitu pendekatan kualitatif dengan menggunakan jenis penelitian deskriptif. Lokasi penelitian adalah SDI AS-Salam Malang. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah dengan menggunakan observasi, wawancara dan dokumentasi. Pengecekan keabsahan data dengan menggunakan teknik triangulasi. Data dianalisis dengan mereduksi data yang tidak relevan, memaparkan data dan menarik kesimpulan. Hasil penelitian ini menyatakan bahwa: (1) Peran guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa pada pembelajaran tematik di kelas IV SDI As-Salam Malang ditunjukkan dengan adanya guru sebagai demonstrator, pengelola kelas, mediator dan fasilitator serta evaluator. (2) Upaya guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa adalah: a) guru sebagai demonstrator: menggunakan metode yang sesuai, menggunakan bahasa yang mudah dimengerti, b) guru sebagai pengelola kelas: memperhatikan konsentrasi siswa, merolling tempat duduk, c) guru sebagai mediator dan fasilitator: menyediakan media dan fasilitas belajar, memutarkan film, d) guru sebagai evaluator: memberi hadiah, memberi nilai atau angka, memberi pujian dan hukuman.
ENGLISH:
The key of success in learning can not be separated from a teacher because teacher has an important role. Teachers are people who work to teach, guide, direct, train, assess, and evaluate students. Althought the role of teacher is very important, it must be realized that the teacher is not the only one determines the succes or failure of learning. Therefore, the succes or failure of learning is influenced by various interrelated factors. One of the determinants of succes is student’s motivation. This research conducted to: (1) Know and describe the role of teachers in improving students' learning motivation on thematic learning in grade IV SDI As-Salam Malang. (2) Know and describe efforts of teachers in improving students’ learning motivation on thematic learning in fourth grade of SDI As-Salam Malang.
To achieve the objectives of the research above, the researcher used a research approach of qualitative used descriptive research type. The research located at SDI AS-Salam Malang. Techniques of collecting data that researcher used was observation, interview and documentation. The researcher used triangulation technique to checkthe validity of data. Data were analyzed by reducing irrelevant data, exposing data and drawing conclusions. The results of this study indicated that: (1) The role of teachers in improving student's learning motivation on thematic learning in grade IV SDI As-Salam Malang was indicated by the teacher as demonstrator, class manager, mediator, facilitator and evaluator. (2) The efforts of teachers in improving student’ learning motivation are: a) teacher as demonstrator: using the appropriate method, using language that is easy to understand, b) teacher as class manager: attention to student concentration, rolling the seat of student, c) teacher as mediator and facilitator: providing media and learning facilities, playing movies, d) teacher as evaluator: giving gift, giving value or scor, giving praise and giving punishment.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Widodo, Bintoro | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Peran Guru; Motivasi Belajar; Pembelajaran Tematik; Teacher Role; Learning Motivation; Thematic Learning | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Naila Imroatul Muhsina | ||||||
Date Deposited: | 20 Feb 2019 14:20 | ||||||
Last Modified: | 20 Feb 2019 14:20 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/12905 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |