Nisa, Kurnia Yasmin (2017) Hubungan kecerdasan sosial dan kepercayaan diri dengan penyesuaian diri pada mahasantri Mabna Ummu Salamah UIN Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
13410008.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) |
Abstract
INDONESIA :
Penyesuaian diri ialah proses merespon tingkah laku dalam menguasai tuntutan, keinginan dan konflik agar terjadi keseimbangan antara diri dan lingkungan. Pada penelitian ini penyesuaian diri menjadi penting karena setiap mahasantri yang mampu menyesuaian diri dengan diri dan lingkungan akan merasa nyaman, aman, dan memiliki tujuan hidup. Penyesuaian diri dapat diperoleh melalui faktor internal dan eksternal. Pada faktor internal dalam diri dikaitkan dengan kepercayaan diri yang menjadikan mahasantri menjadi lebih aktif dengan penuh optimis dan tanggung jawab. Sementara faktor eksternal memberikan kontribusi pada kecerdasan sosial, mahasantri yang memiliki banyak teman, peka dengan orang lain, dan memahami perasaan orang lain, akan lebih mudah menyesuaikan diri pada lingkungan baru.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tingkat penyesuaian diri, tingkat kecerdasan sosial, tingkat kepercayaan diri, dan hubungan antara kecerdasan sosial dan kepercayaan diri dengan penyesuaian diri. Jumlah responden dalam penelitian ini adalah 230 mahasantri dengan menggunakan teknik random sampling. Metode yang dilakukan dengan metode kuantitatif dengan analisis uji korelasi ganda dan regresi linier ganda.
Hasil penelitian ini menunjukan bahwa: 1) tingkat penyesuaian diri berada pada kategori sedang dengan prosentase 73% sebanyak 168 mahasantri; 2) tingkat kecerdasan sosial berada pada kategori sedang dengan prosentase 68% sebanyak 156 mahasantri; 3) tingkat kepercayaan diri berada pada kategori sedang dengan prosentase 67% sebanyak 154 mahasantri; 4) terdapat hubungan positif yang signifikan antara kecerdasan sosial dan kepercayaan diri dengan penyesuaian diri pada mahasantri Mabna Ummu Salamah dengan nilai uji korelasi r xy 0,470 pada kecerdasan sosial dan 0,675 pada kepercayaan diri serta nilai Fhitung sebesar 104,083 nilai sig. F(0,000) lebih kecil dari α (0,05). Kecerdasan sosial dan kepercayaan diri menyumbang sebesar 47,8% terhadap penyesuaian diri dan masih terdapat 52,2% pengaruh variabel lain terhadap penyesuaian diri di Mabna Ummu Salamah selain kecerdasan sosial dan kepercayaan diri.
ENGLISH :
Adaptation is a process of responding to behavior in controling demands, desires and conflicts in order to balance the self and environment. In this study, adaptation becomes important because every student who is able to adapt to the self and environment will feel comfortable, safe, and have a purpose in life. Adaptation can be obtained through internal and external factors. On internal factors in one self is associated with self-confidence that makes students become more active with full optimism and responsibility. While external factors contribute to social intelligence, students who have many friends, sensitive to others, and understand the feelings of others, will adapt more easily to new environments.
This study aimed to determine the level of adaptation, the level of social intelligence, the level of self-confidence, and the relationship between social intelligence and self-confidence with adaptation. The number of respondents in this study were 230 student by using random sampling technique. The method used was quantitative method with analysis of multiple correlation test and multiple linear regression.
The results of this study showed that: 1) the level of Adaptation was in the category of medium with a percentage of 73% as many as 168 students; 2) the level of social intelligence was in the category of medium with the percentage of 68% as many as 156 students; 3) the confidence level was in the category of medium with the percentage of 67% as many as 154 students; 4) there was a significant positive relationship between social intelligence and confidence with the adaptation to the student of mabna Ummu Salamah with correlation test value r xy of 0,470 on social intelligence and 0.675 on confidence and F calculated value of 104.083 value of sig. F (0,000) smaller than α (0.05). the social intelligence and self-confidence accounted for 47.8% of adaptation and there were still 52.2% influences of other variables on adaptation in Mabna Ummu Salamah in addition to the social intelligence and self-confidence.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Yahya, Yahya | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Penyesuaian Diri; Kecerdasan Sosial; Kepercayaan Diri; Social Intelligence; Self Confidence | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi | ||||||
Depositing User: | Sayyidah Awwaliyah | ||||||
Date Deposited: | 07 Aug 2018 10:34 | ||||||
Last Modified: | 07 Aug 2018 10:34 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/11259 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |