Darmansyah, Agung (2017) Hubungan antara dukungan sosial orangtua dengan self-efficacy pada siswa MTs Darul Karomah Singosari Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
13410005.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA :
Siswa MTs adalah masa peralihan dari anak-anak menuju remaja, banyak hal yang berubah dalam kehidupan para remaja ini khususnya dalam perkembangan sosial dan lingkungan. Hal tersebut juga dialami oleh siswa MTs Darul Karomah Singosari Malang. Dukungan sosial orangtua sangat dibutuhkan pada siswa untuk meningkatkan self-efficacy di sekolah. Dukungan sosial orangtua yang baik akan mempengaruhi penilaian siswa terhadap kemampuaannya.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: 1) tingkat dukungan sosial orangtua; 2) tingkat self-efficacy; 3) dan untuk mengetahui apakah ada hubungan antara dukungan sosial orangtua dengan self-efficacy pada siswa MTs Darul Karomah Singosari Malang.
Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif. Variabel bebas yaitu dukungan sosial orangtua, variabel terikat yaitu self-efficacy. Pengambilan sampel penelitian 5% dari jumlah populasi 150 siswa, dengan jumlah 105 siswa di MTs Darul Karomah Singosari Malang dan menggunakan teknik simple random sampling. Penelitian ini menggunakan teknik analisis korelasi.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa: 1) tingkat dukungan sosial orangtua berada pada kategori tinggi dengan prosentase 63% sebanyak 66 siswa; 2) tingkat self-efficacy berada pada kategori tinggi dengan prosentase 68% sebanyak 71 siswa; 3) terdapat hubungan positif yang signifikan antara dukungan sosial orangtua dengan self-efficacy pada siswa MTs darul karomah Singosari Malang, dengan nilai signifikansi 0,000.
ENGLISH :
Junior High School students is a switch time from children to teenagers, there are many things change in teenager life, especially social and environment development. These are felt by Darul Karomah Junior High School Singosari Malang students too. Parents social support is so needed by students to develop self-efficacy in the school. A good parents social support will influence students assessment to their ability.
This research goals is to know: 1) parents social support level; 2) self-efficacy level; 3) is there a relationship between parents social support with
self-efficacy on Darul Karomah Junior High School Singosari Malang students.
This research uses cuantitative method. Independent variable is parents social support, dependent variable is self-efficacy. Research sampling 5% from population 150 students, 105 students in Darul Karomah Junior High School Singosari Malang students and using simple random sampling technic. This research uses correlation analysis technic.
Research results show that: 1) parents social support in the high level with percentage 63% (66); 2) self-efficacy level is high with percentage 68% (71); 3) There is a significant positive relationship between parents social support and
self-efficacy on Darul Karomah Junior High School Singosari Malang students with significance value 0,000.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Mahmudah, Siti | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | dukungan sosial orangtua; self-efficacy; siswa MTs; parents social support; self-efficacy; Junior High School students | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi | ||||||
Depositing User: | Sayyidah Awwaliyah | ||||||
Date Deposited: | 07 Aug 2018 10:00 | ||||||
Last Modified: | 07 Aug 2018 10:01 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/11171 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |