Qibtiyah, Mar’atul (2018) Strategi kepala sekolah dalam membangun citra sekolah swasta menuju sekolah unggul berkompetitif di SMP Ar-Rohmah Putri Malang. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
15711027.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Strategi kepala sekolah mempunyai peranan besar bagi perkembangan lembaga karena bagaimanapun suatu lembaga tidak mungkin berkembang dengan baik tanpa adanya hubungan baik dengan masyarakat sekitar. Kepala sekolah mempunyai peranan penting dalam mempromosikan sekolahnya. Kehadiran kepala sekolah sangat penting sebagai penggerak bagi sumber daya sekolah, sehingga terbentuk team work untuk membentuk citra yang baik di mata publik.
Adapun tujuan penelitian ini memfokuskan pada 3 hal yaitu; 1) Bagaimana strategi kepala sekolah dalam membangun citra sekolah swasta menuju sekolah unggul berkompetitif, 2) Bagaimana kendala kepala sekolah dalam membangun citra sekolah swasta menuju sekolah unggul berkompetitif, 3) Bagaimana evaluasi kepala sekolah dalam membangun citra sekolah swasta menuju sekolah unggul berkompetitif.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif yang dilakukan di SMP Ar-Rohmah Putri Malang. Teknik pengumpulan data menggunakan wawancara, observasi, dan dokumentasi. Adapun tahapan analisis data dilakukan dengan penyajian data, reduksi data, dan menarik kesimpulan atau verifikasi. Pengecekan keabsahan data melalui meningkatkan ketekunan dan Member check.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa; 1) Strategi kepala sekolah dalam membangun citra sekolah swasta menuju sekolah unggul berkompetitif di SMP Ar-Rohmah Putri Malang, antara lain; a) melalui pelayanan sekolah yang berstandart/baik, b) melalui prestasi-prestasi yang diperoleh dalam bidang akademik maupun non-akademik, c) melalui sertifikat ISO 1991:2015 yang diperoleh lembaga, d) melalui renovasi gedung sekolah, dan e) melakukan komunikasi antar sekolah. 2) Kendala kepala sekolah dalam membangun citra sekolah swasta menuju sekolah unggul berkompetitif di SMP Ar-Rohmah Putri Malang, antara lain; a) adanya kendala terkait dengan standarisasi pelayanan yang diberikan pihak sekolah kepada publik, b) adanya kesalahpahaman makna dari masyarakat terkait marketing sekolah, c) adanya komplain dari orangtua dan masyarakat. 3) Evaluasi kepala sekolah dalam membangun citra sekolah swasta menuju sekolah unggul berkompetitif di SMP Ar-Rohmah Putri Malang, antara lain; a) melakukan penjelasan kepada orangtua dan masyarakat terkait dengan kultur dan idealis yang dimiliki SMP Ar-Rohmah Putri Malang, b) melakukan pertemuan rutin dengan orangtua, c) melakukan perbaikan marketing sekolah, d) melakukan penggunaan media sosial yang lebih intens, e) melakukan peningkatan pelayanan sekolah melalui buku komplain yang disediakan sekolah, dan f) melakukan perbaikan sekolah baik dari dalam maupun dari luar sekolah.
ENGLISH:
Principal strategy has a great role for the development of institutions because after all an institution is not possible to develop well without any good relationship with the surrounding community. The principal has an important role to promote his school. The presence of the principal is very important as a driver for school resources, thus forming a team work to establish a good image in the public perspectives.
The purpose of this study is focusing on these three things, namely; first, how is the principal's strategy for building the image of private school to superior school competitiveness? Second, how does the principal's constraints in building the image of private school to superior school is competitive? And the third, how does the headmaster evaluate for building the image of private school to superior school competitiveness.
This study is using a qualitative approach at SMP Ar-Rohmah Putri Malang. Techniques of collecting data using interviews, observation, and documentation. The stages of data analysis is done by presenting data, data reduction, and drawing conclusions or verification. Checking the validity of data through increasing persistence and Member check.
The results of this study is indicating that; firstly, principal strategy for building the image of private schools to superior schools compete in SMP Ar-Rohmah Putri Malang, among others; a) through good school services, b) through academic and non-academic achievements, c) through ISO 1991: 2015 certificate obtained by the institution, d) through renovation of school buildings, and e) communicating between schools. Secondly, obstacles of principal in building the image of private schools to superior schools compete in SMP Ar-Rohmah Putri Malang, among others; a) obstacles related to the standardization of services provided by the school to the public, b) misunderstanding of the meaning of the community related to school marketing, c) complaints from parents and the community. Thirdly, Evaluation of principals in building the image of private schools to superior schools compete in SMP Ar-Rohmah Putri Malang, among others; a) explain to parents and community related to the culture and idealism of Junior High School Ar-Rohmah Putri Malang, b) meet regularly with parents, c) make improvement of school marketing, d) make more intensive usage of social media, e) improvement of school services through school complaint books, and f) to improve schools both within and outside the school.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Fadil, Fadil and Abidin, Munirul | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | Strategi Kepala Sekolah; Citra Sekolah; Sekolah Unggul Berkompetitif;Principal Strategy; School Imagery; Competitive Superior School | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Manajemen Pendidikan Islam | |||||||||
Depositing User: | Mely Santoso | |||||||||
Date Deposited: | 15 Aug 2018 14:43 | |||||||||
Last Modified: | 15 Aug 2018 14:43 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/11138 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
![]() |
View Item |