Nisa’, Karimatin (2017) Perancangan sekolah alam di Malang: Tema ecology architecture. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10660017.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (11MB) |
Abstract
INDONESIA:
Sekolah alam merupakan sekolah dengan metode pembelajaran yang memanfaatkan lingkungan alam sebagai media pembelajaran. Belajar melalui lingkungan alam bertujuan untuk mengambil pelajaran dan hikmah yang diciptakan oleh Allah. Lebih jauh, mengenalkan siswa terhadap lingkungan bertujuan untuk meningkatkan kepekaan terhadap lingkungan alam, sehingga terwujud generasi yang dapat menjaga keseimbangan alam.
Sekolah alam menggunakan pendekatan perancangan ecology architecture sebagai acuan dalam desain. Ecology architecture menurut Ken Yeang memiliki empat prinsip, yaitu green Infrastructure yaitu perancangan arsitektur yang dilengkapi dengan koridor alami dan terhubung dengan ruang terbuka serta habitat yang dihuni oleh flora dan fauna. Penerapannya dalam perancangan adalah dengan ruang terbuka hijau sebagai tempat belajar outdoor dan menyediakan ruang bercocok taman serta peternakan, sehingga peserta didik dapat berinteraksi langsung dengan flora dan fauna. Grey Infrastructure yaitu sebuah perancangan dengan sistem struktur dan kontruksi yang berkelajutan, dalam perancangannya sekolah alam menggunakan material lokal, seperti bambu sebagai penutup dinding. Blue Infrastruktur yaitu mengenai sumber dan pengelolaan air dalam suatu perancangan. Penerapannya pada sekolah alam adalah menggunakan air hujan yang disaring sebagai alternatif sumber air bersih. Air kotor dari kamar mandi dimasukkan ke dalam bak penampungan untuk disaring dan digunakan kembali untuk mengairi lansekap. Red Infrastruktur merupakan sebuah perancangan yang mempertimbangkan aspek sosial dan ekonomi.
ENGLISH:
School of nature is a school with a learning method that utilizes the natural environment as a medium of learning. Learning through the natural environment aims to take lessons and wisdom created by God. Furthermore, introducing students to the environment aims to increase the sensitivity to the natural environment, so as to manifest a generation that can maintain the balance of nature.
Nature schools use the design approach of ecology architecture as a reference in design. Ecology architecture according to Ken Yeang has four principles, namely green Infrastructure (architectural design equipped with natural corridors connected to open spaces and habitats inhabited by flora and fauna), its application in the design is with green open space as an outdoor learning and provide garden space As well as farms, so that learners can interact directly with the flora and fauna. Gray Infrastructure (including a design with a system that sustainable). In the design of natural schools using local materials, such as bamboo as wall coverings. Blue Infrastructure (on the source and management of water in a design.) In the application of natural schools using filtered rain water as an alternative source of clean water. Dirty water from the bathroom is put into a reservoir for filtering and used to irrigate the landscape. Red Infrastructure (a design that takes into account social and economic aspects).
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Rahmah, Sukmayati and Junara, Nunik | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | Sekolah Alam; Ecology Architecture; School of Nature; Ecology Architecture | |||||||||
Departement: | Fakultas Sains dan Teknologi > Jurusan Teknik Arsitektur | |||||||||
Depositing User: | Taufik Handiadi | |||||||||
Date Deposited: | 17 Apr 2018 13:24 | |||||||||
Last Modified: | 17 Apr 2018 13:24 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/9786 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |