Zahiroh, Novita (2017) Pengembangan buku ajar matematika dan media monopoli untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas V di MI Nurul Huda Sukun Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
13140086.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (24MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Pengembangan buku ajar matematika materi bangun datar dan bangun ruang yang dilengkapi dengan satu set permainan monopoli merupakan salah satu sarana guna membantu memahaman dan meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran matematika di kelas V SD/MI, kebutuhan akan buku ajar yang menarik peserta didik salah satu alasan untuk melatar belakangi penelitian pengembangan ini. Pada buku bangun datar dan bangun ruang ini menjelaskan berbagai macam bentuk serta membantu siswa untuk mengenal konsep pada materi bangun ruang bahwa bangun ruang bisa diturunkan dari bangun datar .
Tujuan penelitian pengembangkan ini yaitu menghasilkan produk buku ajar dan media monopoly materi bangun datar dan bangun ruang dan mengetahui perbedaan hasil belajar siswa yang menggunakan dan tidak menggunakan produk.
Sasaran penelitian adalah siswa kelas V MI Nurul Huda Sukun Malang. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah Research and Development (R&D) dengan desain pengembangan Walter Dick & Lou Carrey yang memiliki 10 tahapan dalam prosuder rancangan dan pengembangan.
Hasil dari penelitian dan pengembangan buku ajar matematika materi bangun datar dan bangun ruang memenuhi kriteri sangat valid dengan ahli uji coba materi mencapai tingkat kevalitan 91,67%, ahli desain mencapai 85,7%, ahli pembelajaran matematika kelas V, 90% , hasil uji perorangan mencapai 95,3 %, hasil uji coba kelompok kecil, 95,3 % dan hasil uji coba lapangan mencapai 98,2%. Hasil belajar siswa kelas yang tidak menggunakan dan menggunakan produk buku ajar menunjukkan perbedaan hasil belajar menjadi lebih meningkat. Hal ini dapat dilihat dari rata-rata post kelas kontrol dengan kelas ekspermen yaitu 73 < 83, maka dapat dikatakan bahwa terdapat perbedaan hasil belajar kelas yang tidak menggunakan dan menggunakan produk buku ajar. Hasil uji-t pada perhitungan spss dengan tingkat kemaknaan0,05 diperoleh hasil thtung> ttabel yaitu 3.711 > 2.042 artinya H0 ditolak dan H1 diterima, sehingga terdapat perbedaan yang signifikan antara nilai siswa kelas yang tidak menggunakan dan yang menggunakan buku ajar yang dikembangkan. Hal ini menunjukkan bahwa produk yang dikembangkan memiliki kualifikasi tingkat kevalidan yang tinggi, sehingga buku ajar layak digunakan dalam pembelajaran.
ENGLISH:
The development of mathematic handbook of two dimensional figures and geometry material which is completed with a set of monopoly game is one of the media which is used to help students’ understanding and increasing the value in mathematic learning at 5th grade of Elementary School. The needed of interesting handbook for students is a reason to do this development research. In the book of two dimensional figure and geometry explains about some kinds of shape and helps students to know the concept of geometry material that geometry can be broken down from two dimensional figures.
The aims of this development research are producing the handbook and monopoly media of two dimensional figures and geometry material and knowing the differences about the result of students’ study after and before using the product.
The object of this research is the students at 5th grade at Islamic Elementary School Nurul Huda Sukun Malang. The method of this research is Research and Development (R & D) using design of Walter Dick & Lou Carrey development which has ten steps in planning and development procedure.
The result of this study and The development of mathematic handbook of two dimensional figure and geometry material is full fill the valid criteria of material test expert which reach the valid level is 91, 67 %, design expert is 85,7 %, mathematic learning expert of 5th grade is 90 %, the result of individual test is 95,3 %, the result of small grouping test is 95,3 % and the result of field test is 98,2 %. It is shown the result that there is the differences of the result of students’ study before and after using the handbook product. Therefore, it is found that the students have an increase of the result study after using the product. This result can be seen from the average of post control class and experimental class, it is about 73 < 83. It can be concluded that there is a difference between the class which does not use this product and the class which use it. T- Test result in SPSS counting with significant level of 0, 05 is shown the result t hitung > t total is about 3, 711 > 2, 042. It means that H0 is rejected and H1 is accepted, so it can be said that there is a significance difference of the students’ value which do not use the product and the students’ value which use it. It is shown that the product which is developed having the high validity of qualification, so this handbook can be used in teaching and learning process.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Asmaningtias, Yeni Tri | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pengembangan Buku Ajar Matematika; Media Monopoli Kelas V SD/MI; Devolepment; Mathematic Handbook; Monopoly Media; Class v (public or Islamic elementary School) | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Ismail Alim Prayogi | ||||||
Date Deposited: | 09 Apr 2018 13:38 | ||||||
Last Modified: | 09 Apr 2018 13:38 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/9497 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |