Mahdania, Soliha (2017) Pengaruh minat baca dan pemanfaatan perpustakaan terhadap prestasi belajar siswa pada mata pelajaran IPS kelas VIII SMP Negeri 2 Lawang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
13130132.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Keberhasilan pendidikan merupakan tangggung jawab bersama orang tua, guru, masyarakat dan pemerintah. Pemerintah dan masyarakat menyediakan tempat untuk belajar yaitu sekolah. Sekolah memberian pendidikan, sarana dan prasarana bagi siswa agar siswa dapat berprestasi. prestasi belajar tidak dapat dipisahkan dari masalah minat baca, hal ini disebabkan prestasi belajar merupakan bukti keberhasilan dalam kegiatan belajar mengajar. Tinggi rendahnya prestasi belajar siswa pada dasarnya dipengaruhi oleh dua faktor yaitu faktor internal dan faktor eksternal.
Tujuan penelitian ini untuk mengetahui : (1) pengaruh yang signifikan antara minat baca terhadap prestasi belajar siswa pada mata pelajaran IPS kelas VIII SMP Negeri 2 Lawang. (2) pengaruh yang signifikan antara pemanfaatan perpustakaan terhadap prestasi belajar siswa pada mata pelajaran IPS kelas VIII SMP Negeri 2 Lawang. (3) pengaruh yang signifikan antara Pengaruh minat baca dan pemanfaatan perpustakaan terhadap prestasi belajar siswa pada mata pelajaran IPS kelas VIII SMP Negeri 2 Lawang.
Jenis penelitian yang dilakukan dalam penelitian ini adalah penelitian kuantitatif. Penelitian ini berlokasi di SMP Negeri 2 Lawang. Dari seluruh kelas VIII yang menjadi anggota populasi penelitian dari 246 siswa terpilih 152 siswa yang menjadi sampel penelitian. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuesioner/angket yang digunakan untuk mengetahui seberapa besar tingkat minat baca dan pemanfaatan perpustakaan yang dimiliki oleh siswa, dan dibandingkan dengan nilai UTS siswa.
Hasil penelitian yang didapat yaitu ada pengaruh yang positif dan signifikan dari variabel minat baca terhadap prestasi belajar yang dibuktikan dengan nilai thitung (2,503) > ttabel (1,976) dan signifikansinya (0,013) < (0,05). Maka dapat disimpulkan bahwa Ho ditolak. Selanjutnya tidak ada pengaruh yang positif signifikan dari variabel pemanfaatan perpustakaan terhadap prestasi belajar yang dibuktikan dengan nilai thitung (1,651) < ttabel (1,976) dan signifikansinya (0,101) > (0,05). Maka dapat disimpulkan bahwa Ho diterima. Secara simultan variabel minat baca dan pemanfaatan perpustakaan memiliki pengaruh positif signifikan terhadap prestasi belajar. Hal ini dibuktikan dengan nilai Fhitung (13,508) > Ftabel (3,06) dan nilai signifikansinya 0,000 < 0,05. Sehingga hal ini menunjukkan bahwa Ho ditolak.
ENGLISH:
Managing the successfulness of education is the responsibility of parents, teacher, government and society. Governmental and society provide schools as places for learning. Schools also provide education, facilities and access to student so that they can have achievement. Learning achievement is inseparable from the problems on reading interest. For the reason that learning achievement represents the evidence of the successfulness in teaching and learning activity. The quality of the students’ achievement is basically influenced by two factors that are internal and external factors.
The aims of this research are to know : ( 1) the significant influence of reading interest on students’ learning achievement in Social Science subject of VIIIth grade students of SMP Negeri 2 Lawang. (2) the significant influence the intensity of using library on students’ learning achievement in Social Science subject of VIIIth grade students of SMP Negeri 2 Lawang. (3) the significant influence of reading interest and the intensity of using library on students’ learning achievement in Social Science subject of VIIIth grade students of SMP Negeri 2 Lawang.
The research design of the present study was a quantitative design. This research conducted in SMP Negeri 2 Lawang. From whole VIIIth grade students on the total of 246, 152 students was chosen as the samples. Sets of questionaire were distributed to know the rate of the students’ reading interest and the intensity of using library, and then the data was compared to the students’ midterm score.
The result exhibited that there were positive influences and they were significant to the reading ineterest variable on the learning achievement which was proved by t-value( 2,503) > t-table ( 1,976) and its significance was (0,013) < ( 0,05). Hence it can be concluded that Ho was rejected. Here in after, there was no positive influences on variable the intensity of using library to the students’ learning achievement. It was proved by t-value ( 1,651) < t-tabel ( 1,976) and its significance was ( 0,101) > ( 0,05). As a result, it can be concluded that Ho was confirmed. Simultantly reading interest variable and the intensity of using library had significant positive influence on the students’ learning achievement . It was proved by F-value (13,508) > F-table ( 3,06) and its significance was 0,000 < 0,05. So that, it indicated that Ho rejected.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Padil, Moh | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Minat Baca; Perpustakaan; Prestasi Belajar; Reading Interest; Library; Learning Achievement | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Dellavia Azzahra Permata Putri | ||||||
Date Deposited: | 18 Apr 2018 14:14 | ||||||
Last Modified: | 18 Apr 2018 14:14 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/9286 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |