Yuniarti, Ismi (2014) استيراتيجية تعلّم القواعد النحوية: دراسة وصفية كيفية في المدرسة الابتدائية الدينية نور العلوم مالانق. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10150106.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT
Strategy means careful planning of the activities to achieve specific objectives. Learning strategy is a strategy to optimize an activity that maintains consistency and compactness of each component of teaching not only occur at the planning stage, but also occurs at the stage of implementation or execution.
Structure Nahwu in Arabic is one of the important foundation that must be learned in studying Arabic. By knowing the Structure Nahwu we can determine the composition and position of the sentence. Also, in studying the book of yellow, Structure Arabic language is very important. However, studying the structure nahwu is not as easy as imagined by learners. Because certain methods and strategies needed to learn.
Based on the above problems, the title of this study is to learn strategies structure nahwu at Madrasah Ibtidaiyah Diniyah (MID) Boarding School traditional Nurul Ulum Malang. The formulation of the problem in this research is divided into several questions: 1) What is used for students to learn structure at Madrasah Ibtidaiyah Diniyah (MID) Nurul Ulum Malang? 2) motivation that encourages students to learn structure at Madrasah Ibtidaiyah Diniyah (MID) Nurul Ulum Malang?
The method used in this research is descriptive qualitative research. This study was conducted at Madrasah Ibtidaiyah Diniyah (MID) Boarding School traditional Nurul Ulum Malang. The acquisition of the data used in this study is the observation, interview and documentation.
While the results obtained from the learning structure nahwu Madrasah Diniyah (MID) Boarding School traditional Nurul Ulum Malang is 1) strategies used by students in learning the structure nahwu at Madrasah Ibtidaiyah Diniyah (MID) Nurul Ulum Malang, is the strategy of group learning and memorization strategies. 2) motivation that encourages students to learn structure nahwu at Madrasah Ibtidaiyah Diniyah (MID) Nurul Ulum Malang, Student adeveance to study the books of Yellow that is, and the spirit of the student in learning nahwu.
ABSTRAK
Strategi berarti rencana yang cermat mengenai kegiatan untuk mencapai sasaran khusus. Strategi belajar merupakan siasat untuk mengoptimalkan suatu kegiatan yang memelihara konsistensi dan kekompakan setiap komponen pengajaran. tidak hanya terjadi pada tahap perencanaan saja, tetapi juga terjadi pada tahap implementasi atau pelaksanaan.
Qowaid Nahwu dalam belajar bahasa Arab merupakan salah satu pondasi penting yang harus dipelajari dalam mempelajari bahasa arab. Dengan mengetahui kaidah nahwu, kita dapat mengetahui susunan dan kedudukan kalimat. Terlebih lagi, dalam mempelajari kitab kuning, kaidah bahasa arab sangat penting sekali. Namun, mempelajari kaidah nahwu tidak semudah yang dibayangkan para pembelajar. Karena dibutuhkan metode dan strategi tertentu untuk mempelajarinya.
Berdasarkan permasalahan diatas, judul penelitian ini adalah strategi belajar qowaid nahwu di Madrasah Ibtidaiyah Diniyah (MID) Pondok Pesantren Nurul Ulum Malang. Adapun rumusan masalah dalam penelitian ini dibagi menjadi beberapa pertanyaan: 1) strategi apa yang digunakan siswi dalam belajar qowaid nahwu di Madrasah ibtidaiyah Diniyah (MID) Nurul Ulum Malang? 2) motivasi yang mendorong siswi untuk belajar qowaid nahwu di Madrasah Ibtidaiyah Diniyah (MID) Nurul Ulum Malang?.
Adapun metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian kualitatif yang bersifat deskriptif. Penelitian ini dilaksanakan diMadrasah Diniyah pondok pesantren salafiyah Nurul Ulum Malang. Adapun pemerolehan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah observasi, wawancara dan dokumentasi.
Sedangkan hasil yang diperoleh dari pembelajaran qowaid nahwu di madrasah Diniyah pondok salafiyah Nurul Ulum Malang adalah: 1) strategi yang digunakan siswi dalam belajar qowaid nahwu di Madrasah Diniyah Nurul Ulum Malang, adalah dengan strategi belajar kelompok dan strategi menghafal. 2) Motivasi yang mendorong siswi untuk belajar qowaid nahwu di Madrasah Diniyah Nurul Ulum Malang, adalah meningkatnya semangat belajar siswi dalam belajar kitab-kitab Kuning yang ada, adanya semangat dari diri siswa dalam belajar nahwu dan Tepat dalam menggunakan Strategi belajar qowaid nahwu.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Chamidah, Dewi | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | استيراتيجية; تعلّم القواعد النحوية; Strategy Study Structure Nahwu; Strategi Belajar Qowaid Nahwu | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab | ||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | ||||||
Date Deposited: | 14 Dec 2017 15:36 | ||||||
Last Modified: | 14 Dec 2017 15:36 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8896 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |