فعالية أالغاز الكلمات لتعليم مهارة الكتابة: بحث تجريبي في المدرسة المتوسطة الإسلامية الحكومية كريان

Dwi Nurmala, Sulis (2014) فعالية أالغاز الكلمات لتعليم مهارة الكتابة: بحث تجريبي في المدرسة المتوسطة الإسلامية الحكومية كريان. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
10150093.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (4MB) | Preview

Abstract

ABSTRACT

Writing is a process of regular activity. Therefore, in the teaching of writing takes a great learning media. this thesis the researcher wants to apply the words quiz (writing box) to study in islamic junior high school. Due to the ability of students in writing learning is weak, and the majority are not able to make the correct arabic sentence, because teachers do not apply a good instructional media in the learning process.

The problem of this research: 1) how to apply a words quiz for writing learning in islamic junior high school?, 2) how is effectiveness of words quiz for writing learning in islamic junior high school?

In this research uses experiment method with quantitative approach consist of two classes, the first is experiment class and the second is control class, and the instrument is test, interview, and observation. While the techniques of data analysis using inferential statistic analysis.

The procedures in the application of the words quiz (writing box) is:a) Researcher divided the students into four groups, b) Researcher explain the subject matter "profession", and distribute writing box in each group, c) Researcher asked students to compose a word or phrase so becomes a perfect sentence, d) Researcher asked group representation to write a perfect sentence that had been developed. The result indicate: the result of t-test showed that t- calculated is 7,859 more than table (list of significance) 2,457 on significantly 1% and 2,750 on significantly 5%. Because the t-count 7,859 is more than significantly 1%=2,457 as well as significantly more than 5%=2,750, this means H0 rejected and H1 received. Therefore, it is necessary for the Arabic teacher giving enough attention to the use of the media in the process of learning Arabic

ABSTRAK

Menulis merupakan proses kegiatan yang teratur. Oleh karena itu, dalam pembelajaran kitabah dibutuhkan media pembelajaran yang baik. Dalam skripsi ini peneliti ingin menerapkan kuis kata ( kotak menulis ) untuk pembelajaran kitabah di madrasah tsanawiyah negeri krian, karena kemampuan siswa dalam pembelajaran kitabah itu lemah, dan mayoritas tidak bisa membuat kalimat arab dengan susunan yang benar. Hal ini disebabkan karena guru tidak menerapkan media pembelajaran yang baik dalam proses pembelajaran.

Adapun rumusan masalah penelitian ini : 1) bagaimana tindakan penerapan kuis kata dalam pembelajaran kitabah di MTsN Krian?, 2) bagaimana efektifitas kuis kata dalam pembelajaran kitabah di MTsN Krian?

Metode penelitian yang digunakan pada penelitian ini adalah metode penelitian eksperimen dengan pendekatan kuantitatif dan terdiri dari dua kelompok yaitu kelompok kelas non-eksperimen dan kelompok kelas eksperimen. Sedangkan instrumen yang digunakan dalam penggunpulan data adalah berupa dan tes yaitu pre-test dan post-test, wawancara, dan pengamatan. Sedangkan teknik analisis data menggunakan analisis statistik inferensial

Adapunprosedur dalam penerapan kuis kata (kotak menulis) ialah: a) peneliti membagi siswa menjadi 4 kelompok, b) peneliti menjelaskan materi pelajaran “ profesi”, dan membagikan kotak menulis pada setiap kelompok, c) peneliti menyuruh siswa untuk menyusun kata atau kalimat sehingga menjadi kalimat yang sempurna, d) peneliti menyuruh perwakilan kelompok untuk menulis kalimat sempurna yang telah disusun. Hasil dari hasil hitungan uji t-tes menunjukkan bahwa hasil t-hitung adalah 7,859 lebih besar daripada t-table (daftar signifikasi) 2,457 pada signifikasi 1% dan 2,750 pada signifikasi 5%, maka dari hasil penelitian tersebut berarti H0 ditolak dan H1 diterima. Kesimpulannya ialah bahwa media pembelajaran dengan menggunakan kuis kata dalam pembelajaran maharah kitabah itu efektif. Oleh karena itu, dipandang perlu bagi guru bahasa Arab memberikan perhatian yang cukup terhadap penggunaan media tersebut dalam proses pembelajaran bahasa Arab

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Arifa, Zakiyah
Keywords: مهارة الكتابة; أالغاز الكلمات; Writing Skilss; Medium Learning; Words Quiz (Writing Box); Kemampuan Menulis; Media Pembelajaran; Kuis Kata (Kotak Menulis)
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 13 Dec 2017 08:42
Last Modified: 13 Dec 2017 08:42
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8871

Actions (login required)

View Item View Item