Khoirotin, Athi’ (2014) فعالية استخدام الأفلام الكرتونية في ترقية تعليم الإنشاء: بحث تجريبي في مدرسة الأميرية العلية بلوك أغونق-بانيووانقي. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10150092.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT
Insya’ is the process of expressing the thought freely with certain theme. Insya’ learning is one of the ability forms in writing which has purpose to train the students’ abilities in expressing their ideas and their feelings through writing. The researcher focuses on Insya’ learning because this school is the part of Darussalam Salaf Islamic Boarding School. The learning process in this Darussalam Salaf Islamic Boarding School more focuses on the learning of ‘nahwu’ and shorof. The researcher believes that they understand about nahwu shorof, but they still cannot practice it into writing form, especially in Insya’. Therefore, the researcher wants to know their abilities in writing Insya’. And the appropriate media to Insya’ learning is by using cartoon films because this media is one of audio-visual medias which can help to make the real clearer.
The statement of the problem in this research is 1) how the process of using cartoon films in Insya’ learning? 2) Are cartoon films effective to enhance Insya’ learning Islamic Senior High School Al-Amiriyyah Blokagung-Banyuwangi? 1) The purpose of this research is to know the process of using cartoon films in Insya’ learning and 2) to know the effectiveness of using cartoon films to enhance insya’ learning at Islamic Senior High School Al-Amiriyyah Blokagung- Banyuwangi.
The method which is used in this research is the method of experiment which consists of two groups. The first group is the group of experiment and the second group is the group of control. Moreover, the instrument which is used in this research is observation, interview, and test.
The result of this research shows that the use of cartoon films is effective to enhance the students’ ability in Insya’ learning because they can express their ideas and their feelings through writing. It proves that there will be an improvement of every meeting after conducting post-test. Based on the result of statistical analysis by t-test formula, between experiment class and control class, it shows = 8,0246 bigger than on significance standard 5% = 2,00 and also on significance standard 1% = 2,65. It means that Ha is accepted which means that the use of cartoon films is effective to enhance Insya’ learning at Islamic Senior High School Al-Amiriyyah Blokagung-Banyuwangi
ABSTRAK
Insya’ adalah proses mengungkapkan pikiran secara bebas dengan tema tertentu. Pembelajaran insya’ yaitu salah satu bentuk keterampilan menulis yang bertujuan untuk melatih kemampuan siswa dalam mengekspresikan apa yang ada dalam pikiran dan perasaan mereka melalui tulisan. Peneliti memfokuskan penelitian ini pada pembelajaran insya’ karena madrasah ini berada di bawah naungan pondok pesantren salaf Darussalam. Proses pembelajaran di pesantren ini lebih banyak terfokus pada pembelajaran qa’idah nahwu dan shorof. Peneliti meyakini bahwa mereka faham tentang nahwu shorof, tetapi belum tentu mereka bisa mempraktekannya ke dalam sebuah tulisan, khususnya insya’. Oleh karena itu, peneliti ingin mengetahui kemampuan mereka dalam menulis insya’. Dan media pembelajaran yang sesuai untuk pembelajaran insya’ yaitu dengan menggunakan media film kartun, karena media ini merupakan salah satu dari media audio visual yang dapat membantu dalam memperjelas kenyataan.
Rumusan masalah penelitian ini adalah: 1) bagaimana proses penggunaan film kartun dalam pembelajaran insya’? 2) apakah efektif penggunaan film kartun dalam meningkatkan pembelajaran insya’ di Madrasah Aliyah al-Amiriyyah Blokagung Banyuwangi?. Tujuan penelitian ini yaitu 1) untuk mengetahui proses penggunaan film kartun dalam pembelajaran insya’ dan 2) untuk mengetahui efektifitas penggunaan film kartun dalam meningkatkan pembelajaran insya’ di Madrasah Aliyah al-Amiriyyah Blokagung Banyuwangi.
Metode penelitian yang digunakan yaitu metode eksperimen yang terdiri dari dua kelompok, kelompok pertama kelompok eksperimen dan kelompok kedua yaitu kelompok kontrol. Adapun instrumen yang digunakan dalam penelitian ini yaitu observasi, wawancara dan tes.
Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa penggunaan film kartun efektif untuk meningkatkan pembelajaran insya’, karena mereka mampu mengekspresikan apa yang ada dalam pikiran dan perasaan mereka melalui tulisan. Hal ini terbukti adanya peningkatan pada setiap pertemuan setelah diadakan post-test. Berdasarkan hasil analisis statistik dengan menggunakan rumus t-test, antara kelas eksperimen dan kontrol didapatkan = 8,0246 lebih besar dari t-table pada taraf signifikansi 5% = 2,00, begitu juga pada taraf signifikansi 1% = 2,65. Hal ini berarti Ha diterima, artinya penggunaan film kartun sangat efektif untuk meningkatkan pembelajaran insya’ di Madrasah
Aliyah Al-Amiriyyah Blokagung Banyuwangi.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Bahruddin, Uril | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | الأفلام الكرتونية; Cartoon Films; Insya’ Learning; Film Kartun; Pembelajaran Insya’ | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab | ||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | ||||||
Date Deposited: | 13 Dec 2017 15:42 | ||||||
Last Modified: | 13 Dec 2017 15:42 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8869 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |