Nisa’, Khoirotun (2014) إعداد المواد النحوية المبنية على احتياج الطلبة لترقية كفاءة الكتابة: بحث تطؤيري في مدرسة منبع الصالحين الثانوية الإسلامية سوجي مانيار غرسيك. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10150089.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (5MB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT
Problems occurred in learning process Arabic in MA Mambaus Sholihin Suci Manyar Gresik is writting skill of students in Arabic is weeak even most of them can memorize Nadhom of Alfiyah Ibnu Malik well and also understand the meaning of it. In this case, The teacher did not analyze towards structure failure in students’ writing. These will make teacher disable to enforce students to apply right structure in writing because he doesn’t know matterials of nahwu which is needed by student to icrease writing skill. Therefore, teacher and students need source of Nahwu material to increase students’ writing skill. Based on these cases, researcher prepares nahwu materials based on students’ needs to increase their skill.
In this research, researcher formulate three problems: 1) How is the characteristic of materials of Nahwu that should be prepared by the researcher based on the students’ necessary to increase writing skill of students MA Mambaus Sholihin?, 2) How is the appropriates of matter of nahwu that will be prepared based on students; necessary to increase writing skill of student MA Mambaus Sholihin Suci Manyar Gresik?. 3) How is the affectivity of materials of Nahwu prepared by researcher based on the students; necessary to increase writing skill of students MA mambaus Sholihin suci manyar gresik.
This research used kind of research and development (R&D) by using approach of quantitative. The population in this research is all of female student of class XI MAK Mambaus Sholihin Suci Manyar Gresik. Sample selection technique used is purposive sampling. The sample consisted of subject is female student of class XI MAK V as a control group (50 students) and class XI MAK IV as a experimental group (49 students) in the product testing. And tehnique of collecting data in this research is: interviewing, correspondence, and test.
The result of this research is, First: Book "al mawad ad dirosiyah an nahwiyah li tarqiyati kafaati al kitabah "for student MAK class XI MA mambaus sholihin suci manyar gresik. This has characteristic as follows (1 matterials in this book is based on the students’ need (2 matterials Nahwu provided by researcher in this book has goal to increase writing skill of students. (3 In each chapter there are 6 components, cover, SK, KD, indicator, matterials of Nahwu, examples, vocabularies, and exercise. Second: Validity of this book has two aspects 1) Aspect of matterial of nahwu got value 66 (excellence). 2)Aspek of design of learnng got value 78 (excellence). Third: Grade of efectivity of using learning content this book is reaching (28,612) more than value in table at the grade 0,05 (1,676) and at grade 0,01 (2,403). This shows that using this book is effective. And result of quotioner of students after evaluating got value 2839 (exellence). And quotioner of teacher got 82 (excellence).
ABSTRAK
Permasalahan yang terjadi dalam pembelajaran bahasa Arab di sekolah MA Mamba’us Sholihin Suci Manyar Gresik adalah lemahnya kemampuan para siswi dalam menulis bahasa Arab dengan menggunakan stuktur tata bahasa Arab yang benar meskipun kebanyakan dari mereka mampu menghafal nadhom alfiyah Ibnu Malik dengan baik dan memahami maknanya dengan baik. Dan demikian ini, guru bahasa Arab dan nahwu tidak melakukan analisis kesalahan pada tataran nahwiyah yang terdapat dalam tulisan bahasa Arab siswa, sehingga guru kurang mampu dalam mendorong siswa untuk menerapkan kaidah nahwu yang telah dipelajari dalam sebuah tulisan disebabkan ketidaktahuannya terhadap materi-materi nahwu yang dibutuhkan siswa untuk meningkatkan kemampuan menulis bahasa Arab. Maka dari itu, guru dan para siswi membutuhkan sumber materi-materi nahwu untuk meningkatkan kemampuan menulis siswa. Atas dasar tersebut peneliti menyiapkan materi-materi nahwu berdasarkan kebutuhan siswa untuk meningkatkan kemampuan menulis.
Rumusan masalah penelitian ini: 1) Bagaimana karakteristik materi-materi nahwu yang disiapkan peneliti berdasarkan kebutuhan siswa untuk meningkatkan kemampuan menulis siswa MA Mamba’us Sholihin Suci Manyar Gresik?, 2) Bagaimana kelayakan materi-materi nahwu yang disiapkan peneliti berdasarkan kebutuhan siswa untuk meningkatkan kemampuan menulis siswa MA Mamba’us Sholihin Suci Manyar Gresik?,
3) Bagaimana efektifitas materi-materi nahwu yang disiapkan peneliti berdasarkan kebutuhan siswa untuk meningkatkan kemampuan menulis siswa MA Mamba’us Sholihin Suci Manyar Gresik.
Penelitian ini menggunakan jenis penelitian dan pengembangan (R&D) dengan menggunakan pendekatan kuantitatif. Instrumen yang digunakan adalah: wawancara, angket, dan tes. Populasi penelitian ini adalah semua siswi MAK kelas XI Manba’us Sholihin Suci Manyar Gresik. Teknik pemilihan sampel yang digunakan adalah purposive sampling. Sampel penelitian ini terdiri dari siswi kelas XI MAK V sebagai kelompok kontrol (50 siswi) dan MAK IV sebagai kelompok eksperimen (49 siswi) dalam uji coba produk kitab.
Adapun Hasil penelitian ini adalah Pertama: Buku “al-mawad ad-dirosiyah an- nahwiyah li tarqiyati kafaati al-kitabah” untuk siswi MAK Kelas XI MA Mamba’us Sholihin Suci Manyar Gresik. Buku ini mempunyai karakteristik sebagai berikut: (1) Materi nahwu yang disajikan dalam buku ini berdasarkan kebutuhan siswa . (2) Materi nahwu yang disajikan dalam buku ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan siswa dalam menulis bahasa Arab. (3) Dalam setiap bab terdiri dari 6 komponen, yaitu: cover bab, standar kompetensi, kompetensi dasar dan indikator, materi-materi nahwu, contoh- contoh, kosa kata, dan latihan-latihan menulis. Kedua: Validitas buku produk ini terdapat dua aspek: 1) Aspek materi ajar nahwu mendapatkan nilai 66 (sangat baik) 2) Aspek desain bahan ajar mendapatkan nilai 78 (sangat baik). Ketiga: Tingkat efektivitas penggunaan buku produk ini mencapai nilai t- hitung (28,612) yang lebih besar dari pada nilai t- table pada tingkat 0,05 (1,676) dan pada tingkat 0,01 (2,403). Hal ini menunjukkan bahwa penggunaan buku produk ini dalam pengajaran kitabah siswi MA Mamba’us Sholihin Suci Manyar Gresik adalah efektif. Sedangkan hasil angket siswa setelah uji coba lapangan mendapat skor 2.839 (sangat baik). Dan hasil angket guru 82 (sangat baik).
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Mustofa, Bisri | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | إعداد المواد النحوية; Preparing Nahwu Matterial; Writing Skill; Penyiapan Materi Nahwu; Kemampuan Menulis | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab | ||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | ||||||
Date Deposited: | 13 Dec 2017 15:42 | ||||||
Last Modified: | 06 Jul 2023 09:17 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8867 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |