Ida Fauziyah, Ratu (2014) استخدام المدخل المعرفي لترقية كفاءة القواعد النحوية لتلاميذ الصف السابع بمدرسة هداية الصالحين المتوسطة الإسلامية كديري. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
101500086.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT
Qawaid Nahwiyah is one important subjects for students in Islamic Junior high school Hidayatus Sholihin Kediri. Although this subject be teached in the class 1 and class 2, but this subject is a basic skill to develop language competence. So, that it needs an interesting and easy teaching process. The teaching process will not easily succeed except the teacher applies any method, strategy or method which suits to the students condition and also the material. In this research, the researcher seeks to know the applies cognitive approach in teaching Qawaid Nahwiyah in Islamic Junior high school Hidayatus Sholihin Kediri. And the researcher seeks to know the effectiveness of using cognitive approach in teaching Qawaid Nahwiyah in Islamic Junior high school Hidayatus Sholihin Kediri.
This research uses quasi experiment method be kind pretest-postest non equivalent control group design, which consists of two groups. First group is experiment group and second group is non experiment group (control). In addition, quantitative approach. While the instrument of this research are: test and observation. Types variable in this research is dependent variables is Qawaid Nahwiyah and independent variables is applies cognitive approach.
The applies cognitive approach in teaching Qawaid Nahwiyah is 1) researcher go to class and greeted the students. 2) researcher begin to explain gramatical (marfu’atul asma’, fail, and naibul fail) and give you exercises examples. 3) researcher give analysis exercise. 4) Students analyze and assist researchers in analyzing activity. 5) students presented the answer. 6) Debugging researcher answer from students and ends with a concluding of gramatical. Here, the researcher uses spss version 16. The test result shows t-test = 4,376 and (p) = 0,01 < 0,05 < 4,376. Therefore, Ho = refused, H1 = accepted. Then the researcher concludes that the effectiveness of using cognitive approach is very effective in teaching Qawaid Nahwiyah
ABSTRAK
Mata pelajaran Qawaid Nahwiyah merupakan salah satu pelajaran yang penting bagi siswa di Madrasah Tsanawiyah Hidayatus Sholihin Kediri. Meskipun pelajaran ini hanya diajarkan di kelas 7 dan 8, namun pelajaran ini merupakan dasar untuk membangun kompetensi bahasa. Sehingga pengajarannya membutuhkan pada proses pengajaran yang menarik dan mudah. Sementara proses tersebut memerlukan berbagai metode, strategi atau pendekatan yang sesuai dengan keadaan siswa atau dengan materi pengajaran. Dalam penelitian ini, peneliti ingin mengetahui penerapan pendekatan kognitif dalam pembelajaran Qawaid Nahwiyah untuk siswa di Madrasah Tsanawiyah Hidayatus Sholihin Kediri. Dan untuk mengetahui sejauh manakah efektivitas Pendekatan Kognitif dalam pembelajaran Qawaid Nahwiyah untuk siswa di Madrasah Tsanawiyah Hidayatus Sholihin Kediri.
Dalam penelitian ini menggunakan Metode Eksperimen semu dengan jenis pretes-postest, non equivalent control group design. Yang terdiri dari dua kelompok, pertama kelompok eksperimen dan kedua kelompok non eksperimen (control). Sedangkan pendekatan dalam penelitian ini adalah kuantitatif. Adapun instrumen dalam penelitian ini adalah Tes dan Observasi. Variabel dalam penelitian ini ada dua, yaitu variabel terikat adalah Qawaid Nahwiyah dan variabel bebas adalah penerapan pendekatan kognitif.
Penerapan pendekatan kognitif dalam pembelajaran Qawaid Nahwiyah dimulai dengan: 1) peneliti masuk kelas dan memberi salam kepada murid. 2) peneliti mulai menjelaskan qawaid dan memberikan latihan contoh. 3) peneliti memberikan soal analisis. 4) kemudian siswa menganalisisnya dan guru mendampingi siswa dalam kegiatan menganalisis soal . 5) siswa mempresentasikan hasil jawabannya. 6) peneliti mencari kesalahan dari jawaban siswa dan kegiatan diakhiri dengan menyimpulkan qawaid. Cara perhitungannya menggunakan spss versi 16. Hasil tes menunjukkan t-tes = 4,376 dan (p) = 0,01 < 0,05 < 4,376. Sehingga H0 = ditolak, H1 = diterima. Jadi, dapat disimpulkan penggunaan Pendekatan Kognitif sangat efektif dalam pembelajaran Qawaid Nahwiyah
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Machmudah, Umi | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | المدخل المعرفي; ترقية كفاءة القواعد النحوية; Cognitive Approach; Upgrade the Skill of Qawaid Nahwiyah; Pendekatan Kognitif; Peningkatan Kemampuan Qawaid Nahwiyah | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab | ||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | ||||||
Date Deposited: | 13 Dec 2017 15:43 | ||||||
Last Modified: | 14 Dec 2017 09:34 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8860 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |