Farida, Ika (2014) كفاءة الكلاب في القواعد النحوية: مقارنة بين قسم اللغة اللغوية وأدابها بجامعة مولانا مالك إبراهيم الإسلامية الحكومية بمالانج. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10150085.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (8MB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT
In theArabic language learning material sthere aresome elements, one of them is al-qawa'id an-nahwiyah. Al-Qawa'idan-nahwiyah is acompulsory subjectinthe first semesterto fifth semester. Al-Qawa'idan-nahwiyah isan important element in the Arabic language learning at the college level This is because of understanding qawa'id nahwiyah wellwilllead to aproper understanding andcorrecting text.
The problems of this study are: (1) How does the ability of students in Arabic Education Department in Qawaid nahwiyah (2) How does the ability of students in Language and Literature Arabic Department in Qawaid nahwiyah (3) What factors help student's ability in Arabic Education Department in Qawaid nahwiyah (4) What factors help student’s abilities in Arabic Language and Literature Department in the nahwiyah Qawaid.
The purpose of this studyis to determine how the ability of students and the factor sthat help the presen ceabilities. The population was205.
Student research and Arabic Education Department and Language and Literature Departmentat the State Islamic Universityof Maulana Malik Ibrahim Malang in six semesters, is a descriptive studywith aquantitative approach.
From the analysis, the information results are (1) the highest value of students in Arabic Education Department is 79 and the lowest value is 72, and generally their abilitys is very good with average value of 75 (2) the highest value of students in Language and Literature Departmentis 94 and the lowest value is 46, and generally their abilitys is good with average value of 64 (3) factors that help the ability of students in Arabic Education Department are experience learning nahwiyah an-Qawaid at boarding schools, interested in nahwu subject, noting the explanation of lecturer when learning takes place, understanding any material that described by lecturer and the methods used by him, and the existence of the presumption that an- Qawaidnahwiyah is easy by learning it on a regular basis (4) factors that help the ability of students in Language and Literature Department are experience learning nahwiyah an-Qawaid at boarding schools, interested in nahwu subject, pay attention to the explanation lecturer when learning takes place, understanding any material described by lecturer, and the methods used by him. And the factors that do not help the nahwiyah an-Qawaid ability are existence of the presumption that an-Qawaidnahwiyah is difficult and not followed by learning on a regular basis.
ABSTRAK
Dalam materi pembelajaran bahasa Arab terdapat unsur-unsur bahasa diantaranya adalah Qawa’id an-nahwiyah. Qawa’id an-nahwiyah ini merupakan mata kuliah wajib di semester satu sampai semester lima. Qawa’id an-nahwiyah merupakan unsur yang mempunyai peranan penting dalam pembelajaran bahasa arab di tingkat perguruan tinggi. Hal ini karena dengan memahami qawa’id an-nahwiyah secara baik akan mengantarkan kepada pemahaman teks yang tepat dan
benar.
Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah sebagai berikut : (1) Bagaimana kemampuan mahasiswa jurusan Pendidikan Bahasa Arab dalam Qawaid an-nahwiyah (2) Bagaimana kemampuan mahasiswa jurusan Bahasa dan Sastra Arab dalam Qawaid an-nahwiyah (3) Faktor apa saja yang membantu kemampuan mahasiswa jurusan Pendidikan Bahasa Arab dalam Qawaid an-nahwiyah (4) Faktor apa saja yang membantu kemampuan mahasiswa jurusan Bahasa dan Sastra Arab dalam Qawaid an-nahwiyah.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaiman kemampuan mahasiswa dan faktor- faktor yang membantu adanya kemampuan tersebut. Populasi penelitian ini adalah 205.
Penelitian mahasiswa jurusan pendidikan bahasa Arab dan jurusan bahasa dan sastra Arab di Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang semester enam, merupakan penelitian deskriptif dengan pendekatan kuantitatif.
Dari hasil analisis diperoleh informasi sebagai berikut : (1) nilai tertinggi dari mahasiswa jurusan Pendidikan Bahasa Arab adalah 79 dan nilai terendah adalah 72, sedangkan secara umum kemampuannya baik sekali dengar rata-rata nilai 75 (2) nilai tertinggi dari mahasiswa jurusan Bahasa dan Sastra Arab adalah 94 dan nilai terendah adalah 46, sedangkan secara umum kemampuannya baik dengar rata-rata nilai 64 (3) faktor yang membantu adanya kemampuan mahasiswa jurusan Pendidikan Bahasa Arab antara lain adalah pengalaman pernah belajar Qawaid an-nahwiyah di pesantren, menyukai mata kuliah nahwu, memperhatikan penjelasan dosen ketika pembelajaran berlangsung, memahami setiap materi yang dijelaskan dosen dan metode yang digunakan oleh dosen, dan adanya anggapan bahwa Qawaid an-nahwiyah mudah dengan cara belajar secara rutin (4) faktor yang membantu adanya kemampuan mahasiswa jurusan Bahasa dan Sastra Arab antara lain adalah pengalaman pernah belajar Qawaid an-nahwiyah di pesantren, menyukai mata kuliah nahwu, memperhatikan penjelasan dosen ketika pembelajaran berlangsung, memahami setiap materi yang dijelaskan oleh dosen, dan metode yang digunakan oleh dosen. Sedangkanfaktor yang tidak membantu adanya kemampuan Qawaid an-nahwiyah adalah menganggap bahwa Qawaid an-nahwiyah sulit dan tidak diikuti dengan belajar secara rutin
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Mustofa, Bisri | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | كفاءة الكلاب في القواعد النحوية; Ability Students in Qawaid An-Nahwiyah; Kemampuan Mahasiswa dalam Qawaid An-Nahwiyah | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab | ||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | ||||||
Date Deposited: | 13 Dec 2017 15:43 | ||||||
Last Modified: | 06 Jul 2023 09:10 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8859 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |