Pratiwi, Latifa (2014) تحليل الأخطاء الدلالية وعلاجها: بحث وصفي بقسم تعليم اللغة العربية جامعة مولانا مالك إبراهيم الإسلامية الحكومية بمالانق. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10150076.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT
The errors that exist in the process of teaching and learning makes education did not relate to the end. Whenever the amount of grammatical errors increases, bringing the aim of teaching down. The errors in the students' language must be less into the lowest end, even lost. This can happen if the teacher searches of a deep search for every point of linguistic errors. the Students of Department of Arabic Language Education, Islamic State University of Maulana Malik Ibrahim Malang are the learners of Arabic languange, most of them did mistake when use idioms and this prevented them from the goal of education in the Department of Arabic language Department, and learning objectives are grabbing the correct use of Arabic language appropriate rules.
This research aims to find out the problems of the students in the learning of Idioms, and find out the result of the analysis of idiom errors, and the causes of students errors in Idioms, and to know the treatment of students errors in Idioms. The approximation that used in this research is descriptive quantitative approximation. This research population are students in the Department of Arabic Language Education, Islamic State University Maulana Malik Ibrahim semester 5-6. The sample is 50 students with random sampling.
Among the most important results that obtained by the researcher in the following: (1) the students problems in the learning of Idioms are, first, the meaning of prepositions affected students to recognize Idioms and affirmed the students on the original meaning of the prepositions, secondly, students are minus in habituation and training. habituation and training is important, especially to narrow the opportunity for education. (2) there are 17 questions are answered wrongly by more than half of students. The total of errors incident is a 828 errors, 56,9% of idiomatic expressions consisting of the word and the preposition, and 43,1% for idiom consisting of two or more words. The mistakes of idiom that consist of the word and the preposition are more than the expressions consisting of two words or more . (3) Among the reasons for their mistakes, including to interlanguange, are first, the students did not know some of Idioms , and did not keep it, secondly, the system of Arabic language and the system of Indonesian language are disagreed, especially Arabic Idioms and Indonesian (Idiom), thirdly, the students did not know the pair of word in idiom or some parts of it either the preposition or word , and the reasons of mistakes that include to intralanguage are that the students’s answer according to the preposition in the Indonesian translation. And fabricated the word in their response to the Indonesian translation. (4) As for the treatment of their mistakes is a glossary of verbal Idioms
ABSTRAK
Kesalahan yang ada dalam proses belajar mengajar membuat pembelajaran tidak mencapai tujuan secara maksimal. Setiap kesalahan tata bahasa meningkat , maka semakin mengecil tingkat pencapaian tujuan pembelajaran. Kesalahan dalam bahasa siswa harus dikurangi ke tingkat terendah, bahkan dihilangkan. Hal ini dapat terjadi jika guru membahas secara mendalam setiap titik kesalahan linguistik. Mahasiswa Jurusan Pendidikan Bahasa Arab, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang adalah peserta didik yang mempelajari bahasa Arab, sebagian besar dari mereka melakukan kesalahan ketika menggunakan idiom dan ini mencegah mereka dari pencapaian tujuan pembelajaran, dan salah satu tujuannya adalah penggunaan bahasa Arab yang benar dan sesuai dengan kaidah bahasa.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui permasalahan siswa dalam pembelajaran idiom bahasa Arab, hasil analisis kesalahan idiom, dan penyebab kesalahan siswa dalam Idiom, serta untuk mengetahui penanggulangan kesalahan siswa dalam idiom. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan deskriptif kuantitatif. Populasi dalam penelitian ini adalah mahasiswa di Jurusan Pendidikan Bahasa Arab, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim semester 5-6 .
Di antara hasil penelitian ini adalah sebagai berikut: (1) Masalah siswa dalam pembelajaran idiom adalah, pertama, makna preposisi mempengaruhi siswa dalam mengenali Idiom dan siswa terpaku pada makna asli dari preposisi, kedua, siswa kurang dalam pembiasaan dan pelatihan. pembiasaan dan pelatihan sangat penting, terutama ketika waktu pembelajaran yang tersedia di kelas sempit. (2) Terdapat 17 soal yang dijawab salah oleh lebih dari setengah jumlah siswa. Total kesalahan yang terjadi adalah 828 kesalahan, 56,9% dari idiom yang terdiri dari kata dan preposisi, dan 43,1% untuk
idiom yang terdiri dari dua kata atau lebih. Kesalahan idiom yang terdiri dari kata dan preposisi lebih dominan dari idiom yang terdiri dari dua kata atau lebih. (3) Di antara sebab kesalahan mereka, dari segi interllingual, pertama, para siswa tidak mengetahui sebagian Idiom, atau tidak mengahfalnya setelah diketahui sebelumnya, kedua, sistem bahasa Arab dan sistem bahasa Indonesia yang berbeda, yakni Idiom bahasa Arab dan Indonesia, ketiga, para siswa tidak mengetahui pasangan kata dalam idiom atau bagian dari idiom yang lain baik preposisi atau kata, dan sebab kesalahan yang tercakup dalam intralingual adalah bahwa siswa menjawab jawaban berbentuk pereposisi dengan menyesuaikan dengan terjemahan Bahasa Indonesia. Dan begitu pula dengan jawaban yang berbentuk kata (selain preposisi). (4) Adapun cara menanggulangi kesalahan mereka adalah dengan kamus idiom yang terdiri dari kata kerja dan preposisi.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Hasanah, Mamluatul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | تحليل الأخطاء; علم الدلالية; Error Analysis; Semantic; Analisis Kesalahan; Semantik | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab | ||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | ||||||
Date Deposited: | 13 Dec 2017 15:43 | ||||||
Last Modified: | 13 Dec 2017 15:43 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8852 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |