Rahmi, Wahida (2014) كفاءة مهارة القراءة لدي طلبة معهد القلم الإسلامي بحث جامعي. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10150064.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) |
Abstract
ABSTRACT
Reading is an important skill for the development because the transmission percentages of information are obtained more from reading. Reading is also something amazing but not all readers are able to develop their reading as a culture for the life. It shows that our country should give more attention to society in developing reading culture.
By reading we can expand By reading a lot, it can broaden the other skills, open cultural insights, entertain our self, solve the problems and give contribution to the science development. This study focuses on the reading ability of the students especially in understanding Arabic texts.
Students sometimes have problem in reading one of them is the excess of letters, upside down of letters, accuracy of reading, different type of text, slow reading, reading
aloud, visual decline, visual installation, narrow visibility and vocabulary.
This study used qualitative descriptive design and The instruments used by the researcher are observation, interview, and documentation. In collecting the data, the
researcher uses theory of Mile and Huberman which include three steps there are reduction
data, data presentation and conclusion. This study focuses on the reading ability of the students especially in understanding Arabic texts.
The research problems of this study are 1.) How is the reading ability of the students of Al-Qalam Islamic boarding school MAN 3 Malang?, 2.) What are the efforts of Al-Qalam islamic boarding school in improving students’ reading ability?
The results of this study are 1). The ability of students of Al-Qalam Islamic boarding school is at a low level in terms of understanding the text and context, determining and
understanding the main idea, drawing conclusions, and evaluating the text. In the other hand the students have good ability in interpreting the words. 2). The efforts of Al-Qalam Islamic boarding school to improve quality of students’ reading ability are by giving particular time
to learn Arabic texts, providing more Arabic texts, giving training to the teacher about understanding Arabic texts, providing Arabic competition, providing Arabic tutorial, and
giving motivation to the students about the importance of understanding Arabic texts
ABSTRAK
Keterampilan membaca adalah keterampilan yang indah dan penting bagi perkembangan informasi , dikatakan bahwa membaca itu adalah sesuatu yang menakjubkan karena tidak semua pembaca mampu untuk mengembangkan bacaannya menjadi budaya untuk dirinya sendiri, dan dikatakan membaca adalah penting bagi perkembangan informasi karena transmisi persentase informasi lebih banyak didapatkan dari membaca. Pernyataan itu menunjukkan bahwa negara itu mengendepankan budaya yang tinggi dalam masyarakat. Negara ini mengembangkan keinginan masyarakat dan kelemahan dalam kemampuan mereka
Dengan membaca kita dapat memperluas lingkaran keahlian, membuka pintu-pintu budaya, menjadikan hiburan yang menyenangkan, memurnikan standar rasa, dapat
membantu memecahkan masalah, memberi berkontribusi untuk persiapan ilmiah, dan membantu dalam keselarasan pribadi dan sosial. Pada penelitian ini, peneliti menfokuskan
pada kemahiran membaca khususnya memahami teks bahasa arab.
Pelajar bahasa arab kadang-kadang menghadapi beberapa masalah dalam membaca . Salah satu masalah ini adalah kelebihan huruf,huruf terbalik , suara dari masalah, tren yang
berbeda, membaca lambat, membaca dengan suara keras, penurunan visual, instalasi visual,
jarak pandang yang sempit dan kosa kata .
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dan metode penelitian deskriptif dan langkah pengumpulan data dalam penelitian ini adalah observasi, wawancara, dokumenter , langkah pemilihan datanya menggunakan teori Miles dan Huberman yang terdiri dari tiga langkah yaitu reduksi data, penyajian data, dan kesimpulan. Peneliti telah memilih subjek penelitian yang fokus pada keterampilan membaca khususnya memahami bacaan
Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah : “ 1) Bagaimana kemampuan santri
dalam kemahiran membaca di Ma’had Al-Qalam MAN 3 malang?, 2) Bagaimana upaya Ma’had untuk meningkatkan kemampuan membaca santri khususnya memahami teks bahasa arab di MA’had Al-Qalam MAN 3 Malang?.
Hasil penelitian ini adalah 1 ). Bahwa kemampuan santri Ma’had Al-Qalam MAN 3
Malang adalah pada tingkat rendah dari segi memahami teks, konteks kalimat, menentukan ide pokok dan memahaminya, mengambil kesimpulan, dan dalam evaluasi teks yang telah
dibaca. dan dari segi mengartikan kata-kata santri dianggap mampu tingkat tinggi. 2 ).
Upaya Ma’had dalam peningkatan kualitas membaca santri adalah dengan pemberian waktu
tertentu untuk belajar teks arab, pemberian teks-teks arab ketika belajar, pembekalan terhadap guru bahasa arab tentang pentingnya memahami teks arab, mengadakan perlombaan teks arab, bimbingan belajar bahasa arab, dan memberikan motivasi kepada santri tentang bahasa arab khususnya memahami teks arab
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Hilmi, Danial | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | كفاءة طلبة; مهارة القراءة; ability; Reading Skill; Kemampuan; Keterampilan Membaca | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab | ||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | ||||||
Date Deposited: | 12 Dec 2017 15:43 | ||||||
Last Modified: | 12 Dec 2017 15:43 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8839 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |