استخدام التعلم التعاوبي طلب المناسب لتنمية مهارة القراءة: بحث تجريبي في المدرسة المحمدية المتوسطة ٢ باتشيران لامونجان

Fathimatul Husna, Irma (2014) استخدام التعلم التعاوبي طلب المناسب لتنمية مهارة القراءة: بحث تجريبي في المدرسة المحمدية المتوسطة ٢ باتشيران لامونجان. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
10150061.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (6MB) | Preview

Abstract

ABSTRACT

Reading is one of four skill of language. Learning of language skill has goal to provesion in the many kind aspects of life. Therefore, practice reading skill is very important. Related to this case choosing the method of learning and teaching the reading skill can improve the student’s skill to understand and get some knowledge. Make a match is one of cooperative learning paterns, which students looking for a couple with study to know a concept with happy time. This method get started with technical, the students order to find couple card of question and card of answer before time is up. Students checked of his card will be give a poin.

Formulation of the problem in this study were: 1) how to use cooperative learning with type make a match in developing reading skills MTs Muhammadiyah 02 Paciran Lamongan?. 2) how the effective use of cooperative learning with type make a match in developing reading skills MTs Muhammadiyah 02 Paciran Lamongan?.

Research methods in this study is to research and experiment with a pretest and postest for the control group and experimental group. While the approach in this study is a quantitative approach. While the instruments used in data collection were test (pretest and postest). interviews, questionnaire, and observation.

Steps of using make a match were: a) teacher allot card of picture and card of vocabulary about “house” to students for check of his card. b) teacher order to open books of students and raed it. c) techer allot card of question and card of answer from book of student about “house”. d) teacher order to check of between card of question and card of answer, then will be patch in the blaackboard

Here, the research used t-test, the test result shows t-test = 3,330 is greater than the significance of 1% = 2,552 is greater than the significance 5% = 1,734. So that = rejected, = acceptable. So it can be conculended that the use of cooperative learning with type make a match is very effective in developing reading skills MTs Muhammadiyah
02 Paciran Lamongan

ABSTRAK

Membaca merupakan salah satu dari empat keterampilan berbahasa. Hal ini bertujuan untuk membekali siswa dengan informasi dan pengetahuan penting yang diperlukan siswa. Oleh karena itu, melatih kemampuan membaca yang baik sangatlah penting. Terkait dengan hal itu pemilihan metode pengajaran yang baik dalam pengajaran keterampilan membaca dapat meningkatkan kemampuan siswa dalam memahami dan mengetahui berbagai ilmu pengetahuan. Dalam penelitian ini peneliti menerapkan metode kooperatif learning dengan model make a match dalam meningkatkan keterampilan membaca. Make a match merupakan salah satu dari metode kooperatif learning yang mana siswa mencari pasangan sambil belajar mengenal suatu konsep dengan suasana yang menyenangkan. Metode ini dimulai dengan teknik, yaitu siswa disuruh mencari pasangan kartu yang merupakan soal dan jawaban sebelum batas waktunya. Siswa yang mencocokkan kartunya diberi poin.

Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah: 1) bagaimana penerapan kooperatif learning dengan model make a match dalam meningkatkan keterampilan membaca siswa MTs Muhammadiyah 02 Paciran Lamongan?. 2) Bagaimana efektifitas penggunaan kooperatif learning dengan model make a match dalam meningkatkan keterampilan membaca siswa MTs Muhammadiyah 02 Paciran Lamongan?.

Metode penelitian dalam penelitian ini adalah penelitian eksperimen dengan pretest dan postest untuk kelompok kontrl dan kelompok eksperimen. Pendekatan dalam penelitian ini adalah pendekatan kuantitatif. Adapun instrumen yang digunakan dalam pengumpulan data adalah tes ujian (pretest dan postest), wawancara, angket, dan observasi.

Langkah-langkah dalam penggunaanya adalah: a) guru membagikan kartu gambar dan mufradat tentang “rumah” kepada murid untuk mencocokannya. b) guru menyuruh untuk membuka buku pelajaran dan membacakannya. c) guru membagikan kartu soal dan jawaban dari teks tentang “rumah”. d) guru menyuruh untuk mencocokkan kartu antara soal dan jawaban kemudian ditempelkan di papan tulis.

Cara menghitungnya dengan menggunakan t-test. Hasil t-test menunjukkan 3,330 lebih besar dari hasil signifikansi 1% = 2,552 juga lebih besar dari signifikansi 5% = 1,734. = ditolak, = diterima, sehingga dapat disimpulkan bahwa penggunaan kooperatif learning dengan model make a match sangat efektif dalam meningkatkan ketermpilan membaca bahasa Arab pada siswa MTs Muhammadiyah 02 Paciran Lamongan.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Arifa, Zakiyah
Keywords: التعلم التعاوبي طلب المناسب; مهارة القراءة; cooperative learning with make a match; reading skill; kooperatif learning dengan model make a match; ketrampilan membaca
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 11 Dec 2017 08:40
Last Modified: 11 Dec 2017 08:40
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8831

Actions (login required)

View Item View Item