Rahman, Anita (2014) أثر القرطاس الملوّن لترقية مهارة القراءة: دراسة تجريبية في مدرسة المحمدية المتوسطة الإسلامية ٢ باتشيران لامونجان. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10150036.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (5MB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT
Reading is one of language skills which the purpose is to improve knowledge as the student’s preparation in their own life. And to achieve that purpose in the learning process, specially in the reading, they need learning media to grow up their thought and then they can compare their thought with the main idea from the book or the writer’s idea from the book read by them. Reading also can help them to fit their learning with their experience and new thoughts.
The purpose of this research is : 1. Knowing how to use colored paper to enhance the reading skill, 2. Knowing the effectivity of colored paper to enhance the reading skill.
This experimental research use t-test pattern to analyze the result of pre- test and post-test of the experiment cluster ang control cluster. The sample is 36 second grade students. The data gained through observation, interview, and test.
The result of the research are that before the using of learning media (colored paper), the average value of pre-test for the experimental cluster is 65,8. While after the using of learning media (colored paper), the average value of post- test is 88,61. This means that the using of learning media (colored paper) in the learning process of reading skill is very effective. While the average value of pre- test for the control cluster is 73,33 ; and the average value of post-test is 73,05. This means that the value of the control value is deflate than before. And the last is value of t-test which 4,7 more than t-table values 2,58 in the significance 1%, and 1,74 in the significance 5%, this means that the H1 is accepted or the hypothesis of this research accepted
ABSTRAK
Membaca adalah salah satu dari empat keterampilan berbahasa, yang mana tujuannya ialah untuk menambah pengetahuan serta wawasan, hal ini sangat dibutuhkan siswa sebagai bekal menghadapi masa depan. Agar tujuan ini tercapai maka dalam proses pembelajaran dibutuhkan media yang membantu siswa dalam mencapai tujuan tersebut khususnya dalam pembelajaran bahasa Arab maharah qiraah. Maharah qiraah sendiri sangat penting bagi siswa untuk mengembangkan pemikiran mereka sehingga mereka dapat membandingkan pikiran mereka dengan ide yang ada dalam sebuah buku yang mereka baca, mereka juga dapat menghubungkan pengalaman mereka dengan buku bacaan tersebut sehingga mendapat pemikiran-pemikiran yang lebih baru dan berkembang.
Tujuan dari penelitian ini ialah : Pertama untuk mengetahui penerapan kertas berwarna untuk meningkatkan keterampilan membaca, kedua untuk mengetahui efektifitas kertas berwarna dalam meningkatkan belajar membaca.
Penelitian ini menggunakan metode penelitian eksperimen dengan pendekatan kuantitatif, yang mana terdiri dari kelompok kelas kontrol dan kelompok kelas eksperimen. Adapun instrumen pembantu berupa observasi, wawancara, dan tes.
Kertas yang digunakan ialah kertas dengan bermacam-macam warna, satu paragraf diletakkan pada satu warna kertas dengan latar belakang putih, sehingga menimbulkan kontras. Hal ini dimaksudkan untuk mempengaruhi perhatian siswa agar tertarik untuk belajar dan juga mempermudah siswa dalam menganalisis teks bacaan serta mengingat letak-letak tema pokok, ide atau gagasan suatu bacaan. Sedangkan hasil hitung menggunakan t- tes menunjukkan bahwa hasil t hitung adalah 4,7 lebih besar dari signifikansi 2,58 = 1% dan 1,74 =5%, sehingga hasil dari t tes ini adalah diterima. Penerapan media pembelajaran kertas berwarna untuk meningkatkan maharah qiraah sangat efektif
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Nur, Syuhadak Sholeh | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | الوسيلة; مهارة القراءة; Learning Media; Reading skill; Media Pembelajaran; Keterampilan Membaca | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab | ||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | ||||||
Date Deposited: | 08 Dec 2017 15:52 | ||||||
Last Modified: | 04 Jan 2018 10:32 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8811 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |