Indra Cahyani, Fadhila (2014) تعليم اللغة العربية في روضة الأطفال "الكونتوري" بتلوعاغوع. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10150026.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT
Learning Strategy is the art or skill of teachers in the learning activities, especially when the learning is performed on early childhood, due to early childhood learning important in human life in general and to the lives of children in particular. Because the most important parts of a child's personal characteristics, the elements of the development and characteristics of development during this period. And this was the cause of the most important in the design of strategies for early childhood development.
The Puorpuse of this research was: 1) determine the learning goals at "Al-Gontory" Nursery school, 2) determine the materials used in learning Arabic.
3) determaine the learning strategies used at "Al-Gontory" Nursery School.
In this research the researcher used descriptive qualitative research methods, and retrievel of: 1) observation 2) interview 3) documentation.
The research of the from that found researcher is : 1) the pourpuse of Arabic learning at "Al-Gontory" Nursery School is make: Arabic is one of the Language learned by the students, they know one of language in this world, that students know that Arabic is the language of the Holy Qur'an, to introduce as foreign language in the golden years of the student, make "Al-Gontory" Nursary School as one bilingual school for children like Darussalam Boarding School, and make Arabic and English to develop the student ability in system in "Al-Gontory" Nursery School. 2) special language the material used are: a) vocabulary b) Mahfudhat. 3) strategies used in developing the Arabic are: a) Vocabulary learning strategies by using arabic songs for kids, language games, pictures and repetition vocab has been given to the children every time the year start and end of each lesson. b) the Mahfudzat learning strategy by giving stories according to the children mahfudhat given by the children.
ABSTRAK
Strategi Pembelajaran adalah kesenian atau keterampilan guru dalam melakukan kegiatan pembelajaran, apalagi ketika pembelajaran yang dilakukan terhadap anak usia dini, karena pembelajaran untuk anak usia dini sangatlah penting dalam kehidupan manusia secara umumnya dan untuk kehidupan anak pada khususnya. Karena bagian-bagian terpenting dari karakteristik pribadi anak, unsur-unsur perkembangan dan karakteristik perkembangan pada masa ini. Dan ini menjadi sebab terpenting dalam perancangan strategi untuk pengembangan anak usia dini.
Tujuan dari penelitian ini adalah: 1) untuk mengetahui tujuan pembelajaran di TK "Al-Gontory", 2) untuk mengetahui tentang materi yang digunakan dalam pembelajaran Bahasa Arab, dan 3) untuk mengetahui Strategi Pembelajaran yang digunakan dalam pembelajaran Bahasa Arab di TK "Al-Gontory".
Dalam penelitian ini peneliti menggunakan metode penelitian Deskriptif Kualitatif. Dan pengambilan data yang digunakan oeleh adalah1) Obsevasi 2) Wawancara 3) Dokumentasi.
Dan hasil penelitian yang telah peneliti lakukan adalah sebagai berikut:1) tujuan pembelajaran Bahasa Arab di TK Al-Gontory adalah: menjadikan Bahasa Arab sebagai salah satu bahasa yang dipelajari siswa, agar siswa mengetahui tentang sebagian bahasa di dunia, supaya siswa mengetahui bahwasannya Bahasa Arab adalah bahasa Al-Qur'an, mengenalkan Bahasa Arab sebagai salah satu bahasa asing di masa keemasan siswa, menjadikan TK Al-Gontory sebagai salah satu TK Bilingual seperti halnya di Pondok Modern Darussalam Gontor, dan menjadikan Bahasa Arab dan Bahasa Inggris sebagai salah satu keunggulan di TK Al-Gontory. 2) Dalam pengembangan kemampuan siswa dalam berbahasa, materi yang diajarkan kepada siswa adalah Mufradhat dan juga Mahfudhat. 3) Strategi yang digunakan dalam mengembangkan Bahasa Arab adalah: a) Strategi dalam pembelajaran Mufrodhat yaitu dengan menggunakan lagu-lagu berbahasa arab untuk anak-anak, permainan berbahasa, gambar-gambar dan pengulangan mufrodhat yang telah diberikan kepada anak-anak disetiap kali akan memulai dan setiap akhir pembelajaran. b) Strategi pembelajaran Mahfudhat adalah dengan memberikan cerita-cerita atau kisah-kisah sesuai dengan mahfudhat yang deberikan kepada anak-anak.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Mubaligh, Ahmad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | تعليم اللغة العربية; الأطفال; Arabic Learning; Early Childhood; Pembelajaran Bahasa Arab; Anak Usia Dini | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab | ||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | ||||||
Date Deposited: | 08 Dec 2017 15:54 | ||||||
Last Modified: | 08 Dec 2017 15:54 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8801 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |