Mabruroh, Lailatul. M (2014) تطوير وسائل مادة النحو باستجدام "قرصة فعلية" سنن فندن أران العلية بيوكىاكرتا. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10150025.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (8MB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT
The fact in the field show, the teacher is using of monoton method in explaining Grammer Arabic learning. The teacher still use conventional media, Even there are only use lecture method and do not use media anymore. And media always on in all of the school like in “ Sunan Pandan Aran” Senior high school Yogyakarta, fasilities for learning only for decoration. The Grammer Arabic teacher seldom do not use fasilities that are prepared because of not having orientation in performing grammer arabic learning using such electonic media.
Based on the observation that is done by the researcher in Sunan Pandan Aran” Senior high school Yogyakarta, the researcher found many problem happened. On of them, the students always feel boring and seldom feel sleepy when the material that is delivered by the teacher. Based on that case, the researcher try to development of grammer arabic learning using the CD Interactive for the first grade in senior high school with the theme “Nakiroh- Makrifat”. Than, the researcher took the most of material from the book “ Arabic Language Learning” of Toha Putra.
Formulation of the problem in this study are (1) how the characteristics grammer Arabic learning by used CD Interactive in MA Sunan PandanAran Yogyakarta? (2) As long as advisability by used CD Interactive in MA Sunan PandanAran Yogyakarta?
In this research, the researcher used Research and Development method (R&D). and used the approach is qualitative approach to describe development of grammer arabic learning used CD Interactive. Beside that, the researcher also used quantitative approach to know effectivity of the used of CD Interactive learning in Yogyakarta.
The result of tge research are: (1) characteristics of media CD interactive are this media used auto play, this media has the function of giving material, exercise, and game. And this media consists of 3 display there are: display opener, dispay multiple buttons, and display material. (2) if seem from the answer from questionnaires that this media is reasonably too appropriate for the student and we got “ Good” cititation. Because precentage is 31 or 78%.
Should be used this media every learning in class or be used alone in Arabic learning as like as easy learning to students especially for Arabic grammer
ABSTRAK
Pada kenyatannya, sebagian besar guru masih menggunakan metode yang monoton dalam menjelaskan mata pelajaran Nahwu. Guru masih menggunakan media konvensional, bahkan ada yang hanya menggunakan metode ceramah dan tidak menggunakan media sama sekali. Media yang kerap ada di sekolah seperti di Madrasah Aliyah “Sunan Pandan Aran” Yogyakarta, fasilitas yang ada hanya menjadi pajangan saja. Guru Bahasa Arab kadang tidak menggunakan fasilitas yang ada dikarenakan mereka belum memiliki pedoman dalam menggunakan media tersebut.
Berdasarkan hasil observasi yang dilakukan oleh peneliti di sekolah Madrasah Aliyah “Sunan Pandan Aran” Yogyakarta, peneliti menemukan berbagai masalah salah satunya adalah siswa merasa bosan dan kadang mengantuk saat proses belajar mengajar tersebut berlangsung. Dalam hal ini mencoba untuk mengembangkan pembelajaran nahwu dengan menggunakan media yaitu dengan menggunakan CD Interaktif untuk siswa Madrasah Aliyah kelas 10 dengan tema “Nakiroh-Makrifat”. Dan sebagian besar materi di ambil dari buku Pembelajaran Bahasa Arab karya Toha Putra.
Adapun rumusan masalah dalam penelitian ini adalah (1) Apa karakteristik pembelajaran nahwu dengan menggunakan CD Interaktif di Madrasah Aliyah “Sunan Pandan Aran” Yogyakarta? (2) Sejauh mana kelayakan penggunaan pembelajaran nahwu dengan menggunakan CD Interaktif di Madrasah Aliyah “Sunan Pandan Aran” Yogyakarta?. Pada penelitian ini peneliti menggunakan metodologi penelitian Research and Development (R&D). dan menggunakan pendekatan kualitatif yang digunakan untuk mendeskripsikan pengembangan pembelajaran nahwu dengan menggunakan “CD Interaktif”. Selain itu juga menggunakan pendekatan kuantitaif untuk mengetahui efektifitas penggunaan media pembelajaran “CD Interaktif” di Yogyakarta.
Dan hasil penelitian adalah : (1) Karakteristik dari pembelajaran nahwu dengan menggunakan CD Interaktif adalah: media ini menggunakan media Auto Play, mempunyai fungsi memberi materi, latihan, dan permainan kepada subjek yang dituju, yang didalmnya terdapat tombol yang bisa menuju kefasilitas yang dibutuhkan, dan media ini terdiri dari 3 tampilan yaitu : tampilan pembuka, tampilan beberapa balok yang memudahkan pengguna menggunakan, dan tampilan materi. (2) dan jika dilihat dari angket yang didapat bahwa media ini terbukti layak untuk tingkat menengah yang menghasilkan predikat “Baik”. Karena hasil yang didapat sejumlah 31 atau 78%.
Dan sebaiknya media pembelajaran ini digunakan didalam setiap pembelajaran di kelas ataupun digunakan sendiri dalam pembelajaran bahasa Arab sebgai media yang mudah difahami oleh setiap siswa khususnya dalam pembelajaran nahwu
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Mustofa, Syaiful | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | تطوير; قرصة فعلية; Development; CD Interactive; Pengembangan; CD Interaktif | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab | ||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | ||||||
Date Deposited: | 07 Dec 2017 15:43 | ||||||
Last Modified: | 07 Dec 2017 15:43 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8797 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |