Hardiansyah, Lukman (2014) الأنشطة اللغوية العربية في معهد الهداية الإسلامي نكارا ببالي. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10150022.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) |
Abstract
ABSTRACT
Linguistic activity is any form of activity that is applied in a community with the goal of learning a language, the application to the language understanding and the language development.
Research questions in this study are: (1) What are linguistic activities applied in Al-Hidayah Islamic Boarding School Negara, Bali? ; (2) What are the role of linguistic activities applied in Al-Hidayah Islamic Boarding School in improving their Arabic for student? ; (3) What are the obstacles encountered in the linguistic activities implementation?
This research is descriptive. Data was collected by three methods. First, through direct observation by observing all forms of linguistic activities that are applied in Al-Hidayah Islamic Boarding School. Second, distributing questionnaires to students to obtain secondary information related to the linguistic activities which are held in Al-Hidayah Islamic Boarding School. Third, direct interviews aim for strengthening the information that had been received earlier researchers. Interviews are conducted to one of the trustees and board representatives of Al-Hidayah Islamic Boarding School.
The results of the study are summarized as follows: (1) Al-Hidayah Islamic Boarding School apply various Arabic activities, including: Speech three languages (Arabic, Indonesian and English); Memorizing tasfhrif method by using book amtsilatut tashrifiyah; Arabic communication practices (the language day); Memorizing mufrodat; Muhawarah (Arabic conversation); Lailatul Arabiy (Arabic Night). (2) The applied linguistic activities have a role in providing knowledge and understanding of the Arabic to the students. It is characterized by good learning outcomes in State Islamic Senior High School (MAN) Negara, Bali. (3) Obstacles are encountered in the implementation of Arabic activities in Al- Hidayah Islamic Boarding School, is predominantly caused to the low motivation of the students in learning the Arabic
ABSTRAK
Aktivitas kebahasaan adalah segala bentuk kegiatan yang diterapkan dalam suatu komunitas dengan tujuan untuk mempelajari suatu bahasa, penerapan terhadap pemahaman bahasa dan pengembangan bahasa tersebut.
Rumusan malasah dalam penelitian ini adalah: (1) Apa saja aktivitas kebahasaan yang diterapkan di Ma’had Al-Hidayah Negara, Bali? ; (2) Bagaimana peran aktivitas kebahasaan yang diterapkan di Ma’had Al-Hidayah dalam meningkatkan kecakapan bahasa Arab bagi santi? ; (3) Apa saja hambatan yang ditemui dalam pelaksanaan aktivitas bahasa tersebut?
Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif. Pengumpulan data dilakukan dengan tiga metode. Pertama, melalui observasi langsung dengan cara mengamati segala bentuk aktivitas kebahasaan yang diterapkan di Ma’had Al- Hidayah. Kedua, membagikan angket kepada santri untuk memperoleh informasi sekunder berkaitan dengan aktivitas-aktivitas kebahasaan yang dilaksanakan di Ma’had. Ketiga, melakukan wawancara langsung yang bertujuan untuk memperkuat informasi yang telah peneliti terima sebelumnya. Wawancara dilakukan kepada salah satu dewan pembina ma’had dan perwakilan pengurus Ma’had.
Hasil penelitian terangkum sebagaimana berikut : (1) Ma’had Al-Hidayah menerapkan berbagai aktivitas bahasa Arab, diantaranya: Pidato tiga bahasa (Arab, Indonesia dan Inggris); Menghafal metode tasfhrif menggunakan kitab amtsilatut tashrifiyah; Praktek komunikasi berbahasa Arab (hari bahasa); Menghafal mufrodat; Muhawarah (percakapan bahasa Arab); Lailatul Arabiy (Arabic Night). (2) Aktivitas bahasa yang diterpkan memiliki peran dalam memberikan pengetahuan dan pemahaman bahasa Arab kepada para santri. Hal ini ditandai dengan hasil belajar yang baik di MAN Negara, Bali. (3) Hambatan yang dihadapi dalam penerapan aktivitas bahasa arab di Ma’had Al-Hidayah, lebih dominan dikarenakan motivasi yang rendah dari para santri dalam mempelajari bahasa Arab
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Huda, Miftahul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | الأنشطة اللغوية; ودور; وعوائق; Linguistic Activity; Role and Barriers; Aktivitas Kebahasaan; Peran dan Hambatan | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab | ||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | ||||||
Date Deposited: | 07 Dec 2017 15:42 | ||||||
Last Modified: | 07 Dec 2017 15:42 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8791 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |