Wulandari, Ningrum (2014) أنماط تعلم الطلبة وأثرها على نتائج تعلم اللغة العربية: دراسة وصفية في المدرسة المتوسطة الإسلامية الحكومية تورين بمالانج. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10150016.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (7MB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT
Learning style is cognitive characteristic, affective, and psychological behavior of individual on how to understand something, interact, respond his learning environment, which is unique and relatively stable. Learning achievement become an indicator to value the degree of success of student in learning process. A good learning achievement can be a representative of good learning style, because knowing and understanding their best learning style will help the student in learning, therefore, they will get max achievement. This study is aimed to find out the influence of learning style (visual, auditory, kinesthetic) toward learning achievement on Arabic lesson student at class 8 in State Islamic Junior High School of Turen.
This study is qualitative descriptive research. The data collection method is questionnaire, interview, and observation. The subject of this research is students at 8th class that are 61 respondents, as the number of sample. The analysis uses percentage and regression of multi-linear
The descriptive analysis result shows that: (a) there are three types of learning style, thet are visual learning style, auditory learning style, and kinesthetic learning style. The most dominant learning style owned by students at class 8 in State Islamic Junior High School of Turen is visual learning style with the amount of 88 respondents (%87). The result of regression of multi-linier shows that:(b) there is a significant influence between learning style and student achievement of students at class 8 in State Islamic Junior High School of Turen. With coefficient value (a) from regression exam of multi-linier, if it is constantly seen, the value significance is in 10111, while if it is constantly seen from each free variable (visual learning style, auditory learning style, and kinesthetic learning style), there is no influence toward the dependent variable (learning achievement) which the value significance is far from standard exam.
It is recommended for students, especially at Class 8 in State Islamic Junior High School of Turen to increase and understand more about their own learning styles, therefore they can achieve their achievements, especially in learning Arabic with the max result.
ABSTRAK
Gaya merupakan karakteristik kognitif, afektif, dan perilaku psikologis seseorang tentang bagaimana dia memahami sesuatu, berinteraksi, merespon lingkungan belajarnya yang bersifat unik dan relatif stabil. Prestasi belajar tetap menjadi indikator untuk menilai tingkat keberhasilan siswa dalam proses belajar. Prestasi belajar yang baik dapat mencerminkan gaya belajar yang baik karena dengan mengetahui dan memahami gaya belajar yang terbaik untuk dirinya akan membantu siswa dalam belajar sehingga prestasi yang dihasilkan akan maksimal. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh gaya belajar (visual, auditori, kinestetik) terhadap prestasi belajar siswa kelas VIII MTs Negeri Turen.
Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kuantitatif. Metode pengumpulan data yang digunakan adalah metode kuesioner (angket), wawancara dan observasi. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas VIII dengan jumlah sampel 31 responden. Analisis menggunakan regresi linier berganda.
Dari hasil analisis deskriptif diperoleh : (a) terdapat tiga macam gaya belajar di MTs Negri Turen yaitu gaya belajar visual, gaya abelajar auditori dan gaya belajar kinestetik. Gaya belajar yang paling dominan yang terdapat di MTs Negeri Turen adalah gaya belajar visual dengan frekuensi 28 responden (%87). Dari hasil uji regresi linier berganda diperoleh:(b) terdapat pengaruh yang sangat signifikan antara gaya belajar dan prestasi siswa kelas VIII MTs Negeri Turen. Dengan nilai koefisien (a) dari uji regresi linier berganda yang jika dilihat secara constant nilai signifikannya menunjukkan nilai 10111 , sedangkan jika dilihat dari masing-masing variabel bebasnya (gaya belajar visual, gaya belajar auditori, dan gaya belajar kinestetik) tidak ada pengaruh terhadap variabel terikat (prestasi belajar) yang mana nilai signifikasinya jauh dari standart uji.
Disarankan agar siswa khususnya siswa kelas VIII MTs Negeri Turen untuk lebih meningkatkan dan memahami gaya belajar mereka sendiri, sehingga dapat meraih prestasi belajar khususnya dalam belajar Bahasa Arab dengan hasil yang maksimal.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Huda, Miftahul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | أنماط تعلم; Learning style; result of study; arabic lesson; gaya belajar; prestasi; bahasa arab | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab | ||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | ||||||
Date Deposited: | 07 Dec 2017 15:42 | ||||||
Last Modified: | 07 Dec 2017 15:42 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8786 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |