Mukaromah, Lailatul (2014) تطوير المواد الدراسية على أساس التربية الشخصية لتعليم مهارة القراءة عند طلبة في مدرسة الإسلامية التنوير المتوسطة بوجونغارا. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10150014.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (15MB) |
Abstract
ABSTRACT
In the process of learning, the role of teacher in school is very important for helping student to get the optimal result. Such as Arabic, nowadays there are many students who still consider the Arabic subject is difficult to understand, abstract, and boring. So that, there are many students who face difficulties in underststanding Arabic. From the difficulties of students in Learning Arabic, it seem that this subject depends on the way teachers teach subject to the students.
The statements of problem in this research are: (1) How is the development of reading instruction materials based on students character education in Islamic Junior High School AT-Tanwir Sumberjo Bojonegoro? (2) How is the effectiveness of teaching reading materials which is based on students' character education in Islamic Junior High School AT-Tanwir Sumberjo Bojonegoro?. In this study, researcher used Research and Development (R&D) methodology. Qualitative and quantitative approach to research and development which are used to describe the development of Arabic learning, researcher developed character education teaching materials for teaching reading skills. Besides, the using of quantitative approach is to determine the effectiveness of the used teaching materials which based on character education in Bojonegoro.
The results of this research are: (1) In using this teaching material it shows that it has reached the goal so that it is suitable for junior high school students. This teaching material is developed based on character education. (2) This media is effective to use for Senior High school level. It is shown by student’s rate score in post test, 98 or 98 % or “very good” citation. (3) This results of the t statistic (14,355) greater than the 1% level results (1,351) greater than the results the rate of 6% (2,266), conclusion that development of reading instruction materials based on students “effective” character education
ABSTRAK
Dalam suatu proses belajar mengajar peran guru disekolah sangat dibutuhkan dalam membantu siswanya untuk mencapai hasil belajar yang optimal. Tidak terkecuali bahasa arab, saat ini masih banyak siswa yang beranggapan bahwa mata pelajaran Bahasa Arab sulit dipahami, bersifat abstrak, menjenuhkan dan membosankan, sehingga tidak sedikit siswa yang mengalami kesulitan dalam memahaminya. Dari kesulitan siswa dalam mempelajari Bahasa Arab, terlihat bahwa pelajaran itu sangat bergantung pada bagaimana cara guru mengajarkan mata pelajaran yang bersangkutan kepada siswa.
Adapun rumusan masalah dalam penelitian ini adalah (1) Bagaimana karakteristik bahan ajar qira’ah berbasis pendidikan karakter siswa di Madrasah Islamiyah Mutawassitoh AT-TANWIR Sumberjo Bojonegoro? (2) Bagaimana validitas bahan ajar qira’ah berbasis pendidikan karakter siswa di Madrasah Islamiyah Mutawassitoh AT-TANWIR Sumberjo Bojonegoro? (3) Bagaimana Efektifitas bahan ajar qira’ah berbasis pendidikan karakter siswa di Madrasah Islamiyah Mutawassitoh AT-TANWIR Sumberjo Bojonegoro?. Pada penelitian ini peneliti menggunakan metodologi Research and Development (R&D). Pendekatan kualitatif dan kuantitatif riset dan pengembangan yang digunakan untuk mendiskripsikan pengembangan pembelajaran Bahasa Arab, peneliti mengembangkan materi ajar berbasis pendidikan karakter untuk pembelajaran kemahiran membaca. Dan menggunakan pendekatan kuantitatif bahwasannya untuk mengetahui efektifitas penggunaan materi bahan ajar berbasis pendidikan karakter di Bojonegoro.
Dari hasil penelitian adalah: (1) Dalam penggunaan bahan ajar ini telah mencapai tujuan yang di ingginkan sehingga sesuai untuk tingkatan mutawassit dengan kekhususan buku ajar berbasis pendidikan karakter yang telah dibuat oleh peneliti. (2) Dalam pengunaan bahan ajar ini telah terbukti efektif. Dengan bahwa nilai rata-rata siswa pada post tes adalah 98 atau 98 %dengan predikat “Baik Sekali”. Bahan ajar ini telah terbukti sesuai untuk tingkat menengah. Hal ini dilihat dari jawaban para siswa dalam angket yang menghasilkan predikat “Baik Sekali”. (3) Adapun tingkat efektifitas pengembangan bahan ajar dalam pembelajaran keterampilan membaca mencapai nilai t hitung (14,355) yang lebih besar dari nilai t table pada tingkat 1% (1,351) dan pada tingkat 6% (2,266). Dan kesimpulannya bahwa pengembangan bahan ajar untuk ketrampilan membaca berbasis pendidikan karakter siswa “Efektif”
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Machmudah, Umi | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | تطوير المواد الدراسية; مهارة القراءة; Development Teks Books; Reading Skill; Pengembangan Bahan Ajar; Maharah qira’ah | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab | ||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | ||||||
Date Deposited: | 07 Dec 2017 15:42 | ||||||
Last Modified: | 07 Dec 2017 15:42 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8785 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |